Vláda v úterý schválila 50 milionů Kč ministerstvu zdravotnictví na komplexní komunikační kampaň k vysvětlování opatření proti šíření koronaviru. Týkat by se měla například chystaného plošného testování, nošení roušek, aplikace eRouška, boje s dezinformacemi, hledání dobrovolníků nebo darování krve a plazmy. Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval končící ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO).
„Uvědomujeme si, že je nyní kampaň k opatřením a situaci nedostatečná. Proto je zájem to rozšířit více do médií. Jsme například v situaci, kdy 20 % populace považuje roušku za vynucené opatření. To je základní problém, který by měl být řešen i v rámci této komplexní kampaně,“ uvedl ministr Prymula.
Kampaň by se dále měla zaměřit i na mladé, dodržování rozestupů, kontaktů, hygieny, životosprávy nebo posílení imunity.
„Hurá! chtělo by se zvolat, kdyby nepřevažovala pachuť z dosavadního počínání vlády. Komunikace byla z mnoha stran kritizována jako nejslabší instance tažení proti viru,“ reagoval za Asociaci komunikačních agentur (AKA) její ředitel Marek Hlavica. Podle profesního spolku marketingových firem záměr přichází zhruba o půl roku později: „Už na jaře se AKA obracela prostřednictvím Hospodářské komory ČR i sama za sebe na vládu s naléhavou výzvou dát krizové komunikaci profesionální a efektivní podobu. Bez valné odezvy. Představy vlády o této disciplíně se ztotožnily s permanentní tiskovou konferencí jednotlivých ministrů, jimž s napětím na rtech viseli i mnozí z těch zaměstnanců resortů, kteří měli vzápětí poskytovat informace občanům. Nepodařilo se v podstatě do současné chvíle vybudovat robustní informační systém, který by zjednodušoval a vykládal jednotlivá vládní nařízení, doplňoval je o praktické rady a pokyny. A to centrálně, na jednom místě. Tuto funkci státu tedy suplovaly nejrůznější subjekty – od právních kanceláří po profesní organizace.“
„Záměr uchopit komunikaci profesionálně je chvályhodný, byť přichází s mnohaměsíčním zpožděním. Dodavatele řešení vláda nemusí naštěstí soutěžit v obvyklém, tedy zdlouhavém režimu zákona o zadávání veřejných zakázek s odvoláním na trvání nouzového stavu. Věříme, že to bude ku prospěchu rychlého, efektivního, promyšleného a setrvalého řešení dosavadní komunikační improvizace. AKA bude pečlivě sledovat, jak vláda naloží s náročným zadáním a s vyhrazeným rozpočtem. Subjekty v asociaci sdružené jsou nadále připraveny poskytnout své nejlepší experty. Tak jako před půl rokem,“ připomíná Hlavica.
Český národní výbor Mezinárodního tiskového institutu (CZ IPI) vyzval vládu, aby „kampaň byla zadána transparentně tak, aby nebyla vynechána média, které vláda považuje za kritická ke své politice“. „Státní prostředky určené na komunikaci nemohou sloužit jako odměna pro média, která jsou vládě nakloněna, nebo dokonce jako dotace médiím, která jsou s politiky majetkově propojena. Upozorňujeme na to, že řada nezávislých médií má vysoký čtenářský zásah a z marketingového hlediska jsou proto vhodnými nosiči komunikace. Bez jejich využití by vláda neoslovila celou společnost,“ tvrdí předseda Michal Klíma.
„Zadávání státní inzerce je podstatným kritériem pro posuzování svobody a plurality médií a vztahu státu k médiím. CZ IPI proto vyzývá ministra zdravotnictví a jakékoliv další osoby, které budou tyto reklamní peníze rozdělovat, aby respektovali pluralitu médií a neopominuli nezávislá média do kampaně zahrnout,“ apeluje.
Vláda v úterý zároveň schválila, že požádá sněmovnu o možnost prodloužit nouzový stav o měsíc do 3. prosince. Letošní druhý nouzový stav zatím v Česku kvůli epidemii covidu platí od 5. října do 3. listopadu. Vláda ho může prodloužit jen po předchozím souhlasu poslanců, kteří by se návrhem měli zabývat v pátek.

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu
