„Vizuálně parádní počin.“ Pražská energetika boduje stínohrou

Jako kreativní myšlenku s čistou exekucí oceňují reklamní kati sérii vizuálů od WMC Grey.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 14. a 15. týden 2021

  1. WMC Grey: Žádná složitá gesta (71 %)
    značka: PRE, klient: Pražská energetika
  2. Mustard: Traffic Dummies (64 %)
    značka: We Love Cycling, klient: Škoda Auto
  3. Asociace komunikačních agentur: Udělejme tečku (61 %)
    klient: Úřad vlády ČR
  4. Konektor Social: Pěstouni (40 %)
    klient: Magistrát hl. m. Prahy
  5. Yinachi: Jsme česká řešení pro svět (41 %)
    značka, klient: Škoda Transportation

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. PRE nedělá žádná složitá gesta

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

PRE: Žádná složitá gesta (WMC Grey)

Po prvním roce spolupráce PRE a WMC Grey se reklamních plochách v Praze objevila kampaň na produkt Pražské energetické, který využívá „zelenou“ elektřinu z českých obnovitelných zdrojů. Vizuálům dominují složité stínohry prstů připomínající divokou zvěř v přírodním prostředí. „Nemusíte dělat složitá gesta. Přírodě pomůže, když jednoduše přejdete na PREekoproud. Ruku na to,“ zní copy. „V kampani jsme navázali na čistou komunikační linku, kterou jsme se snažili zase o kousek kreativně posunout. Nešli jsme cestou eko vydírání, ale zvolili jsme insight, že lidé ‚nemusí dělat složitá gesta‘, aby pomohli životnímu prostředí,“ říká David Suda, kreativní ředitel WMC Grey. Koncept vznikl ve spolupráci se studiem Guts, jež tvoří art directorka a fotografka Jana Bauerová a copywriter Radek Mojžíš. Cílem kampaně je pozitivně motivovat nejširší cílovou skupinu takzvaně světle zelených.

Míla KneprFajn kreativní idea. Hezké, čisté exekuce. Proč je na konci bc „ruku na to“, to prostě nechápu. Mně se z toho potí lýtka.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortJá to ne úplně všechno rozluštil, ale jak jsem na to zíral, tak jsem si to přečetl, což u vizuálu považuji za jednoznačné plus.
Pavel Jechort (Mall Group)

Petr LaštovkaVizuálně parádní počin. A ano, není to vyděračské. Ale zkusili jste někdy udělat z ruky toho jelena, nebo králíka? To není tak jednoduchý gesto. Nebo jsem na to levej.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Trochu se peru s tím, že mi nesedí slovo „gesto“. Asi proto, že každá jiná - byť i menší - snaha k pomoci s eko je u mě dobrá a jako gesto ji nevnímám. Ale tohle je prostě pěkná práce a lidi zaujme.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela SýkorováSkvělý nápad a taktéž zpracování. Jako každá práce, na které spolupracuje Gravy.
Michaela Sýkorová (Gen)

Iva Hadj MoussaČistá, jednoduchá práce, proč to okecávat.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr KurzDobře odvedená práce. Jasné, srozumitelné, samozřejmě s dotykem přírody. Informace ve článku, kolik lidí o tu službu má zájem mě celkem dost překvapila, tak jestli to je pravda, svítá na planetě na lepší časy.
Petr Kurz (WOO)

Manuel PradaMožná už jsem viděl něco podobnýho PREdtím, ale líbí se mi to. Série by si zasloužila i variující se text – třeba v subheadlinu (reference na prostředí).
Manuel Prada (Comtech Can)

2. Škodovka proti traffic dummies

V silničním provozu všem pravidlům vládne jedno nejzásadnější: udržovat pozornost. Na této jednoduché, ale o to důležitější premise vybudovala pražská agentura Mustard novou globální kampaň pro Škoda Auto. Ve spolupráci s odborníky Škodovky vznikla série krátkých videí, která ve zpomaleném záběru za použití testovacích figurín zachycují dopady dopravních nehod v městském prostředí. Spotům vévodí video s komentářem bezpečnostního experta Roberta Šťastného. Kampaň ale nestaví na suchopárném strašení publika, nýbrž na humorném přístupu s jasnou a srozumitelnou zprávou: dávejte pozor na cestu, a nestanete se takzvanými traffic dummies. Před nepozorností kampaň varuje všechny účastníky silničního provozu: cyklisty, řidiče i chodce.

