„Vizuálně pěkné, škoda to rušit sdělením“

Reklamni kati věnovali dvě přední příčky dvěma kampaním Škoda Auto. Roman Vaněk se osvědčil přes jídlo, přes hraní a komiku je o poznání horší. A JoJo přišlo s dada videem.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 12. týden 2016

  1. Mustard: Driven by Passion (34 %)
    klient: Škoda Auto
  2. Bistro: Za kterou inovací budete vidět vy? (28 %)
    klient: Škoda Auto
  3. TL5 Digital: Radost být spolu (15 %)
    klient: Májka
  4. Beko: Zkroť kuchyň / Roman Vaněk (9 %)
    vlastní tvorba
  5. Mixle Pixle: Objevte své hravé já (8 %)
    klient: Nestlé

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Škoda buduje pozitivní emoce (34 %)

Škoda Auto je aktivní ve třech oblastech - cyklistika, hokej a rychlá auta. Agentura Mustard spojila tyto tři okruhy do jednoho a tím vznikl nový spot Driven by Passion, který byl představen na autosalonu v Ženevě, teď má obletět celý svět. Není to poprvé, co Škoda s agenturou Mustard spolupracuje, z jejich dílny vzešly virální spoty Česká raketa. Kaleidoskopickými záběry všech sportů v jednom videu chce zvýšit firma povědomí o svých aktivitách. „Každý, koho zajímá například lední hokej, nemusí nutně vědět, že Škoda je aktivní i v oblasti cyklistiky, nebo motorsportu,“ říká Tomáš Kubík z oddělení komunikace automobilky. Autorkou konceptu je Zuzana Kubisová, na videu pracovali director/editor Jan Zajíček, creative director Jan Houdek, director of photography Jiří Málek, producer Ondřej Votoček, line producer Jan Horáček a sound designer Karel Havlíček. Video má být součástí dlouhodobé strategie značky na podporu budování pozitivních emocí kolem značky. Spoty by měly běžet na sociálních sítích a při velkých sportovních událostech jako například Tour de France.

Hezké obrázky. Asi jako když se díváte do kaleidoskopu. Přínos pro značku stejný, jako když se koukáte do kaleidoskopu.
Martin Charvát (Konektor)

Čisté, hravé, vizuálně atraktivní. Relevantní k cílovce. Neokouká se po prvním zhlédnutí. Určitě lepší řešení, než vymýšlet ideji přes koleno, kterou ve finále nikdo nepochopí.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Pozor, krása útočí. S příjezdem cyklistů se mi z těch kraso-pohybů udělalo šoufl. Ale to nevadí. Je to špičkově odvedená práce. Myslím, že ve světě tahle česká reklama ostudu rozhodně neudělá. Můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Hlušina. Není tam bohužel nic. Přenos emocí nula.
Marek Prchal

Na tohle se také hezky dívá, sdělení je jednoduché a sedne na to, co se ve spotu děje.
David Suda (WMC Grey)

Vizuálně je to tak pěkné, že je až škoda (sic) to narušovat snahou o sdělení.
Jan Javornický

Pěkné, ale bez vývoje nebo překvapení - po desíti vteřinách přepínám.
Pavel Fuksa

2. Škoda láká zaměstnance na mimy (28 %)

Agentura Bistro vytvořila pro Škoda Auto globální náborovou kampaň, kterou postupně představí v několika komunikačních kanálech, první z nich je video Za kterou inovací budete vidět vy? Kampaň je podpořena webem www.skoda-kariera.cz. První video nabízí metaforu, že za každým technologickým pokrokem značky stojí tým zaměstnanců-individualit jako hnací síla.

Vizuálně zajímavé video, které rozhodně u nikoho zájem o práci ve Škodovce nevzbudí. Pokud chcete tancem předvést vášeň pro práci, doporučuji například toto: https://www.youtube.com/watch?v=IYedzpRsiXo.
Martin Charvát (Konektor)

Vyšší budget by tenhle spot vystřelil o level výš. Točit se špičkovým choreografem, režisérem a mít exkluzivní postprodukci by se určitě vyplatilo.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Hezky natočený spot, po jehož zhlédnutí bych ale nešel do Škodovky na pracovní pohovor. Mimové, kteří v tichu vytančí masku auta, mi říkají: ‚Tady se drží huba. Hlavně nemít názory a dělat, co ti šéf řekne.‚
Ondřej Souček (Luftballon)

