V současném světě je téměř nemožné vyhnout se médiím. Kanálů, prostřednictvím kterých získáváme informace, je mnoho, mají různé formy, jsou tradiční či nové. Kdybychom sledovali všechny, mohla by nás z toho rozbolet hlava, a proto si každý z nás vybírá, která média konzumuje.
V agentuře Wavemaker Czech se denně zabýváme tím, kdo a v jaké míře konzumuje konkrétní média. Spoléhat se při naší práci pouze na svou zkušenost by určitě nebylo moudré, protože zatímco my – lidé z mediálních agentur – máme své zvyklosti, zbylá část populace může média sledovat jinak.
Abychom zjistili, zda nežijeme v mediální bublině, a potvrdili si, jak je důležité se při plánování kampaní oprostit od vlastních názorů a ve vysoké míře pracovat s daty, realizovali jsme v průběhu ledna a února 2019 průzkum, jehož cílem bylo porovnat konzumaci médií u lidí z mediálních agentur a běžné online populace. Do tohoto průzkumu jsme kromě nás z agentury Wavemaker přizvali i kolegy z dalších agentur GroupM. Navíc jsme dotazník poslali i našim klientům, tedy zadavatelům reklamy, aby i oni mohli porovnat své zvyklosti v konzumaci médií s ostatními.
Jaké jsou rozdíly v konzumaci médií lidmi z reklamního světa oproti běžné online populaci? Ve čtvrté z pěti částí výsledků našeho průzkumu se zabýváme blokováním reklamy.
Pojmy a metodika
Běžná online populace = členové Českého národního panelu, vzorek 109 respondentů reprezentativní podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště na online populaci Česka, tedy těch s přístupem na internet a zároveň starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace Česka.
Mediálníci = zaměstnanci mediálních agentur Wavemaker Czech, MediaCom Praha, Mindshare Praha, GroupM Praha. Na dotazník odpovědělo 153 respondentů.
Klienti, zadavatelé reklamy = zástupci z řad klientů agentury Wavemaker Czech. Na dotazník odpovědělo 64 respondentů.
Zajímavý pohled přinesla v našem průzkumu otázka na opatření přijatá pro blokování reklamy. Lidé z mediálních agentur a zadavatelé reklamy si častěji než běžná populace instalují programy či aplikace pro blokování reklamy. V obou skupinách jich je víc než 30 %, v běžné populaci je to jen 15 % dotázaných. Dál 64 % mediálníků a 48 % zadavatelů reklamy přiznává, že pokud na obrazovce běží reklama, svou pozornost věnují jiné aktivitě, což z online populace přiznává pouze 39 % dotázaných. Mezi zadavateli reklamy a mediálníky je také vyšší procento těch, kteří jsou ochotni zaplatit za prémiovou verzi internetové stránky, aby se vyhnuli reklamě. U mediálníků je to 14 % dotázaných, u klientů až 22 % a v běžné populaci pouhá 3 % dotázaných.
Autorka je analytička agentury Wavemaker Czech
Čtěte 5. díl: influenceři
Ke sledování influencerů se přiznává jen třetina online populace