Voráčkova Blueberg Media chce koupit slovenskou zpravodajskou televizi TA3

Ke slovenské radě pro vysílání zamířila příslušná žádost ohledně převzetí držitele licence.

Michal Voráček

Michal Voráček

Jediná zpravodajská televize na Slovensku TA3 může brzy změnit majitele. Od skupiny Grafobal Group Ivana Kmotríka ji plánuje koupit český mediální matador Michal Voráček, prostřednictvím své nově založené společnosti Blueberg Media. Příslušná žádost ohledně převzetí slovenské firmy C.E.N., jež vlastní licenci na šíření programu TA3, už podle informací Médiáře zamířila na slovenskou Radu pre vysielanie a retransmisiu.

Nově založenou společnost Blueberg Media soud zapsal do tuzemského obchodního rejstříku začátkem listopadu, Voráček je jejím jediným akcionářem. „Mohu potvrdit, že jsem stoprocentním vlastníkem Blueberg Media, víc celou věc nebudu komentovat,“ reagoval na dotazy Médiáře Michal Voráček. Ten nedávno na Slovensku završil své tříleté angažmá ve vydavatelství tamějšího deníku Pravda, kde v letech 2018 až 2020 působil jako krizový manažer a spolumajitel. Chystaný vstup do TA3 tak může být reinvesticí peněz, které získal odchodem z vydavatelství Perex.

Soukromá televize TA3 má na Slovensku specifickou pozici, je jedinou zpravodajskou stanicí v zemi, narozdíl od Česka tam totiž neexistuje konkurence v podobě zpravodajského kanálu veřejnoprávní televize. TA3 vysílá 20 let, startovala v září 2001. Podle letošního průzkumu Reuters Institute je nejdůvěryhodnější mediální značkou na Slovensku.

Televizi TA3 zakládal Martin Lengyel, záhy se vlastníkem stal Kmotríkův Grafobal. V letech 2004 až 2007 ji vlastnila investiční skupina J&T, poté od ní Grafobal stanici převzal zpět, výměnou za komerční televizi Joj. Grafobal Group na Slovensku rovněž ovládá rozsáhlou síť trafik, nakladatelství SPN – Mladé letá a podíl má také v přední mediální agentuře v zemi Unimedia.

Pod skupinu Grafobal spadá především distribuce tisku Mediaprint-Kapa Pressegrosso, kterou Kmotrík zbudoval na základech někdejší PNS, zprivatizované začátkem 90. let. Tehdy byl na Slovensku činný i Voráček, když tam jako spolumajitel zakládal pobočku vydavatelství Ringier.

Oba muže spojuje také působení v prostředí fotbalu. Jako bývalý dlouholetý viceprezident pražské Sparty se Voráček potkával s Kmotríkem coby vlastníkem Slovanu Bratislava.

V Česku nyní dlouholetý mediální manažer a podnikatel Voráček vlastní kromě řady firem v oblasti nemovitostí také nakladatelství Olympia, má třetinový podíl v regionální televizi Praha TV a zhruba pětinový podíl ve vydavatelství Our Media, jež ovládá Ivo Valenta a pod něž spadají další malé stanice Regionální televize a TV Brno 1 a také internetový politický bulvár Parlamentní listy. Na Slovensku Valenta vlastní zmíněný list Pravda.