V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Výzkum: co jsou podcasty, ví 11 % Čechů online

Necelých 11 % Čechů s přístupem k internetu ví přesně, co jsou podcasty, dalších 31 % tuší. Zjistil to průzkum Nielsen Admosphere na Českém národním panelu, který si v červnu mezi lidmi od 15 let výš nechal vypracovat provozovatel rádií Active. Znalost podcastů je přitom největší mezi nejmladší zkoumanou skupinou lidí od 15 do 19 let, plných 58 %, starších do 29 let je už jen 22 %.

Zhruba 13 % Čechů poslouchá podcast aspoň jednou týdně, z nich 42 % udává, že tak činí doma večer, respektive 51 %, že poslouchají doma u jiné činnosti. Mezi nejznámější aplikace patří Google Podcasts, Apple Podcasts, Spotify a české iRadio tuzemského veřejnoprávního rozhlasu. Víc než tři čtvrtiny Čechů (76 %) podle výzkumu poslouchají mluvené slovo díky videoslužbám, nejčastěji přitom uváděli internetovou DV TV a televizní Show Jana Krause, z níž jednotlivá videa lze najít oficiálně na YouTube.

Výsledky výzkumu představil šéf digitálního oddělení a strategického rozvoje Active Lubor Zoufal z Active na pražském setkání Podcastový den, které mělo propagovat mobilní aplikaci Youradio Talk, agregátor tuzemských podcastů, včetně produkce sesterských mediálních firem Czech News Center a Info.cz Online Media, Českého rozhlasu i nezávislých tvůrců. Aplikace vychází z předchozí, hudební verze Youradio a Active ji vyvíjí díky grantu od Googlu. V budoucnu slibuje implementaci audioknih, zavedení účtů vydavatelů, což má zpřístupnit statistiky a umožnit monetizaci. V plánu je též placená verze a jazykové mutace.

Od září programatická audioreklama

Zoufal zároveň informoval, že letos v září spustí Active ve svých internetových audioslužbách prodej programatické zvukové reklamy. Pilotní kampaně bude zkoušet už v červenci. Hlavními výhodami má být nákup na imprese, přesné měření, cílení podle lokace či zařízení a návazný remarketing, plánování frekvence zásahu, kratší reklamní breaky či vazba na displejové formáty.

Active, jež provozuje rádia Frekvence 1, Evropa 2, Bonton, Dance, Zet a Pigy, registruje při jejich vysílání přes internet denně 150.000 posluchačů (hlavně u Evropy 2 a služby Youradio), dalších 33.000 zajišťuje rebroadcasting v Česku (jde o služby typu Play.cz) a 4.000 v zahraničí. Polovina uživatelů přitom přijde přes počítač, druhá polovina přes mobil. Průměrná denní doba poslechu pak činí hodinu a 27 minut.

Digitální audioslužby Active staví na technologii Triton Digital, měření provádí podle Webcast Metrics a Podcast Metrics od Internet Advertising Bureau (IAB).