„Vodafone vypráví Vánoce, ale zmáhá ho to“

První dvě místa si u našich katů získal rebranding Notina a vánoční Vodafone se psem. Zimní kampaň Chio Chips tu letní nepředčila a Kofola na kokosu s prasetem propadla.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 48. týden 2016

  1. McCann: Rozdáváme radost (40 %)
    značka, klient: Vodafone
  2. Konektor: Today is yours! (40 %)
    značka, klient: Notino
  3. Saatchi & Saatchi: Uděláš cokoliv (36 %)
    značka: Chio Chips, klient: Intersnack
  4. vlastní tvorba: Je to jen na tobě (33 %)
    značka, klient: Kytary.cz
  5. Proboston Creative: Vánoční Kofola (30 %)
    značka, klient: Kofola

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Vodafone zdůraznil radost z darování (40 %)

Vánoční kampaň Vodafone

Vánoční kampaň Vodafone

Mobilní operátor Vodafone se v kampani na konci roku 2016 snaží nabourat klasiku Vánoc u operátorů. Letos chce totiž vyzdvihnout podstatu pravých Vánoc - radost z darování. Svým zákazníků „nadělil“ do aplikace Můj Vodafone 10 GB mobilních dat a oni sami se mohou rozhodnout, zda si data užijí, nebo je darují vozíčkářům. Darovat data mohou dokonce i zákazníci konkurence také prostřednictvím aplikace Můj Vodafone, kterou si mohou zdarma stáhnout.

Tváří kampaně, která nese poselství Rozdávejte s námi radost, zůstává známá rodina Jiří Vyorálek, Lucie Žáčková, Štěpán MikolášAgáta Zimová, do příběhu přibyl pes Žofík. Kreativa kampaně vznikla v agentuře McCann Prague, mediální prostor nakupovala MEC Czech, spoty točil Vojtěch Kotek. Kampaň odstartovala v úterý 15. listopadu a kromě televize se objevila online, v tisku, v rádiu a na venkovních nosičích. Data zdarma jsou v aplikaci k nalezení od 15. listopadu do 31. prosince.

Jaký je princip darování dat? Firma uvádí: „Darovaná data se budou hromadit v takzvané ‚datové peněžence‘, odkud je poté Vodafone rozdělí mezi vozíčkáře, kteří se od 1. do 31. prosince zaregistrují na webu. Tam bude také k nahlédnutí aktuální objem darovaných dat. Každému zaregistrovanému vozíčkáři Vodafone plánuje předat 10 GB dat měsíčně na celý rok. Pokud se zákazníci Vodafonu rozhodnou si data ponechat, získají je na aktuální část zúčtovacího období a celé následující do jejich vyčerpání.“

Na tohle potřeboval Vodafone skoro dvě a půl minuty? Snažili se, možná poprvé po dlouhé době, něco vyprávět a myslím, že je to zmohlo. Aha, je i minutová verze a dokonce 45 sekund. No, to jste mohli říct hned. Nevidím vazbu příběhu na produkt. Zároveň, když už vydíráme, což tomto případě samozřejmě, že vydíráme, tak vydírejme pořádně. Tohle je slabé jak čaj.
Marek Prchal

Tohle je strašně těžkej žánr. Můžete udělat všechno správně (včetně zatoulanýho psa holčičky na vozíku) a stejně to nemusí tak úplně vyjít. Ale celkově je mi Vodafone strašně sympatickej tím, jak se snaží rodinku posouvat. Za tohle a za skvělej product placement body nahoru.
Martin Svetlík (Mustard)

U Vodáče zřejmě po letech zjistili, že nemaj smysl pro humor, tak to zkoušej přes city. A výsledek je paradoxně k smíchu.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Zmena v tonalite u priblblej rodinky a lacná hra na city strateným psíkom a malou vozíčkarkou sú kŕčovité. Chýba už len hladomor v Keni a topiaci sa ľadový medveď. A zatiaľ čo v dvojminútovej verzii sa príbeh aspoň dá pochopiť, u kratších zostrihov som dosť mimo.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Bohulibý nápad. Podporující značku. Ale to provedení. Škoda, že není autentičtější a tím uvěřitelnější. Reklamní vánoční klišé? Doslovný výklad, komu se data mohou věnovat - vozíčkářům - a u toho ukazovat dívku na vozíčku? Další klišé? Asi nejpovedenější je minutová verze, kde mohu data darovat potřebným.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Až do okamžiku,kdy se ukázalo, že pes patří holčičce na vozíku to bylo dobré, ale proč ukazovat postižené jako oběti, to se vracíme zpátky do reklam ze sedmdesátých let. Handicapovaní nechtějí, abychom se k nim chovali jako k obětem, to přímo nesnáší, vím to, protože s nimi pracujeme na Birellu.Bylo by lepší, kdyby ta holčička našla toho psa.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Já ronil slzy u É TÉho i u Foresta Gumpa. Mě rozbrečet je snadný. Jenže tady nic. Čím to? Možná, že by se Jiří Vyorálek nemusel tvářit jako Ester Janečková při moderování Pošty pro tebe. Možná, že dívka na vozíku je prostě přílišný tlačení na pilu. Snad. Ale alespoň z toho sálá vánoční atmosféra a je to o pozitivních emocích. A o tom by Vánoce měly být (že, O2?).
Ondřej Souček (Luftballon)

