Česká vláda historicky poprvé ocenila zahraniční firmy, které podporují aktivity neziskového charakteru a zasazují se o mimořádný investiční přínos pro Česko. Jedno z ocenění si odnesly i obchody Albert, a to za podporu rozvoje venkova. Nizozemský obchodní řetězec se tak ocitl mezi dalšími oceněnými, jimiž jsou Škoda Auto, Innogy a Vodafone.
Trofej Odpovědný zahraniční investor oceňuje společnosti za jejich aktivity v oblasti společenské odpovědnosti, zlepšování životního prostředí a podporu regionů a dobrovolnictví. Albert podle oficiální zprávy zaujal porotu svým širokým spektrem aktivit v oblasti společenské odpovědnosti, počínaje spoluprací s lokálními dodavateli a podporou českých farmářů, přes spolupráci a podporu středních škol a učilišť, až po aktivity Nadačního fondu Albert.
„Celkové investice obchodních řetězců od jejich vstupu na český trh dávno přesáhly 300 miliard Kč, a to bez jediné koruny dotací či investičních pobídek. Ročně navíc investují stovky milionů do společensky odpovědných aktivit, podpory lokálních dodavatelů i regionů, ve kterých podnikají,“ komentoval ocenění Albertu Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Řetězce neziskový sektor podporují čím dál víc
Podpora neziskového sektoru ze strany obchodní řetězců přitom nabývá v posledních letech na síle. Nadační fond Albert funguje už 10 let a zaměřuje se na podporu dětí, které nemají silné sociální zázemí. Kromě sbírkové akce takzvaných Bertíků pořádá program Do Alberta na praxi nebo Obchůdky s Albertem. Dalším programem Nadačního fondu je Zdravá 5. Ten učí děti hravou formou ve školkách, školách i dětských domovech, jak se správně stravovat. Letos na podzim přerozdělil nadační fond na projekty dětských domovů 4 miliony Kč. Mezi projekty společenské zodpovědnosti patří i pravidelná účast v Národní potravinové sbírce a podpora potravinových bank.
Největší tuzemský obchodník Kaufland si letos poprvé vyzkoušel spolupráci s organizací Loono zasazující se o prevenci proti onkologickým a kardiovaskulárním onemocněním. V pozici hlavního partnera akce #prsakoule a #zijessrdcem přispěl přes 700.000 Kč. Hlavní charitativní aktivitou jsou ale vánoční sbírky. V té loňské se od zákazníků podařilo vybrat 4,7 milionu Kč, za něž letos řetězec pořídil 48 trenažérů pro lidi na vozíčku.
Podobnou částku, jakou Kaufland podpořil handicapované, věnoval letos na malé společensky prospěšné projekty řetězec Globus. Bezmála 4 miliony Kč ze třetího ročníku programu Globus Lepší svět zamířily k dětem, handicapovaným a seniorům.
Vůbec nejvíc pak mezi širokosortimentními řetězci dokáže vybrat Lidl. V loňské předvánoční sbírce Srdce dětem se s jeho příspěvkem podařilo shromáždit 30 milionů Kč. Sbírka pomáhá vážně nemocným dětem získat finanční prostředky na úhradu jejich léčby, zdravotních pomůcek nebo přístrojů.
Své charitativní projekty mají i některé specializované obchody. Například drogistický řetězec Rossmann v rámci dlouhodobé spolupráce s Nadací Naše dítě letos poslal k moři 250 chudých dětí. Přispět nadaci mohli zákazníci letos v květnu tím, že nakoupili vybrané produkty. Na rozdíl od jiných projektů, kdy na charitu putuje pouze zlomek z ceny výrobku, v tomto případě zamířila na konto nadace celá částka (bez DPH).