Ve své prodejně v pražském Obchodním centru Letňany testuje operátor Vodafone ve spolupráci s agenturou Wellen nový prodejní koncept inspirovaný aktuálními trendy v retailu. Prodejna, která už v minulosti k podobnému zkoušení nového prodejního designu sloužila, teď prošla kompletní digitalizací a nově nabízí i lokální a interaktivní prvky. Prostory mají prémiový design a funkční řešení v souladu s principy udržitelnosti.
Vodafone se mimo jiné dlouhodobě zaměřuje na řešení související s domácností. Agentura proto při přípravě konceptu vyšla z myšlenky netvořit jen prodejnu, ale útulný domov, kam by se zákazník rád vracel. Prodejní zóny tak proměnil v tematické pokoje, v nichž prezentuje jednotlivé kategorie nabídky operátora - kuchyň servíruje top 10 produktů, pracovna poskytuje klidné zázemí pro komunikaci s klienty, obývací pokoj nabízí pohodlné posezení i kreativní prezentaci balíčků služeb. Na míru navržený nábytek obsahuje přípojky USB či možnost bezdrátového nabíjení.
V rámci současného ekologického přístupu firem byly veškeré tiskové plochy nahrazeny digitálními nosiči, do kterých Wellen průběžně vytváří animovaný obsah. Stejně tak papírové cenovky nahradila digitální verze. Nosiče přitom fungují na principu vzdálené správy. Do konceptu jsou zakomponovány také interaktivní prvky, například senzor, který mění prezentovaný obsah, když se zákazník přiblíží.
V tuto chvíli se jedná o testovací koncept k získání poznatků pro úpravu dalších prodejen. Pražská pobočka v Letňanech tomuto účelu posloužila už i v minulosti. V roce 2012 to byla první česká prodejna, v níž Vodafone aplikoval svůj globální koncept. Tehdy své prodejny začal vybavovat nábytkem z přírodních materiálů a veškeré vystavené přístroje byly funkční a určené k vyzkoušení.
Z „doupátek“ do openspace
Konkurenční operátor T-Mobile pro změnu ve spolupráci s firmou Capexus proměnil charakter pracoviště ve své centrále na opačném konci města, na pražských Roztylech. Z uzavřených menších místností se zaměstnanci přesunuli do flexibilního otevřeného prostoru. V nových kancelářích mají zaměstnanci vytvořená místa pro spolupráci v týmu, soustředěnou činnost o samotě i příležitost k odpočinku.
„Prvních 4.000 metrů čtverečních nových kanceláří jsme k užívání předali za pět měsíců, do kterých spadal architektonický návrh, technický design, projektová dokumentace, získání potřebných povolení, realizace i samotné nastěhování,“ komentoval proměnu Karel Konečný, jednatel společnosti Capexus, která kanceláře kompletně navrhla i realizovala. Proměna byla realizována za plného provozu a v současné době probíhá redesign dalších pater. V průběhu roku 2021 bude v jednotném konceptu dokončena rekonstrukce celé budovy.
Kromě zónování zaměstnanci přišli o svou „pevnou“ židli a nyní si své pracovní místo volí podle potřeby a dostupnosti. Každému týmu o přibližně 20 členech je přidělena konkrétní základna – takzvaný neighborhood. Jeho součástí je speciální část nazvaná focus hub, která je určena až čtyřem zaměstnancům. Jejím specifikem jsou mobilní stěny, díky kterým ji lze předělit až na tři samostatné místnosti.
Při přeměně se v duchu dnešních trendů hodně pracuje s přírodními prvky a barevnými motivy. Korporátní identitu T-Mobilu architekti vnesli do interiéru v podobě opakování motivu čtverce, který se objevuje v logu firmy. Hlavním záměrem bylo vynechání primární barvy – růžové neboli magenty. Pozornost se tak dostala sekundárním barvám, architekti zvolili modrou, oranžovou, zelenou, žlutou a petrolejovou v různých intenzitách.
Celá proměna proběhla s cílem co nejmenšího dopadu na životní prostředí. Interní sdělení se promítají na LED obrazovky, místo dřív užívaných papírových plakátů. V kuchyňkách je výrobník sody, v kancelářích jsou instalovány koše na tříděný odpad.