Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Vydavatel Aha! neuspěl se stížností, herci Vašutovi náleží milionové odškodnění za články

Mezi českými celebritami jde o dosud nejvyšší vysouzenu sumu.

  • ČTK
  • 10. 02. 2012 14:24
Svému sporu s bulvárem Vašut věnoval celé své vystoupení v prosincové Show Jana Krause. Foto: TV Prima

Svému sporu s bulvárem Vašut věnoval celé své vystoupení v prosincové Show Jana Krause. Foto: TV Prima

Ústavní soud odmítl stížnost nakladatelství Ringier Axel Springer, a potvrdil tak rekordní zadostiučinění pro herce Marka Vašuta. Jeden milion korun přiznal známému herci Městský soud v Praze za články v deníku Aha!, které pojednávaly o jeho údajné promiskuitě a depresích.

Podle dostupných informací jde mezi českými celebritami o nejvyšší sumu.

Čtěte také: Když se soudí celebrity. Přehled vybraných sporů za posledních pět let

Ústavní soud odmítl stížnost Ringieru v lednu bez veřejného jednání, a to pro zjevnou neopodstatněnost, zjistila dnes ČTK ze soudní databáze.

Vašut v březnu 2010 uspěl u Městského soudu v Praze se žalobou kvůli článkům s titulky jako “Jeho utajená tvář: Zvrhlé sexuální praktiky” nebo “Neustále smutný Vašut: Chci klidnou a rychlou smrt” (oba články už nejsou na webu k dispozici, vydavatel je smazal). Deník podle soudu překročil únosnou mez a zasáhl do Vašutových osobnostních práv, a to přesto, že herec je veřejně činný, a musí tak snášet vyšší míru kritiky.

Zadostiučinění loni potvrdil Vrchní soud v Praze. Následovala ústavní stížnost, podle níž pražské soudy nedostatečně odůvodnily neobvyklou výši odškodnění. Advokáti Ringieru také ve stížnosti poukázali na údajnou absenci “jakékoliv závažnější újmy” způsobené Vašutovi. Soudy prý také nezohlednily to, že čtenáři přistupují k bulváru s určitou rezervovaností. V závěru stížnosti Ringier označil zadostiučinění za zjevně nepřiměřené.

Ústavní soud nenašel důvod k zásahu. Zdůraznil, že právo na kritiku, které je součástí svobody projevu, není neomezené. Bulvár zveřejněním informací z intimní oblasti a spekulací o zdravotním stavu závažně zasáhl do osobnostních práv žalobce. Výši zadostiučinění prý soudy řádně zvážily a zdůvodnily.

“Právo na osobní čest a dobrou pověst (…) je v situaci, kdy se jedná o zásah do soukromé až intimní sféry dotčené osoby, rozhodně hodno ochrany v intenzivnějším měřítku než při běžných hodnotících úsudcích,” stojí v usnesení senátu se zpravodajem Jiřím Nykodýmem.

“Soudy se pochlapily”

Vašut dlouhodobě patří ke kritikům bulvárního tisku. V roce 2009 se spisovatelem Michalem Vieweghem inicioval petici proti údajným nevybíravým praktikám českého bulvárního tisku. Připojila se k ní řada významných umělců.

Signatáři petice poukazovali například na “nevkus, netaktnost, vulgaritu, polopravdy vydávané za pravdu, provokace, fotomontáže, smyšlené rozhovory, bezohlednost a neskrývaný novinářský hyenismus”.

České celebrity ve sporech s médii často prohrávají kvůli doktríně, podle níž musí veřejně činná osobnost snést vyšší míru kritiky než ostatní lidé.

Vašut věří, že jeho kauza některým rezignovaným umělcům naznačí, že v určitých případech má právní obrana šanci na úspěch. “Je to první vlaštovka, kdy se soudy ‘pochlapily’, a možná že to spěje k lepšímu konci,” řekl Vašut nedávno v televizním pořadu Show Jana Krause.