V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Walmark dostal pokutu 1,1 milionu Kč za teleshopping Proenzi na Nově

Pokutu 1,1 milionu Kč si od rady pro vysílání vysloužila společnost Walmark za propagaci svého preparátu Proenzi 3+, kterou vysílala loni 30. října po čtvrt na sedm večer v teleshoppingovém bloku Tipy Ptáka Loskutáka na televizi Nova. Tím podle rady porušil to ustanovení zákona o reklamě, kterým „se zakazuje uvádět v omyl přisuzováním potravině vlastností prevence a ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění“.

ZDŮVODNĚNÍ RADY OHLEDNĚ PREPARÁTU PROENZI

V předmětném obchodním sdělení dochází k deklarování preventivního účinku doplňku stravy Proenzi 3+ a jeho možného léčivého účinku ve vztahu k potlačení zánětu kloubů při uţívání, a to konkrétně odvoláváním se na protizánětlivý účinek přípravku Proenzi 3+ („existuje doplněk stravy Proenzi 3+, jehož účinné sloţky vstupují do bolestivého kloubu, zpevňují ho, tlumí zánět“); případně na užití v případě poškození kloubu („vetřeme ho do postiženého kloubu, takže získáme výhodu dvojího vlivu na kloub“; „Tyto látky patří do skupiny Sisadoa, to jsou látky pomalu vstřebatelné s protizánětlivým účinkem“; „zejména s protizánětlivým a částečně strukturálním účinkem“) spolu s deklarací preventivního účinku tohoto přípravku, kdy moderátor uvádí: „Když vám začne loupat v koleně nebo vám diagnostikují tenisový loket, tak to už je většinou na prevenci pozdě, ale nikdy není pozdě na to začít se o své klouby starat“. Načež v rámci obchodního sdělení jsou prezentovány účinky přípravku na obtíže spojené s klouby, zejména pak na jejich prevenci, či odstranění příznaků onemocnění, konkrétně zánětu. V rámci obchodního sdělení je tak deklarována prokazatelná souvislost mezi užitím přípravku a prevencí, případně odstraněním projevů nemocí kloubního aparátu.

Za tentýž prohřešek dostala pokutu také společnost Omega Altermed za vitamíny Multimun, a to ve výši 800 tisíc Kč. Týkalo se to reklamy z rána 15. ledna 2012 na televizi Barrandov.

ZDŮVODNĚNÍ RADY OHLEDNĚ PREPARÁTU MULTIMIN

V předmětné reklamě tvrzením „cítíte příznaky podobné chřipce a nachlazení? Užívejte multiIMUN AKUT s okamžitým nástupem účinku“ je dána souvislost mezi užitím přípravku a okamžitým účinkem v případě příznaků onemocnění, respektive příznaků spojených s chřipkou, a následně je nabízen prostředek, který zvýší imunitu při příznacích s tímto onemocněním spojených, aby následně bylo deklarováno, že tento doplňek stravy obsahuje extra silnou dávku přirozené imunity při chřipce a nachlazení, jinými slovy odstraní příznaky (potažmo chřipku) přísunem látek podporujících imunitu, a de facto chřipku vyléčí.