Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Vysílání reklamy na ČT1 a zpravodajské ČT24 skončí předčasně 21. 10. 2011 o půlnoci

Předčasný konec reklamy sníží výnosy ČT o 88 milionů Kč, fond kinematografie přijde o 30 milionů.

Česká televize vyhoví Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a v souladu s novým zákonem ukončí vysílání reklamy a teleshoppingu na programech ČT1 a ČT24 dřív, v pátek 21. 10. 2011 úderem 24. hodiny.

„Tento krok přinese řadu problémů a finanční ztrátu pro příjemce peněz z vysílané reklamy,“ varuje přitom televize ústy mluvčího Ladislava Štichy. „Za vzniklou situaci neneseme odpovědnost. Ta vznikla jednoznačně chybou v průběhu legislativního procesu,“ sdělil mluvčí.

Záměrem poslanců a senátorů při schvalování novely zákona o České televizi totiž bylo, aby reklama a teleshopping skončily až 11. 11. 2011, podle rady pro vysílání ale norma zakazuje komerční komunikaci na dvou kanálech ČT už k pátku 14. říjnu, kdy vyšla ve Sbírce zákonů.

Radní zároveň upozornili Českou televizi, že ze zákona ji hrozí pokuta až 2,5 milionu Kč, pokud by reklamu vysílala dál, a dala ji na nápravu tři dny (začaly se počítat od doručení písemného vyhotovení). „Neobstojí argument, že se provozovatel nemohl na změnu zákona s dostatečným předstihem připravit a že je povinen dostát svým smluvním závazkům vůči zadavatelům reklamy,“ uvedla včera RRTV.

„Provozovatel je veřejnoprávním subjektem, který disponuje dostatečným ekonomicko-právním zázemím a jako takový měl pozorně sledovat přípravy a schvalovací proces nového zákona, který byl již dne 27. září 2011 podepsán prezidentem republiky a s několikadenním předstihem anoncován ve Sbírce zákonů,“ doplnila.

Reakce

„Jsem za stávající poněkud nejasné právní situace poněkud znepokojen neobvyklou rychlostí, s jakou vysílací rada postupovala,“ podotkl v oficiálním prohlášení generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Pospíšila si i největší komerční televize Nova. Už včera, ještě než ČT stačila oficiálně reagovat na upozornění rady, prohlásila, že „s překvapením sleduje diskusi, v níž někteří odborníci a dokonce i zákonodárci zpochybňují platné znění zákona o České televizi“ a že ČT reklamu ve středu vysílala a na web umísťovala „už šestým dnem nelegálně“.

Tlačila proto na co nejrychlejší konec reklamy a teleshoppingu na ČT1, ČT24 a webu ČT, s argumentem, že kdyby na těchto kanálech zůstala, „ohrožuje [to] i její inzertní klienty“.

Obchodní dopad

Příjem z reklamy na ČT bude nižší o 88 milionů Kč, uvedla televize.

„Ukončení reklamy ještě před termínem skutečného dokončení přechodu na digitální vysílání nepoškodí ČT, protože ta výnosy z reklamy nepoužívá, ale výrazně to omezí příjmy Státního fondu na podporu kinematografie a ovlivní výši rezervy pro informační kampaň k dokončení digitalizace a velmi zkomplikuje její realizaci,“ přiblížil ředitel Dvořák.

Česká kinematografie přijde oproti plánu na rok 2011 o zhruba 30 milionů Kč. Česká televize totiž podle předchozího zákona, který novelou přestal minulý pátek platit, odváděla do státního fondu na nové české filmy 12,5 milionu Kč. Teď nastane výpadek dva měsíce a deset dní.

Česká televize začala vypovídat smlouvy s obchodními partnery a začala upravovat vysílací schéma.