Seznam Zprávy se uvedly v nové podobě. Web chce posílit investigativu, sekci o byznysukomentáře. „V internetovém prostředí chceme být tím, čím bývaly ve zlaté éře tradiční, nezávislé noviny,“ prohlašuje šéfredaktor Jiří Kubík. V redakci dělá přes 70 lidí, včetně externistů. 

Vysílací unie: Český rozhlas by měl zvýšit poplatek

  • ČTK
  • 18. 06. 2019 13:50
René Zavoral na dnešním setkání s novináři. Foto: Khalil Baalbaki, Český rozhlas

René Zavoral na dnešním setkání s novináři. Foto: Khalil Baalbaki, Český rozhlas

Český rozhlas by měl zahájit kampaň za zvýšení koncesionářského poplatku, aby zajistil trvale udržitelné finanční zdroje. Devalvace jeho rozpočtu v posledních letech je časovaná bomba. Vyplývá to z doporučení hodnoticí zprávy Evropské vysílací unie (EBU). Koncesionářský poplatek je od roku 2005 měsíčně 45 Kč. O jeho výši rozhoduje Sněmovna. Poplatek tvoří okolo 95 % příjmů tuzemského veřejnoprávního rádia.

„Budeme minimálně usilovat o indexaci poplatku na inflaci. Potěšilo by mě navýšení o pět korun,“ řekl dnes novinářům generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. Zvýšení o pět korun by rozhlasu přineslo 250 milionů Kč ročně využitelných pro investice do inovací, rozvoje média veřejné služby i ohodnocení zaměstnanců, dodal. Zavoral vyslovil požadavek zvýšit poplatek o 5 Kč už loni, začátkem letoška se ale přiklonil k šéfovi ČT s roční indexací.

Vedle zahájení diskuse o zvýšení poplatku mezi politiky i posluchači unie rozhlasu doporučuje větší zaměření na umísťování online reklamy na všech platformách a sociálních sítích, protože reklama na webu není omezena zákonem, na rozdíl od reklamy ve vysílání. Zavoral uvedl, že je na zvážení, zda reklamu ve vysílání nezrušit, dodal ale, že by byl při rozšiřování online inzerce spíš opatrný.

Rozhlas by mohl zvýšit výnosy také prodejem obsahu a služeb, například zpoplatněním svých archivů. Archivy jsou z 95 % digitalizované a lze je tak podle hodnotitelů přímo využít mnoha způsoby.

Český rozhlas podle zprávy zajišťuje kvalitu obsahu a zastává hodnoty veřejnoprávní služby, jak je definuje vysílací unie. Firma má všechny předpoklady, aby uspěla. Patří mezi ně kvalitní obsah, talentovaní zaměstnanci, tvořivost a inovace včetně přístupu k nejnovějším technologiím. To, co potřebuje, je propojit všechny tyto části dohromady. Podle doporučení by měl rozhlas vypracovat jasnou vizi do budoucna a stanovit strategii pro její zavádění. Podnik by měl víc prosazovat spolupráci v rámci vnitřní struktury a podporovat talenty a inovace.

Český rozhlas je sedmou veřejnoprávní institucí, která hodnocení podstoupila. První byla Česká televize. Hodnoticí zpráva je podle Zavorala efektivní zpětná vazba.

Český rozhlas loni podle předběžných odhadů hospodařil se ziskem 32 milionů Kč. Cílem média je vždy mít aspoň vyrovnané hospodaření.

Evropská vysílací unie je evropské sdružení převážně veřejnoprávních, ale i komerčních rozhlasových a televizních stanic se sídlem v Ženevě. Sdružuje 119 členských organizací v 56 evropských zemích, a dál 33 přidružených asociací v Asii, Africe, Austrálii a Oceánii, Severní a Jižní Americe.