Výrobní a velkoobchodní firma s jedlými rostlinnými oleji Fabio Produkt, jejímž vlastníkem je František Jenček, otevřel v Hradci Králové svou druhou maloobchodní prodejnu s názvem Fabio ochutnejte region. První obchod provozuje aktuálně druhým rokem v Jičíně, kde firma sídlí. Celkový obrat firmy včetně zemědělské produkce, výroby a velkoobchodu za loňský rok se pohyboval kolem 1,4 miliardy Kč, přičemž obrat jičínské prodejny činil 8 milionů Kč.
„Maloobchod je pro nás aktuálně doplňkem a formou reklamy. Je to ale zároveň také výsledek spolupráce s ostatními producenty potravin, chtěli jim jim nabídnout místo, kde jejich produkty prodat,“ říká obchodní ředitelka Fabio Produktu Jana Jenčková. „Koncept prodejen pro koncového spotřebitele zatím testujeme, v Jičíně jsme rok, to byl první krok, protože odtud pocházíme. Tady nás ale lidé znají, uvidíme, jak uspějeme v Hradci Králové. Chceme se dostat do podvědomí koncových zákazníků. Od toho se bude odvíjet konkrétní plán budoucí expanze,“ plánuje.
Dalšími předpokládanými lokalitami maloobchodního sítě Fabio Produktu jsou Mladá Boleslav, Liberec nebo Praha. Investice do jedné prodejny se podle obchodní ředitelky pohybuje okolo jednoho milionu korun. „Do dvou až tří let bychom chtěli mít na českém trhu ideálně okolo pěti prodejen. Pokud se ale koncept uchytí, jsme ochotni nabídnout jej jako franšízu a expandovat rychleji,“ dodává. Obě stávající prodejny jsou umístěné přímo na ulici - v Jičíně na náměstí a v Hradci Králové na hlavní pěší třídě spolující vlakové nádraží a centrum města. Do budoucna Fabio nevylučuje ani zastoupení v ochodních centrech nebo v retailových parcích.
Kromě vlastního portfolia olejů a dalších rostlinných produktů jako jsou suché plody - ovoce, ořechy a semena, obilné směsi včetně bezlepkových, přírodní kosmetiky a rostlinných tuků nebo nově olejů ve spreji nabízí Fabio ochutnejte region řadu výrobků tuzemských prvoproducentů a farmářů, primárně z oblasti východních Čech. „Pouze minimum produktů je zahraničního původu, tady vycházíme ze zákaznických preferencí. Lidé například chtějí tahini sezamovou pastu nebo kvalitní sojovou omáčku, v těchto případech se obracíme do zahraničí. Celkově ale poměr výrobků zahraniční produkce nepřesahuje 10 %,“ říká manažerka prodejen Hana Jeriová.
Přístupem k výběru a původu zboží se Fabio podle svých provozovatelů liší například od sítě Sklizeno, kde je procento výrobků zahraniční produkce vyšší. „Sklizenu ani dalším podobným řetězcům konkurovat nechceme, nebo aspoň ne přímo. Naší motivací bylo nabídnout alternativu a přivést do maloobchodu další výrobce, na které máme například díky dlouhodobé účasti na soutěžích regionálních potravin, farmářských trzích a food festivalech kontakty,“ říká Jenčková. Firma se zároveň rozhodla, že chce ve svých obchodech rozvíjet ideál bezobalových nákupů, tudíž nabízí své vlastní produkty také v této formě. Nyní navíc plánuje vykupovat od zákazníků zpět v kuchyni použitý olej, který lze zpracovat zpětně k technickým účelům ve výrobě.
Konkrétní podoba nabídky se v Jičíně i v Hradci Králové mírně liší, stejně to bude i ve všech dalších prodejnách. „Při volbě dodavatelů a spolupracovníků klademe důraz na blízkost, která zajistí čerstvost, například u mléčných výrobků nebo pečiva,“ doplňuje Jeriová. Čerstvou zeleninu a ovoce zatím ve Fabiu nemají.
Produkty firmy, která vznikla v roce 1993 a má za sebou 150 let rodinné tradice pěstování plodin a výroby olejů, jsou ale na českém malobchodním trhu dostupné už dlouhou dobu. Pod vlastní značkou Fabio dodává oleje do Globusu a Tesca, v časově omezené nabídce je prodává i Penny Market. V družstevní síti samoobsluh Coop jsou pak dostupné prostřednictvím privátní značky Coop Premium. Pro všechny řetězce platí, že se jedná o základní produkci, především slunečnicový a řepkový olej. Liší se pouze Coop, který nabízí třeba také máslovou variantu. Mezi další odběratele širší škály druhů olejů z řad maloobchodníků patří speciálně zaměřené obchody a zdravé výživy.