Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Walmark dostal pokutu 1,1 milionu Kč za teleshopping Proenzi na Nově

Pokutu 1,1 milionu Kč si od rady pro vysílání vysloužila společnost Walmark za propagaci svého preparátu Proenzi 3+, kterou vysílala loni 30. října po čtvrt na sedm večer v teleshoppingovém bloku Tipy Ptáka Loskutáka na televizi Nova. Tím podle rady porušil to ustanovení zákona o reklamě, kterým „se zakazuje uvádět v omyl přisuzováním potravině vlastností prevence a ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění“.

ZDŮVODNĚNÍ RADY OHLEDNĚ PREPARÁTU PROENZI

V předmětném obchodním sdělení dochází k deklarování preventivního účinku doplňku stravy Proenzi 3+ a jeho možného léčivého účinku ve vztahu k potlačení zánětu kloubů při uţívání, a to konkrétně odvoláváním se na protizánětlivý účinek přípravku Proenzi 3+ („existuje doplněk stravy Proenzi 3+, jehož účinné sloţky vstupují do bolestivého kloubu, zpevňují ho, tlumí zánět“); případně na užití v případě poškození kloubu („vetřeme ho do postiženého kloubu, takže získáme výhodu dvojího vlivu na kloub“; „Tyto látky patří do skupiny Sisadoa, to jsou látky pomalu vstřebatelné s protizánětlivým účinkem“; „zejména s protizánětlivým a částečně strukturálním účinkem“) spolu s deklarací preventivního účinku tohoto přípravku, kdy moderátor uvádí: „Když vám začne loupat v koleně nebo vám diagnostikují tenisový loket, tak to už je většinou na prevenci pozdě, ale nikdy není pozdě na to začít se o své klouby starat“. Načež v rámci obchodního sdělení jsou prezentovány účinky přípravku na obtíže spojené s klouby, zejména pak na jejich prevenci, či odstranění příznaků onemocnění, konkrétně zánětu. V rámci obchodního sdělení je tak deklarována prokazatelná souvislost mezi užitím přípravku a prevencí, případně odstraněním projevů nemocí kloubního aparátu.

Za tentýž prohřešek dostala pokutu také společnost Omega Altermed za vitamíny Multimun, a to ve výši 800 tisíc Kč. Týkalo se to reklamy z rána 15. ledna 2012 na televizi Barrandov.

ZDŮVODNĚNÍ RADY OHLEDNĚ PREPARÁTU MULTIMIN

V předmětné reklamě tvrzením „cítíte příznaky podobné chřipce a nachlazení? Užívejte multiIMUN AKUT s okamžitým nástupem účinku“ je dána souvislost mezi užitím přípravku a okamžitým účinkem v případě příznaků onemocnění, respektive příznaků spojených s chřipkou, a následně je nabízen prostředek, který zvýší imunitu při příznacích s tímto onemocněním spojených, aby následně bylo deklarováno, že tento doplňek stravy obsahuje extra silnou dávku přirozené imunity při chřipce a nachlazení, jinými slovy odstraní příznaky (potažmo chřipku) přísunem látek podporujících imunitu, a de facto chřipku vyléčí.