Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

„Vyhubliny od McCannu nabízí silný citový zásah“

U reklamních katů vítězí Vyhublé hračky pro CARE, následuje nový koncept T-Mobilu od Saatchi & Saatchi. Mobil.cz s Jakubem Kohákem od Acomware katy mírně znechutil.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 19. týden 2019

  1. McCann Prague: Skinny Toys (56 %)
    značka, klient: CARE Česká republika
  2. Saatchi & Saatchi: Magenta 1 se přizpůsobí každé rodině. I té vaší (43 %)
    značka: T-Mobile, klient: T-Mobile Czech Republic
  3. WMC Grey: Voda pevná ako skala (35 %)
    značka: Kláštorná, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  4. Zaraguza: Hledej originální spojení (32 %)
    značka: Kofila, klient: Nestlé
  5. Acomware: Datuj zdarma, měj to na Koháku (19 %)
  6. značka: Mobil.cz, klient: Mafra

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 12 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. McCann ukázal vyhublé hračky (56 %)

CARE: Skinny Toys / Teddy Bear (McCann Prague)

CARE: Skinny Toys / Teddy Bear (McCann Prague)

CARE: Skinny Toys / Yellow Duck (McCann Prague)

CARE: Skinny Toys / Yellow Duck (McCann Prague)

Agentura McCann Prague připravila kampaň pro českou pobočku mezinárodní humanitární organizaci CARE, která globálně usiluje o nalezení dlouhodobých řešení pro miliony lidí žijících v zemích zatížených chudobou a hladem. Kampaň Skinny Toys (česky Vyhublé hračky) má za cíl zvýšit povědomí o nejohroženější skupině, kterou jsou děti. Kreativní tým agentury v ní vyobrazil na kost vyhublé hračky, které slouží jako metafora pro dětství plné hladu jejich vlastníků. „Použitím plyšového medvídka a gumové kachničky, obecně nejznámějších dětských hraček, kterým jsme změnili tělesnou konstituci tak, jakoby trpěly chronickým hladem, se stal náš nápad více šokující, trefnější a vyhýbá se klasickému klišé – fotografiím zubožených afrických dětí v různých situacích,“ uvádí agentura.

Je to všechno tak nějak správně, ale tak nějak jako vždycky.
Vilém Rubeš

Jo, tohle je dobrý, lidi na eskalátorech odvracejí zraky.
Pavel Jechort

Všimla jsem si už před časem plakátů v metru a pěkně mě z nich zamrazilo, i teď mám na páteři husí kůži. Skvělá práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

No jo, to se bude líbit. Prodej vychrtlých hraček v supermarketech je super, snad je nebudou vyrábět pro změnu čínské děti a budou plně biodegradabilní, že jo...
Jan Javornický (Elite Solutions)

Martin FrkoBída a hladomor se dá ukázat různě. V tomto případě platí, že méně je více.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Tady je nápad, vizuálně silné. Jen mě to zase přivádí k otázce, proč mám furt pocit, že tady máme silné nápady převážně na pro-bono zakázky ? A nechci se spokojit s omílanou výmluvou, že problém je (pouze) na straně klienta. 
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

‚Toho medveďa ešte znesiem, ale tu kačičku nie, aké má smutné oči,‘ fňukla mi přes rameno kolegyně copywriterka. Ta slovenština to doklepla, za mě vítěz týdne.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Nejen hračka má podivné proporce a nápad tak umírá na velmi nevěrohodné digitální zpracování.
Vratislav Šlapák (Mustard)

McCann nabízí silný citový zásah.
Aneta Klímová

Hezkej print, kterýmu bych před deseti lety zatleskal a ještě bych záviděl autorům. Teď mně to přijde až úsměvné. Co tímhle chcete dokázat? Greta Thunbergová v pátek nechodí do školy, aby protestovala proti klimatickým změnám, a vy jste se vytasili s tímhle vymazleným printem. Jenom chci říct, že kreativní team udělal skvělou práci na naprosto nesmyslným zadání. Chcete něco udělat pro svět? Přestaňte lítat letadlem, choďte k volbám nebo jezte jídlo pouze od malopěstitelů, prostě něco udělejte. Ale prosím ne print, kterej budete posílat do kreativních soutěží.
Ondřej Souček