Hezká vánoční kampaň. Oceňuji provedení pro YouTube prostředi s využitím infokaret a dalších odkazů, Lajk a odběratel!
Milan Černík (Nestlé)

Jirku Vyorálka mám moc rád, ale tohle mi prostě hlava nebere. Reklamy Vodafonu jdou poslední roky ode zdi ke zdi, ústřední týpek je chvíli šašek, chvíli rocková hvězda, teď zase pro změnu vážený otec od rodiny... a já mu nic z toho nevěřím. Cítím za tím vším velké řemeslo, ovšem chybí tomu nádoba a tou je pořádná kreativa. Etuda na téma ‚zatoulaný pes‘ v tomto případě rozhodně nestačí.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Milá story v rámci konzistentní komunikace Vodafonu z posledních let.
Pavel Sobek

2. Notino, dříve Parfums, má první spot (40 %) 

Online parfumerie Notino změnila svůj název oficiálně letos v říjnu, dříve byla známá jako Parfums.cz. V rámci přejmenování vytvořila ve spolupráci s agenturou Konektor svou první reklamní kampaň a pojmenovala jí Today is yours!. Kampaň běží od listopadu jako spot v televizi, v kinech, v printu a online. Vytvořená byla Konektorem v odlišných jazycích i pro Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Německo, Polsko a Rumunsko. O produkci se postarala společnost Boogie Films, spot režíroval Milan Balog.

„Je to primárně zjednodušení pro naše zákazníky a zároveň i pro nás. Je jednodušší budovat při globální působnosti jednu značku, než desítky různých. Navíc v dnešní době lidé hodně cestují a budou tak vidět svou oblíbenou značku po celém světě,“ vysvětlil hlavní důvody změny názvu Radek Ondrášík, marketingový ředitel Notino.

Spot jsem opakovaně viděl v televizi a fakt by mě nenapadlo, že je to prodejce vůní. Myslel jsem, že to je nová značka vůně nižší střední cenové hladiny. Samozřejmě, se jménem pro vůni naprosto nevhodným. Pustil jsem to vždycky okamžitě z hlavy.
Marek Prchal

Jsou to takové obrazy ze života ženy, no. Jako není to špatný, jen je to takový... zbytečně hladký. Zvlášť když jste jednou viděli KENZO World.
Martin Svetlík (Mustard)

Mám pocit, že se tý pani na konci udělala z toho pudru vyrážka, ale můžu se plést. Jinak to je klasickej instantní spot, na kterej si zítra nikdo nevzpomene.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Odjakživa mám slabosť na reklamy na voňavky a beriem ich skoro za samostatný žáner. Vôňa sa totiž predáva dosť ťažko, a tak reklama o to viac stojí na emóciách, obrazoch, imidži a filmárskej kompetencii. Notino si ma odchytilo v kine a musím povedať, že ma svojou drámou v každodennosti i dobre naladilo na film. Páči sa mi to, ale pôsobí to ako reklama na voňavku a nie na e-shop – nepomáha tomu ani premenovanie samovysvetľujúceho parfums.cz na neuchopiteľné Notino. Možno by som sa pri takomto rebrandingu viac sústredil na vysvetlenie toho, čo vlastne reklama propaguje. Ako imidžovka je to ale dobré.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Načasování je všechno. Tenhle spot zafunguje, jakmile budu vědět, že Notino je Parfums.cz. Ja to kupodivu z pre-rollů už vím, takže za mne fajn. Samotný spot ani neurazí, ale ani nepotěší.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Líbí se mi, že ten příběh ukazuje silné ženy a bourá stereotypy, je to to jiná reklama, než jakou běžně v Česku vidím o ženě, matce, která se pachtí po nákupech, ale chybí tam jasný vzkaz o značce Notino.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Jak chápu skript, tak se to všechno odehrává úplně na počátku dne. Ta holka teda musí vstávat nejpozději ve dvě ráno, aby to všechno stihla. Nakonec ovšem stejně přijde pozdě. Když se na to dívám jako na sled obrázků, je to pěkný. Jakmile se nad tím člověk zamyslí, je to plochý jak vy víte kdo.
Ondřej Souček (Luftballon)

