Výdaje do online reklamy loni stouply o 15 %

Rekordní výše dosáhla reklama na netu v Česku kvůli covidu a přesunu aktivit do onlinu.

Objem výdajů do internetové inzerce v Česku loni vzrostl o 15 % na rekordních 39,5 miliardy Kč. Z toho 27 miliard tvořila display reklama (stoupla o 12 %), dalších 11,3 miliardy reklama ve vyhledávání (vzrostla o 25 %), zbylých 1,2 miliardy připadlo na reklamu v katalozích a řádkovou inzerci. V případě display reklamy se už skoro dvě třetiny (62 %) prodalo automatizovaně, programaticky, a to v obsahových sítích (hlavně Seznam Sklik, Google Ads a Facebook) a přes real-time bidding.

Na základě průzkumu inzertního výkonu internetové reklamy, který realizuje agentura Median, to oznámilo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). To očekává, že letos by objem internetové reklamy mohl stoupnout o 8 % na 42,5 miliardy.

V celkových reklamních výdajích u všech typů médií v Česku připadá na online reklamu podíl 30 %. Internetová reklama je tak druhá za tou televizní, jež tvoří 48 % výdajů (62,2 miliardy Kč), a před reklamou tiskovou (13 %, 17,2 miliardy), rozhlasovou (6 %, respektive 7,3 miliardy) a venkovní (3 %, respektive 4,4 miliardy).

„Uplynulý rok byl výjimečný v mnoha ohledech, ale za zásadní považuji přesun většiny aktivit do online prostředí v důsledku nejrůznějších protiepidemických opatření,“ uvedl předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák. „Tomu odpovídá i nárůst investic do reklamy, protože zadavatelé se logicky snaží zasáhnout zákazníka tam, kde tráví nejvíce času. Výzkum internetových inzertních výkonů kombinuje čisté ceny s ceníkovými, proto si troufám odhadnout, že výkon online inzerce je v porovnání se skutečným výkonem ostatních mediatypů mnohem silnější. Internet svým objemem atakuje reálné investice do televizní reklamy. Důvodem je, že ostatní mediatypy pracují výhradně s ceníkovými cenami.“