Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Výzkumné agentury letos čekají 5% růst obratu na 2,5 miliardy Kč

Přes polovinu výzkumů si zadává výrobní sféra, dále média a poskytovatelé finančních služeb.

  • ČTK
  • 01. 07. 2011 06:30

Obrat výzkumných agentur v Česku by měl v letošním roce vzrůst proti loňsku o pět procent na 2,5 miliardy korun. Vyplývá to z průzkumu, který sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR provedlo mezi 22 agenturami, jež tvoří zhruba dvě třetiny trhu.

Celkem 84 procent předpokládaného letošního obratu, což činí 1,9 miliardy korun, bude podle sdružení SIMAR pocházet z domácích projektů. Zbytek připadá na mezinárodní výzkumy.

Loni české agentury z výzkumu utržily 2,4 miliardy Kč, z toho 2,25 miliardy pochází z Česka.

Obor výzkumu trhu a veřejného mínění v současnosti v Česku zaměstnává zhruba 13 tisíc lidí. Samotné výzkumné agentury zaměstnávají 1900 lidí, z toho 600 zaměstnanců na zkrácený úvazek. Dalších 11 tisíc lidí pro výzkumné agentury pracuje jako tazatelé.

Zadavatelé průzkumů preferují především tradiční metody výzkumu. Ze všech prostředků je 86 procent investováno do kvantitativních výzkumů, které se zaměřují na sběr velkého množství dat, uvedlo SIMAR.

Nejčastější formou sběru dat je přímý rozhovor s 33% podílem, následuje dotazování prostřednictvím internetu s 20% zastoupením a telefonické dotazování s 18 %. „Významně klesá podíl face-to-face výzkumů, ale i telefonického dotazování, a to ve prospěch on-line výzkumů. Stoupá také podíl kvalitativních výzkumů,“ podotkl Stanislav Zahradníček, výkonný ředitel SIMAR.

Z kvalitativních forem výzkumu, které se zaměřují na získání hlubších znalostí, je nejčastější skupinová diskuse. Připadá na ni 8 % všech prostředků investovaných do výzkumů. Zbytek peněz míří na ostatní formy výzkumu.

Přes polovinu zadávaných výzkumů (51 %) tvoří podle sdružení SIMAR zakázky z výrobní sféry, do níž spadají výrobci rychloobrátkového zboží, farmaceutických produktů a automobilů. Na druhém místě co do množství zakázek (10 %) jsou shodně zadavatelé z médií a z oboru finančních služeb. Následují maloobchodní prodejci (8 %) a telekomunikační firmy (7 %).

SIMAR je neziskové sdružení agentur výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice. Mezi jeho členy patří například Incoma GfK, STEM/MARK, Ipsos Tambor, Mediaresearch, TNS AISA či Millward Brown CR. Členství ve sdružení se nedávno rozhodla obnovit agentura Factum Invenio.