Líbí se mi nápad i zpracování vizuálů. A ty hračky vytáhnou mnohé šrajtofle.
Michal Šoller (Cognito)

Pěkný, ale já bych ty hračky spíš vyrobil a prodával v hračkářstvích za pětinásobek ceny. Výtěžek bych samozřejmě poslal hladovějícím dětem. Myslím, že matky i otcové si při pohledu na kostnatého medvídka uvědomí, že jejich děti mají hraček dost, a rádi koupí ‚hunger‘ edici od Mattela, která pomůže míň šťastným dětem, než jsou ty jejich. P. S. Ty printy by fungovaly vlastně líp bez headlinu, jen s call-to-action. Vlastně ani ty děti by tam nemusely být – nápadem je vyhublá hračka.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

2. Pro T-Mobile civí neznámí herci (45 %)

Mobilní operátor T-Mobile opustil dosavadní marketingový koncept Hotel Růženka a v nové kampani vsadil na neznámé herce. Kampaň ukazuje příběhy obyčejných lidí, i když s netradičním povoláním nebo koníčkem, kteří usilovně přemýšlejí nad ideálním výběrem a kombinací svých služeb u operátora, a to ve chvílích, kde by se měli věnovat něčemu úplně jinému. T-Mobile jim nabízí řešení Magenta 1, které funguje od loňského února a umožňuje spojit až devět služeb - mobilních či pevných - pod jednou smlouvou. V televizi budou postupně nasazeny tři spoty o délce 30 vteřin, kampaň poběží i online včetně sociálních sítí a na prodejnách.

Ano. Je to jiné... A za to chvála. Ale za infantilitu a neschopnost něco nabídnout (poučování o složení služby/služeb není, kolegové z T-Mobile, nabídka) už leda tak sošku Zlatého WTF.
Vilém Rubeš

Studie na rozvláčnost, která tedy cluster zrovna neprorazí. Navíc já už jsem z těch programů typu Magenta 1 úplně zblblej. Volat a psát na čtyři čísla neomezeně mi tedy přijde muzeálně oldschool ve světě, kde frčí neomezená data.
Pavel Jechort

Na této kampani se mi líbí tři věci: že se agentura a klient rozhodli vydat úplně jiným směrem než dosud, že je to výtvarně velmi povedené, a že tam dostali medvěda na mopedu, což je sen každého kreativce. Aspoň myslím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Mám neodbytný pocit, že na podobné civění už jsem párkrát civěl.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Martin FrkoI když do dneška moc netuším, o čem ta Magenta je, tak tohle má vtip a pamatuju si přesně, kolik že těch služeb a telefonních čísel si do ní můžu přidat.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Věřím, že spoty vizuálně zaujmou v té přehršli spotů v reklamním breaku. Je to jiné, vzbudí to jistou zvídavost. Která bohužel není naplněna, ani po zhlédnutí tří spotů jsem pořádně nepochopil, co mi to chce nabídnout.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Stejně nevtipné dvojsmysly, ale aspoň komornější. Krok dopředu, vlastně milý.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Ten zamyšlený, nechápající výraz je nakažlivý.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Magenta nemagenta, tahle reklama nenadchla. T-Mobile už předvedl víc.
Aneta Klímová

Hm, takže co se stalo? Něco jo. Něco se muselo stát. Pohnula se litosferická deska pod sídlem T-Mobile, nebo co? Ne ne, tomuhle já neveřím, že tohle by se stalo jen tak. Víc nemám, co bych řekl.
Ondřej Souček