Míla KneprJasně, oživlé crash test dummies nejsou třeskutě inovativní nápad, ale celá kampaň je čistá, jednoduchá. Po exekuční stránce hezké a pěkné.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortParáda. Jednoznačně mne unesla forma. Jinak je to v zásadě banální sdělení, speaker je naprostý uspávač hadů, zahuštění by jistě pomohlo. Hezky se mi na to koukalo, a to se počítá.
Pavel Jechort (Mall Group)

Petr LaštovkaMoc pěkné. Krásně zobrazený insight i nebezpečí, které hrozí. A při tom nebylo třeba ani krve, ani hororu. Tohle je možná ještě silnější. Jsem moc rád, že vznikají takové věci pod taktovkou místních lidí. Paráda! A mimochodem. Chvilku mi určitě v hlavě vydrží to „Oscar is a dummy!“
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Figuríny jsou cool. Kdysi jsme figurínu nechali letět z auta, když byla bez pásů. Sportovní komentátor popisoval sklouznutí po asfaltu jako krásný sport. Líbí se mi, že tohle jde ještě dál. Mé okolí se pobavilo tím zametáním na konci.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela SýkorováGrafika je za mě docela dost složitá, zvlášť ta světlá varianta. Nevím, kam se dřív dívat. Jednotlivé spoty mě pobavily, zvlášť v samotném závěru. Není to špatný, ale celé by to chtělo trochu zjednodušit. Moc informací, moc vizuálních prvků, moc slov.
Michaela Sýkorová (Gen)

Iva Hadj MoussaSkvělý nápad, bezvadné zpracování, důležité sdělení. Za mě jednoznačný vítěz týdne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešTrochu utahané, a ty panáky už jsme v reklamě taky viděli, ale funguje to.
Vilém Rubeš

Petr KurzMně se to líbí a jsem rád, že na to někdo upozorňuje. Decentně postrašit, trochu pobavit, nikoho nerozplakat. Pěkně natočené.
Petr Kurz (WOO)

Manuel PradaPrvní video je podle mě mooooc dlouhý. Další tři komunikujou stejnou message na skoro stejných situacích (jen statický překážky, 2x telefon atd.) Navíc nevím, jestli se sluchátkama přehlídnu hydrant. Ale ty figuríny jsou fakt jak živý a vypadají efektně (stejně jako dopadání věcí). Jen lajnu bych zjednodušil na „Don’t be a dummy!“
Manuel Prada (Comtech Can)

3. Udělejme tečku za koronavirem

Klíčový vizuál emocionální

Klíčový vizuál emocionální

Klíčový vizuál emocionální

Klíčový vizuál emocionální

Dobrovolnická iniciativa komunikačních agentur a expertů Cesta ven představila dlouho očekávanou národní informační kampaň k očkování Udělejme tečku. Kampaň s cílem, aby se k očkování přihlásilo 70 % české populace, v médiích odstartovala v pondělí 12. dubna (obecné spoty pro televizi i rádio namluvil herec Miroslav Táborský) a postupně má nabírat na intenzitě v závislosti na dostupnosti vakcín. Chce především informovat a dávat lidem srozumitelné, aktuální a odborně správné odpovědi na otázky spojené s vakcinací. Zpočátku se zaměří hlavně na seniory nad 70 let a na jejich potomky. Bude se šířit i prostřednictvím firem, profesních svazů, zájmových sdružení, regionálních samospráv či influencerů. K tomu slouží web Komunikacepomaha.cz, kde jsou prvky kampaně zdarma ke stažení. Televize má v první vlně kampaně zasáhnout 5,7 milionu lidí. Tisková inzerce zahrne přes 90 inzerátů ve víc než 30 titulech největších vydavatelských domů. Komunikace na internetu počítá s 36 miliony zobrazení, a to videa, brandingů i bannerů.

Míla KneprBabička říkávala: když Bůh dopustí, i motyka spustí... Po víc než roce je tu konečně dobrá, profesionálně udělaná vládní/státní „covidová“ kampaň. Poctivé řemeslo. Nic víc, ale buďme rádi za to, že ani nic míň.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortProti kampani nic nemám. Adresuje ty správné věci. Forma sice nepřekvapí, je taková celá unylá, ale to je celkem jedno. Problém je samozřejmě v produktu, který není ani pro zájemce a v šíleném prostředí, ve kterém taková komunikace naprosto zapadne. To je ale věc daleko přesahující reklamní branži.
Pavel Jechort (Mall Group)

