Novinky roku 2019 z 19 agentur přinesl letošní Digiveletrh. Podívejte se na fotografie.

Web a týdeník Echo24 mají stát kolem 50 Kč měsíčně, do 500 Kč ročně

První rok provozu včetně vstupní investice se má vejít do 20 milionů korun. Ambicí nového projektu Dalibora Balšínka je do tří let získat 300.000 měsíčních uživatelů. Echo24 nakonec uvažuje i o tisku.

Dalibor Balšínek mluví o svém projektu Echo24. Foto: Vojta Herout

Dalibor Balšínek mluví na konferenci Médiáře o svém projektu Echo24. Foto: Vojta Herout

Echo24, internetové denní zpravodajství a publicistika a tabletový týdeník, bude svůj obsah prodávat zhruba za 50 Kč měsíčně, zvýhodněně pak do 500 Kč ročně. Jednotlivé články prodávat nebude, k dispozici bude naopak třeba čtvrtletní abonmá. Na konferenci Placený obsah v českých médiích pořádané Médiářem to v úterý řekl Dalibor Balšínek, bývalý šéfredaktor Týdne a později Lidových novin a autor a šéf nového mediálního projektu.

Už dřív Balšínek prohlásil, že Echo24 nabídne “jednoznačně nejlepší ceny na trhu elektronického obsahu”. Rozjezd jeho nového mediálního projektu má financovat Jan Klenor, bývalý šéf Patrie Finance. “Pan Klenor poskytl půjčku společnosti Echo Media, a. s., kterou vlastním já a kolegyně Petra Feřtrová, která bude obchodní ředitelkou.” Jak Balšínek řekl Médiáři, první rok provozu včetně vstupní investice se má vejít do 20 milionů Kč.

Deník pro politiku a byznys, jak zní podtitul webu, má startovat začátkem března. “Naším záměrem je v první fázi vytvořit internetový deník. Nebude plnoformátový, budeme se chtít věnovat primárně dvěma oblastem – to je politika a byznys. Budeme pokrývat i některé další oblasti, ale spíše pro doplnění a oživení. A přesně po měsíci chceme spustit elektronický týdeník,” řekl Balšínek.

Během tří měsíců by měla přibýt ještě sekce s ekonomickými daty.

“Ze svého působení v Mediacopu [firmy Sebastiana Pawlowského, která v minulosti vydávala časopis Týden – pozn. red.] si nesu, že kombinace internetového deníku a tištěného týdeníku funguje nejlíp. V Lidových novinách se nám nikdy nepodařilo najít dobře fungující model, co dávat na web a co dávat do novin,” přiznal.

“Kombinace webu a týdeníku je také z důvodu diverzifikace příjmů. Nechceme být v situaci, kdy budeme odkázáni jenom na inzerci z internetového deníku,” pokračoval Balšínek. Předplatné přesto bere jenom jako “formu podpory”, Echo24 podle jeho slov pro Médiář očekává v prvním roce řádově stovky abonentů. “Budeme se snažit o co nejjednodušší způsob platby a přihlášení do našeho systému, zároveň počítáme minimálně s obdobím jednoho měsíce, kdy obsah nebude zpoplatněný,” řekl šéf projektu. Diskuse se podle něj vedou o rozsahu “zamčených textů”, ty mají tvořit dvacetinu až desetinu celkově produkovaného obsahu.

Primárním zdrojem peněz Echa má zůstat inzerce, dalšími zdroji pak budou dobrovolné příspěvky čtenářů a příjmy z pořádání konferencí a živých setkání.

O příjmy se bude starat dvojčlenné obchodní oddělení v čele se zmíněnou Petrou Feřtrovou, která předtím pracovala s Balšínkem ve vydavatelství Mafra, v inzerci Lidových novin.

Z Lidovek přicházejí také Kamila Klausová (bude šéfreditorka), Jan Dražan (bude zástupcem šéfredaktora Balšínka), Martin Weiss, Ondřej Štindl a po intermezzu v Reflexu taky Daniel Kaiser. Tým Echa má sestávat z pěti reportérů, pěti názorových redaktorů, dvou editorů a dále externistů včetně studentů. Počítá se také s jedním fotografem, kdo to bude, se zatím neví. Grafiku dělá Michal Hořava, který v minulosti pracoval třeba na podobě Respektu, technické řešení dodává firma Coolpany.

Investor projektu Jan Klenor (vlevo) dohlíží na činnost redaktorů Jana Dražana a Kamily Klausové. Foto: archiv Echo24

Investor projektu Jan Klenor (vlevo) dohlíží na činnost redaktorů Jana Dražana a Kamily Klausové. Foto: archiv Echo24

Echo24 se nakonec může dostat i k nárazovému publikování papírových produktů. “Uvažujeme i o printu,” řekl Dalibor Balšínek.

Chce jít cestou tzv. bookmagů, které v edici 101 produkoval jeho tým v Lidových novinách a které nakonec tvořily třetiny celkového obratu deníku, nebo Instinkt Extra, který za něj vznikal v Mediacopu. “Strategie bude taková, že vydáme tiskový titul charakteru měsíčníku – podobou, nemluvím o periodicitě -, jen tehdy, pokud budeme mít silné téma a pokud budeme mít inzerci, která to zaplatí,” uvedl šéf Echa.

Dalibor Balšínek mluví o svém projektu Echo24. Foto: Vojta Herout

Dalibor Balšínek mluví o svém projektu Echo24. Foto: Vojta Herout