Hezká hudba, hezké obrázky, příjemně se na to kouká, ale vlastně vůbec netuším, co ten spot má říct.
Milan Černík (Nestlé)

Asi nejsem cílovka, ale nenadchlo mě to. Je to studené, odtažité, hlavní protagonistka defiluje změtí lokací bez výraznější pointy. Také hudba se zde trochu minula žánrem, když zavřu oči, slyším reklamu na pojišťovnu či banku. Obrázek je nicméně pěkný.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Dobře řemeslně udělaný image spot. Líbila by se mi k němu jiná hudba, ale to je otázka vkusu. Osobně bych taky odstřihl poslední scénu se vstupem do meetingovky.
Pavel Sobek

3. Chio Chips se chce představit mladším spotřebitelům (36 %)

Značka Chio společnosti Intersnack přišla s podzimní vlnou komunikace. Claim Chio Chips přitáhnou každého byl tentokrát nahrazen claimem Chio Chips. Uděláš cokoliv. Protagonisty spotu, který lze vidět v televizi a na internetu, jsou stejně jako v letním klipu od bazénu Vojtěch MachutaFilip Macenauer alias Mauglí, sekuriťáka na letišti ztvárnil Viktor Dyk. Kreativní koncept opět vychází od Saatchi & Saatchi.

„Značka Chio byla v České a Slovenské republice spotřebiteli vyhledávaná především v 90. letech. Nová kampaň má za úkol nejen značku starším spotřebitelům připomenout, ale navíc ji kompletně představit mladší cílové skupině, která se v 90. letech narodila a doposud se s ní nesetkala. Nový komunikační koncept má hlavně pobavit a komunikovat primární atributy výrobků Chio,“ doplňuje Pavla Císařová, senior brand manager pro mezinárodní značky Intersnack Česká a Slovenská republika.

‚Hele, mýho fotra z toho vynech, jo?‘ z minulýho spotu je za mě reklamní hláška roku. Tohle je hodně slabej odvar, hlavně ve skriptu. A co se týče parodie na Miloše, jsem si stoprocentně jistej, že konzumenti Chio Chips nejsou pražská kavárna. Střelba do nohy jak vyšitá.
Martin Svetlík (Mustard)

‚Uděláš cokoliv‘ funguje omnoho lepšie než ‚Přitáhnou každého‘, a i keď je to ohraný princíp, v tejto exekúcii ma baví. Možno chýba už len dovysvetliť, prečo presne ‚uděláš cokoliv‘.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Trochu nevím, co se mi chce říci. Že Chio Chips jsou brambůrky? Co mne ovšem hodně zarazilo, je naprosto nereálně namodelovaný otevřený sáček. Kdo tohle ještě dnes v reklamě dělá?
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Pokus o Doritos, ale nepodařený!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Hezkej old-schoolovej nápad. Je to poctivě napsaný, ale já nevim, jestli to ocení ještě někdo jinej než já. Ale pro mě kampaň týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

Víc se mi líbila letní kampaň, kdy jsem se možná jsem i zasmál. U tohoto spotu si myslím, že si všichni ze štábu užili dost srandy, ale výsledný efekt je tak trochu nudný. Pardon.
Milan Černík (Nestlé)

Zatím asi nejlepší Chio spot. Ty předchozí mě spíš iritovaly (castingem počínaje, kreativou konče), ovšem na tomhle je cosi až neodolatelně blbého. Ale jo, proč ne.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Ve třicítce na brambůrky se mi hrozně líbí, jak hraje Viktor Dyk. Klidně by mohl hrát ve dvojce Trainspottingu. Nejzajímavější casting za poslední dobu.
Pavel Sobek

4. Kytary.cz si natočily vlastní spot (33 %)

Internetový prodejce kytar Kytary.cz nasadil v listopadu na YouTube nový reklamní spot vlastní výroby. Reklama, v níž hrají z větší části lidé z firmy a jejich rodiny či známí, se zaměřuje na zdůraznění hodnot vlastního stylu. Ty prezentuje uťápnutě vyhlížející chlapík, který se v kadeřnictví promění v rockera imponujícího i vlastní dceři. Hlavní roli vytvořil bývalý amatérský herec Tomáš Grůz. Kampaň vznikla v marketingovém oddělení obchodu, režisérem spotu byl Filip Černý.