Petr LaštovkaChci to hodnotit. Protože si myslím, že chvályhodný byl především ten proces, jakým způsobem kampaň vznikla. Způsobem, který nemá u nás obdoby. A proto si myslím, že si zaslouží pochvalu. A kromě toho, je to skvělý nápad a myslím, že funguje. Tak ještě aby fungovalo i to ostatní.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Mně i studentům se ten návrh už v polovině února moc líbil. Dobře promyšlená idea a symbolika s tečkou je na jedničku. Oproti návrhu už není tečka na rameni, kde měla původně být. To ale není podstatné. Jinak sympatická kampaň mi teď v období nedostatku vakcíny, kdy poptávka značně převyšuje nabídku, přijde díky děsivému zpoždění (za které tvůrci nemohou) na vedlejší koleji. Na té hlavní koleji aktuálně jede jarní plánování dovolených a touha po očkovacím pasu. Myslím, že po vakcíně už volají snad všichni (i ta stará paní Dymáková).
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela SýkorováJo, za mě to dává smysl. Jak jednotlivé fáze kampaně, tak i zcela výstižný claim. Z grafického hlediska je to čistý a jednoduchý. Palec nahoru a doufám, že to splní účel.
Michaela Sýkorová (Gen)

Iva Hadj MoussaV pořádku. Srozumitelné, jasné, bez zbytečné omáčky. Tak teď ještě ty vakcíny.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešNo, nesmrtelnými slovy Černomyrdinovými: „Хотели как лучше, а получилось как всегда.“ Mluvíme k váhajícím, co váhají, zda se mají očkovat, a proto jim řekneme, že se mají očkovat. Nevěří vědcům a lékařům, proto jim to řeknou vědci a lékaři. Jediný argument, který by bojoval proti předsudkům, není. Zato vtipný dvojsmysl. Jenže vtipné dvojsmysle předsudky nebourají...
Vilém Rubeš

Petr KurzJá vám nějak nevím. Pravděpodobně nejdůležitější reklamní kampaň tohoto roku (možná desetiletí) a nemám tedy pocit, že by to odpůrce vakcíny nějak přesvědčilo o opaku. Čekal jsem spíš, že se to bude soustředit na dezinformace. Osobně mi to přijde takové ploché.
Petr Kurz (WOO)

Manuel PradaDávám červenej puntík – za povedenou ideu, copy i včeličku. Vizuály šlo trochu víc vytunit. Nevidím tečku, ale kolečko. Navíc by bylo fajn vybarvit ji nějakou víc pinkish-red barvou a spolu s textem umístit tak, aby odkazovala na místo vpichu. Tečka.
Manuel Prada (Comtech Can)

4. Pěstounství není komedie, ale stojí za to

Pěstouni

Lucie Benešová a Honza Dědek jako pěstouni

Pěstouni

Jana Stryková a Marek Němec jako pěstouni

Hlavní město Praha si pro kampaň na podporu pěstounské péče vybralo agentury Konektor Place. Po úvodní části komunikace, která na plakátech lákala na fiktivní sitkom Pěstouni s herci Lucií BenešovouJanou Strykovou, Markem Němcem a moderátorem Honzou Dědkem v hlavních rolích, vystoupila kampaň do další fáze a poběží v médiích a na sociálních sítích až do konce roku 2021. Získanou pozornost chce využít k šíření povědomí o pěstounské péči a předání informací. PR.Konektor v rámci kampaně na podporu pěstounské péče připravil sérii tiskových zpráv a v průběhu roku bude s osobními zážitky pěstounských rodin pracovat také formou placených výstupů. Konektor Social pak chystá kampaň na Facebooku, kde vytvořil stránku Noví pěstouni. Pro informace o pěstounské péči a zkušenosti pěstounských rodin vznikla microsite novipestouni.cz. „Chtěli jsme jednoduchým způsobem komunikovat hlavní sdělení: pěstounství není komedie, ale stojí to za to. Zároveň jsme si kladli za cíl zaujmout i ty, kdo pěstounství nikdy nevěnovali pozornost,“ popisuje Lukáš Bašta, head of content agentury Konektor Social.

Míla KneprPřátelé z Konektoru mě dostali. Jak jsem naivní, tak jsem hledal aspoň pilot toho seriálu. Oceňuji, že se vydali tou složitější cestou, bez srdcervoucích výpovědí potřebných děti. A kredit dávám i „magoši“.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortFakt se mi to moc líbí typograficky a nakonec i nápad je fajn. Tak budu držet palec, nebo spíš oba.
Pavel Jechort (Mall Group)

Petr LaštovkaJá vám nějak nevim, no. Plakátky jsem viděl u silnice. A když jsem na nich viděl Honzu Dědka, samozřejmě mě napadlo, že to je nový zábavný pořad. Úplně to na mě nezafungovalo bez toho dovysvětlení. To nic nemění na tom, že se jedná o bohulibou činnost, že.
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

Je dobré nasadit ten veselejší tón na upoutání pozornosti, pak už mi to na novipestouni.cz ale nějak nesedí. Tam už se vysvětluje jak na adopci a ty texty už jsou věcné. Dobré téma pro video. Byla by frajeřina takové tři díly natočit. Aspoň jeden. Nechystáte?
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela SýkorováChápu, že se to snažili uchopit za originálnější konec, ale na mě to bohužel nezafungovalo. Možná je to kvůli až infantilní grafice. Stejně tak se mi k tomuto tématu nehodí fiktivní postavy. Takže bohužel.
Michaela Sýkorová (Gen)

