Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Význam reklamy pro hospodaření České televize klesá už od roku 2007

Posledních 5 let nepřekračuje roční výnos ČT z klasické reklamy miliardu. Rozpočet je 7 miliard.

  • ČTK
  • 13. 07. 2011 11:56

Reklama byla nedílnou součástí vysílání Československé a později České televize od konce 50. let, na významu ale nabrala až po roce 1989.

Zpočátku navíc zabezpečovala velkou část televizního rozpočtu. Postupem času, kvůli změnám příslušných zákonů i zvýšení koncesionářského poplatku, ale výrazně klesl podíl reklamy na celkových výnosech veřejnoprávní televize.

Podle nové úpravy, kterou by dnes měla přijmout sněmovna, nyní rodinná ČT1 a zpravodajská ČT24 o reklamu až na výjimky přijdou úplně, zůstat by měla jen na menšinové ČT2 a sportovní ČT4.

Pro své hospodaření přitom Česká televize výnosy z vysílání reklamních spotů nemohla používat již od roku 2008, peníze získané z jejího vysílání byly určeny pro zákonem dané účely. Jednak pro financování Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie a účtu pro rozvoj digitálního vysílání (loni na ně šlo 165 milionů korun), dalších více než 230 milionů loni podpořilo rozvoj zemského digitálního vysílání v ČR a přibližně 160 milionů stála správa a digitalizace archivu ČT.

Reklama v České televizi v roce 2010. Zdroj: výroční zpráva ČT

Reklama v České televizi v roce 2010. Zdroj: výroční zpráva ČT

Vývoj od revoluce

Právní úprava pro vysílání reklamy ve veřejnoprávní televizi přitom prošla po listopadu 1989 výraznými změnami, které několikrát podíl reklamy ve vysílání omezily.

Podle vysílacího zákona z podzimu 1991 mohla tehdejší Československá televize pro reklamu vymezit 3 % denního vysílacího času.

První omezení, a to na třetinu, tedy na 1 % denně, přišlo od začátku roku 1996. V té době již na trhu působila druhým rokem Nova, pro niž je reklama základním zdrojem příjmu.

Oproti komerční televizi, jež může mít ve vysílání až deset procent reklamy, má veřejnoprávní vysílatel prakticky od počátku dvě další omezení.

  • V nejdůležitějším vysílacím čase od 19.00 do 22.00 totiž může odvysílat jen 6 minut reklamy (komerční televize jsou omezeny jen obecným limitem 12 minut reklamy za hodinu).
  • Druhým omezením je to, že ČT navíc nesmí přerušovat pořady reklamou. To přitom zpočátku neměla povoleno ani komerční televize, běžná praxe ale v roce 1995 přinesla změnu zákona.

Jedno procento reklamy pro veřejnoprávní televizi vydrželo do konce roku 2006. V té době ale ČT dosáhla postupného navyšování koncesionářského poplatku z 75 Kč až na dnešních 135 korun měsíčně, a od ledna 2007 tak mohla věnovat vysílání reklamy jen 0,5 % denního vysílání. Zákon také ČT zakázal převádět nevyužitý reklamní čas z jednoho programu na jiný.

Od roku 2008 pak veřejnoprávní televize může výnosy z reklamy používat jen na předem dané účely, půlprocentní rozsah ale zůstal.

Po celou dobu také Česká televize mohla vysílat také teleshopping, jeho možný podíl na vysílaní se ale také postupně snižoval. Podle původního zákona z roku 1991 mohla reklamě a teleshoppingu patřit až 10 % denního vysílání, později se limit snížil na polovinu.

Teleshopping nynější návrh mediálních zákonů České televizi zcela zakazuje.