Úvod jak z Hornbachu, ale prostě to na mě nějak nehraje. Raději bych viděl další díl z hotelu.
Michal Šoller (Cognito)

A to jste si všimli, že medvěd rozmlátil úly a utíká s plástvemi na Babetě na pořádný me(j)dan? Nevšimli, že jo, protože vtip je v tom, že si ten vtip teď musíte najít sami, protože aby vám vtipy servírovaly celebrity jako doteď, to je prostě moc drahý.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

3. Kláštorná ukazuje pevnost (35 %)

Český výrobce nápojů Kofola v dubnu završil opětovné spuštění výroby tradiční minerální vody Kláštorná, kterou koupil loni v červnu. Na Slovensku proto nasadil nový televizní spot od kreativní agentury WMC Grey. Kláštorná patří mezi minerálky s vysokým obsahem vápníku. A protože vápník rovná se pevnost, tuto vlastnost komunikační tým spojil i se samotnou minerální vodou.

Zatančila, a tvrdé vody vyrazila! V kategorii Hřebelcování koňské kostry dosaženo vítězství. Škoda práce.
Vilém Rubeš

Hned jak se stanu druidem, půjdu po ní jak po vypínači. Dodává se to v kamenině, nebo jenom v plastu?
Pavel Jechort

Kladně hodnotím působivé vizuální ztvárnění, ale ten vápník tam teda moc nevidím (smajlík).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tady to působí dojmem, že na rádoby pompézní trikový spot poskytla Kofola menší rozpočet, než dal T-Mobile na civění do kamery s voiceoverem, a je to vidět...
Jan Javornický (Elite Solutions)

Martin FrkoVšechno je vlastně správně - prostředí, pocit chladu, síly, živlu, zpracování, ale dohromady mi to nějak neladí. Možná hudba?
Martin Frko (Direct pojišťovna)

První moje asociace - scéna z Pána prstenů: Společenstva prstenu a elfí čarování s vodou. Vizuálně a hudebně dobré, jen jsem si musel přečíst půlstranu vysvětlení s odkazy na legendu hradu Turiec, benefitech vápníku a proč bych měl vlastně chtít vodu pevnou jako skála. Škoda, protože nějaké emoce to vzbuzuje.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Voda plná vápníku zní zvláštně. Proč bych to měl chtít? Vizuálně je to ale parádní.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Víc klášterů! Víc víry! Méně vírů!
Vratislav Šlapák (Mustard)

Příjemná reklama, během které jsem dostala chuť napít se Kláštorné přímo z té studny. Přesně do chvíle, než se na obrazovce objevila průměrně vypadající voda v plastu.
Aneta Klímová

Moment, krkavec versus halucinacemi trpící slečna, která na Okoři turistům předvádí svůj šílený tanec, než ji odchytnou Karel s Vaškem, dva lapiduchové z Bohnic, a vrátí ji, kam patří? Promiňte, ale takhle to na mě působí. Raději se napiju čehokoliv jiného, než tohohle.
Ondřej Souček

Má to atmošku. Asi té vodě dám šanci, když si ta slečna s tím dala tolik práce.
Michal Šoller (Cognito)

Já mám moc rád teritorium ‚fantasy‘, ale pojďme si prolétnout tenhle konkrétní příběh, který k nám promlouvá prostřednictvím symbolů. Spot začíná pohledem na rozetu, která je podkreslená temnou hudbou. Po průletu skrze ni objevíme letícího černého havrana, který míří ke studni. Tohle intro mi říká, že rozeta je asi symbolem temného pána, který se proměňuje v havrana (ve skutečnosti je to znak Kláštorné). Temný pán hrad asi zaklel, a proto na něm není žádný život (voda). Hned v dalším záběru vidíme havrana krákat na studni. To už se blíží vodní víla, a proto havran odlétá. K tomu hraje melodie, která je použitá na packshot – pravděpodobně už teď má předznamenat její vítězství. Hudba se opět změní a víla začne čarovat. Temný pán to vzdal hned na začátku, takže víla nemá s kým bojovat. První náznak praménku také nevidíme – ze studny prostě rovnou vytryskne gejzír vody. Život sice zvítězil, voda tryská, ale nám k tomu hraje opravdu dramatická hudba, kterou bychom klidně mohli dát pod poslední bitvu Johanky z Arku. Víla pak prsty nasměruje pramének do hliněné lahve, která se za doprovodu hudebního motivu ‚vítězství je na dosah‘ (to je ten, co jsme slyšeli, když slečna začala čarovat) změní v plastovou…
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