Iva Hadj MoussaLíbí se mi, že je to výrazné. Moc ale nechápu ten podtitul „situační komedie“. A bude tedy i sitcom, nebo jenom plakáty...? Přijde mi to malinko nedotažené.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešReklama s brožurkou. Nedostanete-li vysvětlující brožurku, pochopení nedojdete. Fiktivní seroš, celebrity, a ono pěstouni. A zase - jediný argument není, jen že je to príma... NKP.
Vilém Rubeš

Petr Kurz„Pěstounství není komedie, ale stojí to za to,“ píše se pod videem. No, podle mě z toho tou reklamou rozhodně komedii dělají. Však sitcom je přece komedie. Tato problematika by si zasloužila hlavně fakta.
Petr Kurz (WOO)

Manuel PradaHlavní sdělení: pěstounství není komedie. Headline: nová situační komedie brzy u vás doma. Hmmm, to nehraje. Větší smysl by dávalo pracovat s formátem reality show.
Manuel Prada (Comtech Can)

5. Škoda Transportation s první kampaní

Škoda Transportation: Investujeme do budoucnosti dopravy

Škoda Transportation: Jsme česká řešení pro svět

Výrobce dopravních prostředků Škoda Transportation spustil svou první značkovou kampaň. Ta běží ve spojení s mateřskou skupinou PPF, ke které Škoda Transportation patří od dubna 2018. Kreativu kampaně vytvořila agentura Yinachi, podílí se na ní také mediální agentury AdHackers a Mediatrix a agentura Fuse na sociální sítě. Vizuál kampaně znázorňuje tramvaj, která je jedním z klíčových produktů společnosti. Tramvaj je vytvořena z linek, které jsou běžně používány při znázorňování tras v hromadné dopravě. Kampaň probíhá od 1. dubna do 30. června na venkovních plochách ve velkých městech Česka, v tisku, digitálních médiích a na sociálních sítích. Navazuje na značkovou kampaň PPF se společností Cetin na konci roku 2020 (s claimem Jsme pevná páteř českého internetu). Cílem kampaně je posílit povědomí o značce, produktovém portfoliu a spojení brandu plzeňské škodovky s mateřskou skupinou PPF, která do jejího rozvoje dlouhodobě investuje. „Doprovodný claim k logu PPF Investujeme do budoucnosti dopravy je linka, která s oborově specifickými obměnami spojí naše značkové kampaně napříč skupinou,“ dodává Ladislav Pflimpfl, ředitel značky skupiny PPF.

Míla KneprHlásím, že rozumím. Národovecké „me, myself & I“. (České ruce sem, české ruce tam, ale celou ŠTr vlastní holandské eseróčko...) Vidím to jako fajfku „done“ v komunikačním plánu PPF.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortNevím nevím, na Škodu Transportation asi dobrý, ale co ten mrňavý a zbytný text tam vlevo?
Pavel Jechort (Mall Group)

Petr LaštovkaMusel jsem si to zmenšit a trochu poodstoupit. A no jo! Je to tam. Tramvaj z tramvajových linek. Tak asi fajn nápad, ne?
Petr Laštovka (Kreativní kancl)

V jednoduchosti a symbolice je krása, ale beru to spíš jako dobrý vizuál na výroční zprávu, nebo animace na LCD obrazovky pro interní komunikaci.
Richard Stiebitz (Gen)

Michaela SýkorováKdybyste mi neřekli, že je to tramvaj, dala bych ruku do ohně za to, že je to batoh. Hm, a co teď?
Michaela Sýkorová (Gen)

Iva Hadj MoussaVizuální styl se mi líbí. Nejsem si jistá slovními obraty, která začínají „jsme česká řešení“, „jsme dobrá zpráva“... To je takové... nečeské.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Vilém RubešJsme české nudy pro celý svět. Sorry, odpad. NKP.
Vilém Rubeš

Petr KurzVizuál kampaně na Škodu Transportation je něco mezi abstraktním uměním a mapou k pokladu. Jinak k PPF se to vlastně hodí, je to hodně korporátní a taky takový zašmodrchaný a těžko čitelný.
Petr Kurz (WOO)

Manuel PradaPotkal jsem se s tím venku na CLV a přišlo mi to pěkný. Ale v textu není vůbec návaznost na vizuální řešení. Znázorněné trasy (linky) bych třeba dal do českých barev. Nebo se mohly nějak promítnout do headlinu/subheadlinu. Škoda.
Manuel Prada (Comtech Can)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.