Vydržel jsem deset sekund. Jestli mi to chtělo něco sdělit, tak to asi napsali někam bokem - jo aha, napsali to na Facebook. Rozeberme si to. ‚Naše globální náborová kampaň pro ŠKODA AUTO je tady! Postupně ji představíme v několika kanálech.‘ První věta je špatně napsaná (to vidíme, že je tady), druhá je zbytečná (irelevantní). Za to by u mě padaly hlavy. Fádní trendy hudba, přiměřeně generická, očekávaná.
Marek Prchal

Hezky se na to dívá. Motivaci pracovat pro Škodovku to ve mně ale bohužel neprobouzí.
David Suda (WMC Grey)

Noví Chemical Brothers mají to tancování trošičku promakanější, ale i tak je to pěkné.
Jan Javornický

Deset procent za produkční hodnotu, jinak je to esence české nudy – když má někdo být za něčím vidět, tak za tím prostě bude vidět.
Pavel Fuksa

3. Májka už není zlaté dědictví (15 %)

Potravinářská společnost Hamé spoustila v březnu novou komunikaci značky paštik Májka. Kampaň, kterou charakterizuje nový slogan Radost být spolu, začíná online spotem. Hamé už také spustila speciální microsite, kde lze soutěžit v selfie o 150 mixérů na smoothie. Klíčová část kampaně proběhne v květnu a červnu,  kdy chce firma nasadit nový spot s Májkou v celoplošných televizích. Spoty a bannerová kampaň poběží také online a komunikaci podpoří dále outdoor, product placement a instore aktivity. Na září je pak připravena třetí část kampaně se sponzorskými televizními spoty, online podporou a spotřebitelskou soutěží. „Radost být spolu je naší největší letošní kampaní, protože značka Májka zůstává vlajkovou lodí mezi produkty Hamé. Zaměřili jsme se na pospolitost rodiny i přátel a naším cílem je připomenout, že Májka není jen paštika, ale i fenomén, který si v sobě neseme od dětství. Chceme tedy komunikaci posunout směrem k mladším zákazníkům,“ říká ředitelka pro marketing a vývoj Hamé Marcela Mitáčková. Spoty režíroval Petr Babinec a vytvořila ho produkční společnost Kouzelná animace. Online komunikaci zajišťují agentury TL5 Digital (exekuce a kreativa, soutěže a microsite) a MarketUp (nákup a nasazení online komunikace), sponzorský vzkaz je dílem IS Produkce.

Skupinka krásných šťastných lidí, navíc zřejmě blízkých příbuzných. Je to celé sladké jako marmeláda. Pro paštiku by to chtělo trochu připepřit. V upoutávce na soutěž se tvůrcům naštěstí podařilo v mluveném slovu vyhnout strašlivému spojení ‚selfie o 150 smoothie‘.
Martin Charvát (Konektor)

Režisér nám udělal hezké obrázky rodinného štěstí. Ale: příběh nula, benefity nula, souznění s cílovkou nula, uvěřitelnost nula, přiřazení k produktu nula. Když chcete reklamu, opravdu nestačí najmout režiséra.
Tomáš Mrkvička

Vzít slogan (a vlastně celou strategii) ‚zlaté dědictví‘, hodit ho do koše jako prázdnou plechovku od paštiky a vyměnit za ‚radost být spolu‘, je pro mě osobně velmi překvapivý krok.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Tady chtěl někdo udělat pozitivní a emotivní spot, který ale zůstal naprosto prázdný. Večer ho uvidíte a ráno si na něj ani nevzpomenete. A slogan ‚Radost být spolu‘ by se možná hodil třeba k mobilnímu operátorovi. Ale k paštice? To asi ne, že.
Ondřej Souček (Luftballon)

Obrázky jsou moc fajn, jen bych se tedy rozhodnul - rodinný piknik, anebo rande? - a tenhle příběh bych použil. Krásné natočené jídlo - proto pomíjím wording, který zjevně generoval robot.
Marek Prchal

Na můj vkus je to až příliš radostné. Ale věřím, že to ženy v mnoha kolech fokusek takhle prostě chtěly. Příště bych Katovnu k hodnocení poslal i jim.
David Suda (WMC Grey)

Neutuchající záplava akcí ‚vyfoť se s naším produktem a vyhraj‘ je něco na způsob vysedávání holou řití v mraveništi tak dlouho, dokud úplně nepřestanete cítit buď mravence, a nebo všechno ostatní. A tak jsem se raději šel podívat přímo na facebookovou stránku Hamé, jak to baví skutečné spotřebitele. Místo toho jsem objevil úplně jinou přehlídku fotografií, spotřebitelů zdaleka ne nadšených, na něž Hamé reaguje téměř instantně ‚pošlete nám soukromou zprávou číslo šarže‘... To mi připomnělo, když tuším Paul Klee s Alfredem Kubinem pořádali výstavu propocených vložek do bot schizofrenních pacientů psychiatrické léčebny. A to bylo dobré!
Jan Javornický

4. Beko vsadilo na Vaňka jako rádce (9 %)

Roman Vaněk je hlavní tváří kampaně Beko.