4. Kofila hledá originální spojení (31 %)

Tyčinka z mléčné čokolády s kávovou náplní Kofila čokoládoven Orion potravinářského koncernu Nestlé podpoří letošní kampaní svůj nový positioning. Aktuální kampaň volně naváže na tu podzimní digitální, která představovala Kofilu jako originální spojení kávy a čokolády. Nově se ale značka zaměří na hledání originálních spojení v každodenním životě. Bude kreativně upozorňovat na to, že někdy se stačí podívat na běžné věci jinak, a jejich spojením vytvořit něco nového, nevšedního, originálního. S kampaní, kterou vytvořila agentura Zaraguza, Kofila poprvé vstoupí do televize. Spot v různých formátech využije i v kinech, na YouTube a sociálních sítích. Doplňkem bude vystavení v obchodech, citylighty a online displejová reklama.

To si vezmete z briefu větu Originální spojení kávy a čokolády, a originálně spojíte tisíckráte viděný banál s ukrutnou nudou...
Vilém Rubeš

Nechápu, proč bych se po Kofile měl cítit jak po LSD. Už vůbec nechápu, proč by si ji po takové reklamě měl kdokoliv dát.
Pavel Jechort

Hezké. Hravé. Něžné. Fakt mě to baví.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Kofila je super, spojení s uměním, respektive designem, taky. I když to není ‚originální spojení‘, dává smysl a funguje. Škoda, že stejně nikdo nepřistoupil k vlastní kampani, v níž originalita i nějaká kreativní myšlenka úplně chybí. A že by si ji Kofila zasloužila!
Jan Javornický (Elite Solutions)

Martin FrkoI když Kofilu miluju, tahle reklama mě ke koupi nepřiměje. Málo čokolády, hodně obalu. Ze spotu necítím její chuť, a sliny se mi taky nesbíhají. Ve snaze o originalitu originálního spojení se trochu vytratil produkt.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Nechci podceňovat představivost národa, který má oči přilepené na televizní obrazovce a hltá patnáctiminutový reklamní break, ale já na to musel kouknout párkrát, abych pochopil květinu jako sukni, lustr v zrcadle jako klobouk a domyslel si k tomu originální kombinaci kávy a čokolády... Asi nejsem cílovka.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

S evidentně malým rozpočtem parádní spotík. Jen ten hlas voiceoveru je podivnej.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Tak zajímavá značka s bohatou historií by si zasloužila víc než hodně opatrný posun perspektivy a mdlé bezčasí.
Vratislav Šlapák (Mustard)

K této reklamě by se víc hodil slogan: Kofila - (ne)originální spojení. Nemůžu si pomoct, ale čekala jsem od první televizní reklamy na Kofilu víc. Chybí příběh spojený s tradicí.
Aneta Klímová

No tak jo, chápu. uděláš prasopsa, dlouhánotrpaslíka nebo Babišohavla. Kdybychom se nesoustředili jenom na vizuální hrátky, mohla by to být zajímavá kampaň.
Ondřej Souček

Ale tak asi jo. Čekal jsem větší bombu, ale někdy ke skórování stačí i bombička.
Michal Šoller (Cognito)

