Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Vzniká ekonomický týdeník Hrot, chystají ho redaktoři z Eura

Vydavatelskou firmu Hrot vlastní společnost Touzimsky Kapital Holding Jana Veverky, která je zároveň menšinovým akcionářem BigBoardu, předního prodejce venkovní reklamy.

V březnu by měl začít vycházet nový týdeník Hrot. Tvořit jej budou bývalí redaktoři ekonomického týdeníku Euro, kteří loni odešli z vydavatelství Mladá fronta Františka Savova, jež Euro vydává. Start nového tištěného týdeníku má v únoru předcházet spuštění zpravodajského webu. Na Twitteru to oznámil jeden z redaktorů David Tramba.

V obchodním rejstříku je od včerejška 2. ledna zapsaná stejnojmenná firma Hrot, jejímiž jednateli jsou Vadim Fojtík, Miroslav Zámečník a Irena Valentová. Fojtík byl donedávna šéfredaktorem Eura a Zámečník komentátorem týdeníku. Euro, vlajkovou loď Savovovy Mladé fronty, opustili Fojtík a Zámečník koncem loňska spolu s několika dalšími.

Vadim Fojtík

Vadim Fojtík

Nová firma Hrot prostřednictvím akciové společnosti Varonisa patří společnosti Touzimsky Publishing, kterou řídí zmíněná Valentová, a ta zase spadá pod Touzimsky Kapital Holding majitele Jana Veverky. Touzimsky Kapital Holding zároveň drží prostřednictvím společnosti Touzimsky Media pětinový podíl v prodejci venkovní reklamy BigBoard Praha.

BigBoard by při zavádění nového titulu uměl pomoci s viditelnou kampaní na venkovních reklamních plochách, zejména v hlavním městě Praze. Podobně BigBoard předloni propagoval svůj online magazín Flowee. Jeho prostřednictvím koncem předloňského roku navíc ovládl web a stejnojmennou mobilní aplikaci Kuchařky.cz. Na sklonku loňska pak BigBoard vstoupil do metropolitní televize Praha TV. Už na jaře ovládl inzertní firmu HyperMedia. A od loňska je novým mediálním partnerem filmového festivalu v Karlových Varech, když v této roli vystřídal konkurenční skupinu JCDecaux. To vše se děje před nadcházejícím tendrem Prahy na provozovatele městského mobiliáře.

Proč odešli z Eura?

Podle Tramby do Hrotu přechází zhruba tři čtvrtiny redakce Eura. Hlavními důvody jejich odchodu jsou Trambovými slovy „řádění obchodního oddělení, které prodávalo články i rozhovory a vytěsňovalo náš kvalitní obsah, toxický vlastník a hrozící insolvence Mladé fronty“.

„Není to tak, David to popsal dost zavádějícím způsobem. Všechna inzerce v Euru je na rozdíl od řady jiných médií pečlivě označována a nic se na tom nemění,“ kontroval Jan Novotný, jeden z redaktorů, kteří naopak v Euru zůstali.

„V prosincových číslech Eura bylo tolik PR článků, že větší články (z mých třeba srovnání mezd ve firmách a srovnání nabídek dodavatelů elektřiny a plynu) se musely odsunout o dva týdny i víc,“ specifikoval Tramba.

„Jinak jsem zvědav, jak pečlivě budou v novém týdeníku Hrot označovány texty o ODS, když hlavní investor vašeho projektu je stále členem této politické strany. Tolik k toxicitě vlastníků,“ podotkl rovněž Novotný s odkazem na Veverku.

Euro, Ekonom, Hrot

Chystaný časopis přibude do soutěže, v níž si Euro tradičně konkuruje s týdeníkem Ekonom vydavatelství Economia.

Ten je momentálně personálně oslabený, nemá totiž řádného šéfredaktora. Poté, co z jeho čela odešel Dalibor Martínek, byl vedením Ekonomu pověřen Petr Kain, dosavadní redaktor Hospodářských novin. Economia nicméně prohlašuje, že Ekonom patří k nejhodnotnějším značkám na českém mediálním trhu, a chce ve vydávání pokračovat.

Lehké období nemá ani Mladá fronta, vydavatel Eura. Na vydavatelství byl koncem listopadu podán návrh na konkurz. Firma uvedla, že se nenachází v úpadku, a pohledávky označila za neplatné. Majitel Mladé fronty Savov, který je v Česku trestně stíhán za údajné daňové úniky a dlouhodobě pobývá v Londýně, pak v prosincovém rozhovoru pro DV TV mluvil o tom, že čelí soustředěnému útoku na své firmy ze strany Czechoslovak Group rodiny Strnadových.

Euro i Ekonom podle aktuálních údajů kanceláře pro ověřování nákladu ABC prodávají kolem 11.000 výtisků na vydání.