Velké tuzemské vydavatelské domy publikující zpravodajství na internetu chystají pravidla pro ochranu obsahu zveřejňovaného na internetových stránkách. Na výroční Internet Advertising Conference to ve čtvrtek uvedl obchodní ředitel ČTK Přemysl Cenkl.
K pravidlům, která mají dát srozumitelný výklad, jak si lze na webu chránit obsah, ale současně také jak využívat cizí texty, se chystají přihlásit nebo již připojily Česká tisková kancelář, Mafra, Centrum Holdings, Economia a Ringier Axel Springer CZ. Budou otevřená i pro další tvůrce zpravodajství.
Podle Cenkla je účelem pravidel kultivace prostředí na počítačové síti a zamezení nelegálního využívání zpravodajství. Ze sledování obsahu internetu, které si pro své potřeby provádí ČTK, vyplynulo, že ze zhruba 2000 webů, které publikovaly zpravodajství agentury, nemělo 90 procent licenci. „Po sérii upozornění se situace zlepšuje. Již teď je pro nás zisková,“ uvedl.
Pravidla by se měla stát základem pro kodex využívání obsahu internetu, který by přijala široká skupina internetových vydavatelů. Majitelé obsahu by měli podle Cenkla začít také jednat o tom, zda by ochranu obsahu na internetu neměla zajišťovat nezávislá autorita. Do diskuse by se podle něj měly zapojit i oborové organizace, jako je Sdružení pro internetovou reklamu a Unie vydavatelů.
Například v USA chrání práva více než tisícovky zpravodajských webů organizace NewsRight, která sleduje obsah na internetu a v mobilních telefonech a stará se o jeho licencování. Ve Velké Británii již 13 let funguje soukromá agentura osmi mediálních domů News Licensing Agency a v Německu se připravuje novela autorského zákona, která by zavedla poplatky pro vyhledávače za využívání obsahu internetu.