Ve čtvrtek proběhla v sídle Microsoftu konference Content marketing 2017. Kromě Johna Wilperse zaujal Jakub Mařík z Bsnapu, svou typologií vlivných českých postav na Instagramu.

Propagace Hate Free v Ulici vadí vysílací radě

Regulátor vysílání kritizuje televizi Nova za product placement „kampaně proti rasismu a násilí z nenávisti“ v populárním seriálu. Kampaň platí norské fondy, EU a český stát.

Helena Třeštíková

Do kampaně Hate Free se zapojila i režisérka Helena Třeštíková

„Ona tady lítá s tou růžovou plackou, všecky nabádá k tomu, že se musej mít rádi a že je nesprávný, když někoho nesnášíš, kdo je jinej.“

„Hele, radši mi řekni něco o tý kampani Hate Free.“

„No, určitě sis všiml, že v poslední době kdekdo nenávidí kdekoho, ať už jde o rasu nebo o náboženství nebo o jakoukoli jinou odlišnost.“

Tyto a další podobné dialogy zněly koncem dubna z úst protagonistů televizního seriálu Ulice, který vysílá televize Nova. V seriálu se objevilo i logo projektu Hate Free Culture nebo detailní pohled na jeho webové stránky. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dala tento týden najevo, že se jí tak rozsáhlá propagace jednoho projektu v rámci televizního seriálu nelíbí. Provozovatel Novy, společnost CET 21, dostal týden na nápravu.

„Provozovatel se dopustil nepatřičného zdůrazňování umístěného produktu Hate Free Culture, a to zejména detailním popisováním principu projektu Hate Free Culture,“ stojí ve veřejném stanovisku rady z tohoto týdne, které se opírá o monitoring dílů odvysílaných Ulice ze 17. dubna, 21. dubna a 24. dubna letošního roku. „Umístěný produkt byl verbálními a obrazovými prostředky nepatřičně zmiňován nad rámec děje a byl do předmětného pořadu zařazen s cílem explicitně na produkt upozornit, k čemuž bylo užito prostředků připomínajících reklamní nabídku. Rada stanovila lhůtu k nápravě sedm dní od doručení upozornění,“ dodává ve svém stanovisku rada.

Mluvčí Novy Anna Suchá na žádost Médiáře o vyjádření uvedla pouze tolik, že regulátor Novu požádal o poskytnutí podkladů k product placementu v Ulici, které jí televize poskytla. „Nic víc k tomu nemám,“ uvedla Suchá. Bez odpovědi tak ponechala otázku, zda Nova propagaci Hate Free Culture v seriálu opravdu omezí, i dotaz, jaký příjem měla televize ze zařazení tohoto product placementu do vysílání Ulice.

Co všechno radě v Ulici vadilo

V dílu ze 17. dubna 2015

  • „V podstatě jde o to, že dáváš najevo, že neschvaluješ nenávist kvůli tomu, že je někdo jinej, třeba homosexuálové, jiný rasy a tak.“
  • „Můžou se do toho zapojit i firmy. Třeba Coolna je na to jak dělaná. Se podívej na net.“
  • „No to se na to podívám. Možná by se to mohlo Monice líbit.“
  • Dívka, která projekt Hate Free v pořadu propaguje, má na klopě odznáček, na který je v průběhu scénky explicitně upozorněno.

V dílu z 21. dubna 2015

  • „Ona tady lítá s tou růžovou plackou, všecky nabádá k tomu, že se musej mít rádi a že je nesprávný, když někoho nesnášíš, kdo je jinej.“
  • „Hele radši mi řekni něco o tý kampani Hate Free.“
  • „No určitě sis všiml, že v poslední době kdekdo nenávidí kdekoho, ať už jde o rasu nebo o náboženství, nebo o jakoukoli jinou odlišnost.“

V dílu ze 24. dubna 2015

  • Hate Free. Že bysme se Coolnou taky zapojili. Že by lidi, který jsou odlišný, myslím různý menšiny, viděli, že u nás jsou vítaný.“
  • „Jdem do toho. Občas se najde nějakej nácek nebo jinej pitomec, tak abysme ho nemuseli vyhazovat, koukne na dveřích na nálepku a bude vědět, že u nás žádný násilí netolerujeme.“
  • „Super, takže ty zařídíš vykládku a já Hate Free zónu.“
  • V průběhu scénky jsou detailně zabírány internetové stránky projektu Hate Free Culture.

Projekt Hate Free je základem „kampaně proti rasismu a násilí z nenávisti“, kterou v České republice z 80 % financují Norské fondy a Evropský hospodářský prostor a z 20 % na ni přispívá státní rozpočet České republiky. Kampaň vyvolává u veřejnosti velmi rozporuplné ohlasy – na její product placement v Ulici si stěžovali i někteří bloggeři a negativní odezvu často vyvolává i zapojení Norských fondů do jejího financování, zejména kvůli odebrání dětí české občance Evě Michalákové norskou sociální službou. Kampaň by měla ale běžet i v příštím roce.