Roman Vaněk je hlavní tváří kampaně Beko

Výrobce domácích spotřebičů Beko spoustil digitální kampaň, jejímž protagonistou je zakladatel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk v roli kuchyňského rádce. Pilotní videa se věnují troubě a chladničce. Na webové stránce Zkroť kuchyň budou postupně přibývat další videa a dokumenty. Videa jsou šířena hlavně na sociálních sítích a video portálech. Beko chce navíc podle své proklamace podpořit lokální kulturu a sportovní aktivity dětí. Kampaň vznikla inhouse, její kreativní ztvárnění a design vytvořil Tomáš Bělohlav. Ten také režíroval všechny spoty, které vznikly v produkci Separation Films, technickou produkci měla na starost společnost Brand New.

To první video není ani gymnaziální humor, to je humor prvního stupně základní školy. To druhé video není ani to.
Martin Charvát (Konektor)

Bravo! Reklama, kdy benefit přichází už v 1:52. Škoda, že v tu chvíli už jsou lidé dávno někde jinde. Vaněk jako herec je opravdu špatný a jako komik ještě horší. Přitom produktové benefity jsou skvělé a nápad edukovat také vůbec není špatný. Ale muselo by se to udělat úplně jinak. Když chcete reklamu, nestačí najmout režiséra.
Tomáš Mrkvička

Vaněk není Čtvrtníček. Pokud bych neznal jeho pořad na Radiožurnálu, myslel bych si, že neumí artikulovat. Je to způsobeno režijním vedením a snahou situovat ho do role, která mu není vlastní. Přitom nápad pracovat s ním je určitě správně.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Tady vládne mylné přesvědčení, že internetové video zvládne natočit takřka kdokoliv, a za strašně málo peněz. Investice pak jdou do nákupu celebrity. Vznikne amatérsky natočená reklama, v němž se celebrita (v tomto případě Vaněk aka Sova) akorát ztrapňuje. Firmy, investujte prosím i do výroby internetových videí.
Ondřej Souček (Luftballon)

Obsah není zlý, ale forma nesmírně bolestivá.
David Suda (WMC Grey)

Zkouším dnes novou metodu, je to new age, new world order nebo tak něco, každopádně to spočívá v tom, že po 24 hodin vnímám vše pozitivně. A tak jsem zhlédl opravdu všechna videa kampaně a stáhnul si i všechna přiložená pédéefka. Dokázal jsem to! A to je asi tak všechno, co bych k tomu rád řekl.
Jan Javornický

Informativní video s ukrutně špatným hercem.
Pavel Fuksa

5. S JoJo se dějí neuvěřitelné věci (8 %)

Bonbóny JoJo z portfolia společnosti Nestlé navazují na dva roky staré reklamní kampaně, které mají podpořit prodej želé bonbónů s názvem Mixle Pixle. V nových spotech figuruje heslo Objevte své hravé já. Videa mají prostřednictvím protagonistů divákům ukázat, že po pozření bonbónu Mixle Pixle se dějí neuvěřitelné věci.

‚Bože, proč mi ukazujete takovou hrůzu?‘ (Třicet případů majora Zemana, díl 15, Kvadratura ženy.)
Martin Charvát (Konektor)

Takový ten pocit, kdy je vám stydno, že děláte v reklamě.
Tomáš Mrkvička

Jojo se možná chtělo inspirovat Skittles. Reklama na bonbony totiž klidně může být bláznivá. Pak to ale chce udělat něco opravdu správně praštěného.
Pavel Sobek (Made by Vaculik)

Konečně! Máme tu pokračování slavného filmu Pi ti pi ti pa. Tentokrát s halucinogeními houbičkami, kterým se říká JoJo. Funesovi by se to líbilo a mně? Říkám: ‚Proč do tohoto díla kopat, když dokáže přinést tolik zábavy.‚
Ondřej Souček (Luftballon)

Tohle je tak trošku dada. Jel bych to bez hudby i bez packshotu.
Marek Prchal

Tohle je geniální! Dávám deset procent.
David Suda (WMC Grey)

Hravé já je rozhodně fajn, želatinové bonbony jakbysmet a pohledné ženy v legínách... že o tom může někdo pochybovat! Takže za legíny body navíc!
Jan Javornický

Myslím, že existuje ještě jeden kreativní koncept pro bonbony nebo tyčinky, než ‚kousni si a něco divnýho se stane‘.
Pavel Fuksa

 

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.