Piráty iniciovaný bod čtvrteční schůze poslaneckého volebního výboru, týkající se sporu o reportáž Janka Kroupy o Agrofertu, oproti úterní schůzi příslušné senátní komise nové argumenty nepřinesl. Nad rámec známého řekl generální ředitel René Zavoral jen, že ve veřejnoprávním rádiu zruší část tabulkových míst a že kromě předžalobní výzvy od Agrofertu registruje rozhlas i další, rovněž na Kroupovu reportáž, a to z roku 2015. Reportér Kroupa se schůze neúčastnil.

Vondráčková nemá nárok na omluvu od Rytmu života, potvrdil potřetí Nejvyšší soud

Zpěvačka měla dojem, že ji text v časopise Rytmus života nepravdivě vykreslil jako naivní a nepraktickou ženu. Žádala omluvu.

  • ČTK
  • 07. 03. 2011 14:25

Zpěvačka Helena Vondráčková nevysoudila omluvu od vydavatele časopisu Rytmus života za článek, podle kterého za umělkyni vše podstatné dojednával a rozhodoval její manžel Martin Michal. S konečnou platností to potvrdil Nejvyšší soud.

Vrchní soud v Praze v minulosti dvakrát přisoudil zpěvačce omluvu, Nejvyšší soud ale vždy verdikt zrušil. Napotřetí se vrchní soud podrobil názoru vyšší instance a rozhodl ve prospěch vydavatelství Bauer media. S následným dovoláním Vondráčková neuspěla, zjistila dnes ČTK z databáze rozhodnutí.

Zpěvačka měla dojem, že ji text v časopise Rytmus života nepravdivě vykreslil jako naivní a nepraktickou ženu. Žádala omluvu. Podle názoru, který Nejvyšší soud vyslovil už ve dvou předcházejících verdiktech, nebyly články v Rytmu života z roku 2005 zcela nepravdivé. Jen poněkud zjednodušily vztah mezi Vondráčkovou a Michalem, jenž byl zároveň jejím manažerem. Podle NS nelze trvat na „naprosté přesnosti skutkových tvrzení, a klást tím v důsledcích na novináře nesplnitelné nároky“.

Poslední rozhodnutí vrchního soudu napadla zpěvačka dovoláním, podle kterého verdikt spočívá na nesprávném právním posouzení skutku. Podle Vondráčkové „rozhodnutí nerozlišuje zpravodajskou licenci od pouhé honby za senzací s cílem dosáhnout co nejvyššího zisku“. Vondráčková tvrdí, že periodika vydávaná společností Bauer media vedou proti ní i manželovi od roku 2003 „negativní a štvavou kampaň“. Nejvyšší soud ale tentokrát nenašel důvod k zásahu. Vrchní soud totiž napotřetí rozhodl zcela v intencích názoru NS.

Podle sporných článků v Rytmu života Michal určoval, s kým si bude Vondráčková povídat, kde a za jaký honorář vystoupí, kým se nechá fotografovat a do jakého časopisu dá rozhovor. Vondráčkové se to dotklo.

Vondráčková je podle NS veřejně známá osoba, proto se musí smířit s větším zájmem médií a veřejnosti o její práci i soukromý život. Zpěvačka ovšem s bulvárem dlouhodobě bojuje. V posledních letech podala řadu žalob na ochranu osobnosti, mnoho dovolání k Nejvyššímu soudu i stížností k Ústavnímu soudu. U Nejvyššího soudu nyní leží ještě čtyři nerozhodnutá dovolání, řekl ČTK mluvčí NS Petr Knötig.

Nejznámější spor, který měl dopad na judikaturu českých soudů, vedla Vondráčková s kritikem Janem Rejžkem. Ten naznačil, že zpěvačka za svůj polistopadový návrat na výsluní zřejmě vděčí kontaktům s mafiány, kteří ji v 70. a 80. letech prosazovali v médiích. Případ doputoval až k Ústavnímu soudu, podle kterého se Rejžek omlouvat nemusí, právo na svobodu projevu je prý v tomto případě nadřazeno právu na ochranu osobnosti.

V některých sporech ale Vondráčková uspěla. Třeba za článek o údajném potratu v časopise Rytmus života vysoudila omluvu. České soudy zaměstnává i manžel Vondráčkové Michal. Nejvyšší soud letos v lednu potvrdil rozsudek, podle kterého se Michal musel omluvit herečce a zpěvačce Kateřině Brožové za neuctivé výroky. Když Michal srovnával interpretační kvality Brožové s Vondráčkovou, použil příměr o trabantu a mercedesu.