Newsletter, o který si tolik píšete, se vrátil do pravidelného rytmu, zase chodí denně ráno v šest.

Vždyť to udělali jinak! A ne zase úplně špatně

Tak nám v Praze překopali MHD. A bylo kolem toho haló. Vloni pražské autobusy, tramvaje a metra přepravily víc než miliardu pasažérů a ti všichni musí vědět, že dvanáctkou už se na Nábřeží kapitána Jaroše nedostanou. A dozvědět se to mohou ledaskde - třeba na Facebooku.

Miliarda bezradných pasažérů na refýžích ročně patrně vyděsila pražský dopravní podnik natolik, že udělal v Česku nevídané. Spustil informační kampaň na Facebooku. Stránka Vždyť to jede jinam během dvou týdnů od spuštění nasbírala přes 1600 fanoušků, kteří se zde dozvědí, že do Satalic se stejně už dávno nejrychleji dostanou vlakem, nebo jaká je bomba, že linka 11 je o dvě třetiny kratší.

Popravdě řečeno, stránka je tak dobrá, jak zadání dovolilo. Vysvětlovat na Facebooku velmi nepopulární změny a muset předstírat, že jsou jednoznačně k lepšímu, je horší kšeft, než prodávat Strážnou věž poutníkům v Mekce.

Provozovatelé stránky se s tímto úkolem popasovali ještě relativně solidně. Přinesli dokonce několik nápadů, které stojí za zapamatování. Jednotlivé příspěvky například doplňují obrázkem. Na něm stojí, čeho se příspěvek týká.

Pokud tedy bydlíte na Andělu a stanete se fanouškem, můžete si otevřít galerii a poměrně rychle najdete obrázek s nápisem „Smíchov a okolí“, který shrnuje změny v dopravě ve vašem okolí. Je to přehlednější a mnohem pohodlnější, než hledat informace v hlubině Timeline. Menší smysl už dává umisťovat k odkazům na zpravodajské servery screenshoty cílových stránek.

Stránka má ale řadu nedostatků. Jistě, správci stránky nemohou říct „víme, doprava zkolabuje a vy už nikdy nedojedete domů, ale my prostě nemáme peníze“. Přesto by mnohem lépe působila přiznání negativních dopadů. A to jinou formou než opakováním mantry „45 % cestujících změnu nepocítí“. Ta je, jak prohlásili chlapci z My bychom to udělali lépe, asi stejně vypovídající, jako statistika, podle níž si 9 z 10 lidí užívá hromadné znásilnění, a o kousavé reakce si přímo říká.

Je pravda, že podobných projektů je ve světě jako šafránu. Přesto by se dopravní podnik inspirovat mohl -  v Londýně. Pro nedávno skončenou olympiádu tu vznikl projekt  Get ahead of the games. Ten shrnoval komplikace spojené s organizací her a dával rady, jak se jim vyhnout. Má i svůj účet na Twitteru, který v reálném čase informoval o uzavírce kvůli probíhajícímu maratonu, přeplněné stanici metra nebo radil, kde nejlépe zaparkovat. Má přes 50 tisíc followerů a je aktivní i dnes.

TFL zajišťující hromadnou dopravu v Londýně provozuje twitterový účet Tfl travel allerts, šířící upozornění o dopravních omezeních – má 15 tisíc followerů. A inspiraci na nepříliš drahou, ale velmi příjemnou online službu by si mohl dopravní podnik vzít i z fóra TfL na Facebooku.

Ačkoli… ne vše, co unese Brit, unese Čech.

Poznámka: Na facebookové stránce Vždyť to jede jinam! se podílí sloupkař Médiáře Marek Prchal.