Krásná wesandersonovská art direction, pěkná kamera, ale příběh moc nefunguje. Dívka v nějaké retro architektonické kanceláři otevře šuplík, ve kterém najde Kofilu. Kofila je zabalená, ohnutí k šuplíku nezpůsobí nápad/změnu perspektivy, že by slunečnice mohla být sukně. Ne, ona prostě otevře šuplík, podívá se na Kofilu a posune si slunečnici tak, aby tvořila sukni. Pak odejde z kanceláře. Vstoupí do výtahu, kde jí lustr z výtahu vytvoří klobouk, pohled dívky šikmo nahoru naznačuje, že si toho jako máme všimnout, ale žádný pozorovatel, který by toto kreativní spojení mohl vidět, přítomen není. Pak jede autobusem. Ze schodu autobusu objeví okřídlenou paní (Kofila je stále zabalená v kabelce, nicméně zázraky se dějí). Pak potká kluka, u kterého se domýšlím, že mu spadla zmrzlina, a proto mu naše dívka do prázdného kornoutku natočí létající balón. Jestli klukovi zmrzlina upadla, nebo jestli mu optický trik udělal radost, se nedozvíme. A pak jsme doma – zde si dívka dá konečně první kousek Kofily, a hned obohatí svůj prsten o měsíc, který ona sama ze své perspektivy nemůže vidět – a ani nikdo jiný… Mohla tím někomu něco naznačit, ale to ne. Dívka si většinu optických vtípků frčí sama pro sebe a vlastně k tomu ani tu Kofilu nepotřebuje. Pro mě je to opravdu originální spojení.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

5. Mobil.cz zapojil Jakuba Koháka (19 %)

Virtuální operátor Mobil.cz představil novou komunikační kampaň, jejíž hlavní tváří je Jakub Kohák. Ten ve spotu představí výhody jednotlivých služeb, které operátor poskytuje, jako internet zdarma nebo předplacené karty. Cílem nové kampaně je zvýšit povědomí o výhodných cenách služeb, rozptýlit obavy z komplikovanosti převodu čísla k jinému operátorovi nebo motivovat k pořízení SIM karty na datové služby. Kampaň odstartuje v květnu a poběží až do konce roku. Lidé se s ní setkají na internetu, v televizi, tisku, rádiích nebo na venkovních reklamních plochách.

To je celý ale tak úplně na... Koháka!
Vilém Rubeš

Viděl jsem ty billboardy, viděl jsem Koháka, mrknul jsem na balíčky... a tohle je přesně ten typ reklamy, která je zavádějící jak prase. Opřít o data něco, kde je dat stejně poskrovnu jako jinde, je fakt drzost.
Pavel Jechort

Už ne, prosím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Líbí se mi, že je Jakub kohákerentní, bez ohledu na to, co a pro jakou značku propaguje. To je brand building! Tedy osobní...
Jan Javornický (Elite Solutions)

Martin FrkoVtipné to je, protože Kohák. Ale čumět do mobilu na pohřbu? Nebo do něj čumět na grilovačce s kámošema? Forma trochu pokulhává. To by Mobil.cz mít na koháku neměl.
Martin Frko (Direct pojišťovna)

Typický úsměvný humor Jakuba Koháka, jen já už v tom mám zase zmatek. DPD, T-Mobile, Fio, Mobil.cz...
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)

Když já se nejvíc bojím, že si ho koupí i církev svatá římská a čeká nás kohákový kříž.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Na koháku to tady mají všichni.
Vratislav Šlapák (Mustard)

Kohák a Mobil.cz jdou trochu ledabylým směrem.
Aneta Klímová

Kohákizace české reklamní společnosti ještě neskončila. Ale cítíte to taky? Takovou tu únavu až nechutenství? Hm, přijde éra dekohákizace?
Ondřej Souček

Záměrem bylo pobavit diváka, a to se povedlo. Jen tedy ne videem, ale těmi dary. Celé je to laciné.
Michal Šoller (Cognito)

Tak tohle mám na koháku.
Štěpán Zálešák (Zalesak.tv)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.