“Zabíjet značky je dobré,” pravil v pátek na Marketing Festivalu Mark Ritson mimo jiné. Než bude možné jeho přednášku zakoupit na webu akce, doporučujeme jeho vystoupení z března a z října 2018 či z léta 2017 – v něčem stejná, v něčem podrobnější – i jeho starší pohled na sociální sítě.

Vysílání reklamy na tvrdý alkohol po dobu prohibice je nelegální, rozhodli radní

  • ČTK
  • 18. 09. 2012 12:36

Vysílání reklamy na tvrdý alkohol není po dobu prohibice v souladu se zákonem o regulaci reklamy. Na dnešním zasedání o tom rozhodla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Za odvysílání reklamy hrozí pokuta až 2 miliony Kč. Rada vycházela z nařízení ministerstva zdravotnictví, podle kterého v Česku kvůli otravám metanolem platí od pátku zákaz prodeje, podávání a nabízení lihovin s obsahem alkoholu nad 20 %.

V rozhodnutí se RRTV odvolává na zákon o regulaci reklamy, který zakazuje propagaci zboží, jehož prodej je v rozporu s právními předpisy. Reklamu na lihoviny s obsahem alkoholu nad 20 % tak za trvání prohibice nelze šířit v televizním a rozhlasovém vysílání ani prostřednictvím audiovizuálních mediálních služeb, jako je umisťování názvů výrobků či log do uměleckých děl, tedy takzvaného product placementu.

Za reklamu na lihoviny s obsahem 20 a více procent alkoholu se v Česku loni utratilo asi 442,5 milionu Kč. To je zhruba třetina celkových výdajů za reklamu na alkoholické nápoje, které loni dosáhly zhruba 1,3 miliardy Kč. ČTK to sdělila společnost Admosphere, která v rámci monitoringu reklamy pracuje s ceníkovými cenami reklamního prostoru.

ČT už nepropaguje Pražskou vodku

Už v neděli stáhla Česká televize (ČT) na základě upozornění serveru Lidovky.cz reklamu na Pražskou vodku, kterou následovaly i další spoty na tvrdý alkohol. “ČT si je plně vědoma mimořádnosti situace a v souladu s nařízením ministra zdravotnictví zareagovala tak, že dočasně stáhla ze svého vysílání všechny reklamy na alkohol s vyšším procentem než 20 procent,” uvedla mluvčí ČT Michaela Fričová.

K dnešnímu rozhodnutí RRTV se veřejnoprávní ani komerční televize zatím oficiálně nevyjádřily. “Nyní je ještě zcela předčasné cokoli v tomto směru komentovat,” řekl ČTK například vedoucí oddělení PR FTV Prima Václav Mazánek.

Žádné oficiální vyjádření zatím neplánuje ani Rada pro reklamu (RPR). “Rozhodnutí RRTV akceptujeme, ale nebudeme k tomu vydávat žádné stanovisko. Zareagovali bychom až v případě konkrétní stížnosti,” řekl ČTK výkonný ředitel RPR Ladislav Šťastný.