Chápu myšlenku, ale ta exekuce je dlouhá, zmatená, těžkopádná, moc doslovná a nedotažená.
Martin Svetlík (Mustard)

Vypadá to jako ročníkový cvičení reklamní školy Michael. Za mě je to bajle.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Spot pôsobí presne tak, ako vznikol, a síce, že ho vyrobila partička amatérskych nadšencov. Nájdi svoj osobitý štýl a lacno okopíruj niekoho iného. To je presne to, čo na malé školáčky funguje.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tenhle spot mne pobavil! Je praštěnej, a co? Palec nahoru! Povedené, kytary.cz musí být prima banda lidí.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Pro mne je to bohužel tak nezajímavá reklama, že nemá chuť k ní napsat vůbec nic.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Je to strašlivě ukecaný a plný různých klišé. Kdyby tak raději kytary nechali znít...
Ondřej Souček (Luftballon)

Trochu lowcost, ale o to více sympatický. Zajímalo by mě mediální cílení. Kdo je cílovkou?
Milan Černík (Nestlé)

Reklamní adaptace němé etudy z prvního ročníku filmové akademie. Chce to být děsně cool, ale celé je to tak nějak ochotnicky upatlané. Škoda.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Kytary si dělají všechno samy s interním týmem. Často mi to přijde škoda, na volné noze i v agenturách je spousta muzikantů, kteří by to určitě dělali rádi a s nadšením. A výsledek by mohl být lepší.
Pavel Sobek

5. Kofola je na letošní Vánoce kokosová (30 %)

Kofola na Vánoce obnovila starý známý spot s prasetem

Kofola na Vánoce obnovila starý známý spot s prasetem

Letošní vánoční kampaň Kofoly připravuje po vítězství ve výběrovém řízení digitální agentura Proboston Creative. Jejím hlavním motivem se vedle tradičního prasátka stává autorská ilustrace veverky a zajíce od kreativního ředitele Probostonu Jakuba Matoušů. Obě lesní zvířátka se objevila ve všech komunikačních kanálech kampaně. Ožily v televizním tag-onu, kde doplňily známý spot s divočákem. Objevily se na POS materiálech v prodejnách i na etiketách samotného produktu. Kofola také opět uvedla na předvánoční trh speciální limitovanou edici, tentokrát v příchuti kokosu a vlašského ořechu. Vánoční etikety dostala také Kofola Original.

Prosím, tohle je co? K nejoblíbenějšímu vánočnímu spotu přilepíme naprosto nesouvisející animovaný film a hodíme na Facebook? Aha, to je ‚autorský tagon‘. Já myslel, že to je naprostá blbost. Aha, ono je to tam proto, že to je na vizuálech. No, tak to je ještě horší, než jsem myslel.
Marek Prchal

Těžký. Cokoliv uděláte, bude vedle Prasátka vypadat blbě. A taky že jo.
Martin Svetlík (Mustard)

Tenhle spot je takový reklamní Nagano. Každej rok si připomínáme, že jsme kdysi udělali něco dobře, ale už to nikdy neuděláme líp. Tak to budeme aspoň donekonečna omílat. A tag–on je na kokos.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Už od rána sneží a Kofola pridáva k zástupom svojich postavičiek ďalšie tri. To mi príde ako dosť veľa na to, že okrem produktovej message vlastne nemajú čo povedať a ostávajú tak ploché a prázdne, i keď pekne nakreslené. Poučka: Nie je to charakter, pokiaľ sa to nedá popísať inak, než vizuálne.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tohle se určitě bude líbit. Původní spot patří už k vánoční klasice.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Je čas najít novou story! Marketing Kofoly musí najít odvahu!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Je to překlep nebo ne? Kofola na koksu? Plný očekávání z další zákonem zakázané reklamy jsem otevřel odkaz a našel to starý známý prase. Už by to chtělo poslat pašíka do udírny a místo něj vymyslet nový hit. Co říkáte?
Ondřej Souček (Luftballon)

Kofola patří k vánocům tak asi jako pohádky v televizi. Nicméně ten animovaný tag on mi prostě nepasuje k té reklamní klasice.
Milan Černík (Nestlé)

Recyklát kultovní reklamy s příchutí kokosu. Opravdu je ten dvojsmysl s rostlinným tropanovým alkaloidem extrahovaným z jihoamerického keře zapotřebí? Animovaná část je roztomilá, ovšem až příliš okatě přilepená k nestárnoucí klasice, která by sama o sobě i dnes zasloužila plný počet bodů. Ten zbytek tomu spíš škodí.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Při vánočním spotu na Kofolu mě vždycky napadne, kolik peněz by za těch let přišlo autorce, pokud by u nás fungoval pro kreativce v reklamě stejný autorský zákon, jako mají v Polsku. Škoda, že ho nemáme. Pokud by s tím chtěl někdo něco dělat, hlásím se do týmu. Animovaný tag-on mě osobně pokaždé ruší.
Pavel Sobek

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Sdílejte