Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Vydavatel Blesku prohrál u soudu spor s Töpferem kvůli choulostivým fotkám

„Zveřejněné fotografie žalobce byly očividně choulostivé, ukazovaly žalobce jak plave, čistí bazén a jak zcela nahý vystupuje z bazénu.“

  • ČTK
  • 17. 12. 2012 00:58

Vydavatel deníku Blesk prohrál spor s hercem a senátorem Tomášem Töpferem kvůli zveřejnění choulostivých snímků. Dovolání společnosti Ringier Axel Springer zamítl Nejvyšší soud. Definitivně tak potvrdil rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, který v roce 2008 přiznal Töpferovi odškodnění 500 tisíc Kč. Soud rozhodl nedávno bez veřejného jednání, zjistila ČTK z usnesení v soudní databázi.

Töpfer původně žádal 1 milion Kč, Městský soud v Praze mu přiznal jen 200 tisíc Kč. Odvolací senát ale odškodnění zvýšil na 500 tisíc Kč. Následovalo dovolání, v němž advokáti vydavatelského domu tvrdili, že satisfakce je neúměrně vysoká. Její mimořádné navýšení prý není podloženo žádnými důkazy.

Podle Nejvyššího soudu je odškodnění stanoveno správně. Blesk zasáhl soukromí, čest a důstojnost herce. Navíc reportéři pořídili fotografie bez Töpferova vědomí a deník je následně šířil bez jeho souhlasu. „Zveřejněné fotografie žalobce byly očividně choulostivé, ukazovaly žalobce jak plave, čistí bazén a jak zcela nahý vystupuje z bazénu,“ rozhodl senát Nejvyššího soudu s předsedou Pavlem Pavlíkem. Snímky měly podle senátu jednoznačně difamující charakter.

Nejvyšší soud už v minulosti vyslovil, že skutečnosti ze soukromého života tvoří součást vnitřní intimní sféry, a nejsou proto věcí veřejného zájmu. „Relativní výjimka je připouštěna pouze u osob tzv. veřejného zájmu, avšak jen potud, pokud je uvádění takových skutečností na veřejnosti v přímé souvislosti s činností této fyzické osoby ve veřejném životě,“ stojí v rozhodnutí.

Töpfer v minulosti uspěl také ve sporu o právo na odpověď kvůli článku, který v Blesku vyšel v roce 2006 pod titulkem „Život v luxusu! Za naše peníze?“ Deník v něm naznačil, že Töfper jako ředitel Divadla Na Fidlovačce zbohatl s pomocí dotací z veřejných rozpočtů. Podle Töpfera text obsahoval několik nepřesných informací.

Známý herec patří ke kritikům bulváru. V roce 2009 se připojil k petici proti údajným nevybíravým praktikám českého bulvárního tisku, kterou podepsala skupina lidí ze světa českého divadla a filmu, hudby a literatury.