Marketingová agentura Wunderman, Komerční banka a orchestr Pražské filharmonie společně završily unikátní kulturní projekt From the Future World, který propojuje dílo skladatele Antonína Dvořáka s umělou inteligencí. „Antonín Dvořák byl velmi tvořivý a hudebně inovativní skladatel. Čas mu bohužel nedovolil všechny nápady dokončit. Proto jsme se rozhodli po 115 letech od jeho úmrtí použít nejnovější technologii umělé inteligence a na jeho dílo navázat,“ přibližuje dvojice kreativních ředitelů Wundermanu Filip Humpl a Richard Stiebitz. Vznikla tak skladba nazvaná From the Future World op. 71.
Poslechněte si „Dvořákovu novou skladbu“
Původní nápad byl vzít část nedokončeného Dvořákova díla a pomocí umělé inteligence jej doplnit o zcela nové hudební věty. Inspirací projektu byl fragment skladatelova díla, konkrétně dvě strany blíže nespecifikovaného zápisu v sazbě pro klavír v tónině e-moll nalezené v archivu Českého muzea hudby.

Dvořákův manuskript byl spouštěčem celého projektu
Na pomoc si realizátoři vzali systém umělé inteligence pro komponování hudby od firmy AIVA Technologies, který v minulosti složil třeba skladbu pro symfonický orchestr v Lucembursku. „Volba na něj nepadla náhodou. Systému AIVA byl jako jediné umělé inteligenci na světě přiznán statut ‚autor‘, a to francouzským kolektivním správcem Sacem. Druhým důvodem byl fakt, že AIVA je od počátku trénována, to je učí se, na dílech klasické hudby,“ popisuje Richard Stiebitz.
AIVA do této chvíle analyzovala na 30.000 skladeb autorů od baroka až po 20. století. Po této přípravě jí byl uložen úkol analyzovat všech 115 opusů Antonína Dvořáka a pokusit se na základě této analýzy dokomponovat Dvořákův nedokončený fragment. Systém neuronových sítí pracuje s komplexním hudebním modelem, v němž je provázaná melodie, rytmus a tempo s hudebními a emočními vzorci. Nejde jen o notový zápis, ale o širší hudební souvislosti. Dílo Antonína Dvořáka se systém AIVA učil měsíc a celkem vznikla třívětá kompozice.
„Zdaleka nám nešlo jen o technologický experiment. Chtěli jsme skutečně vyzkoušet možnosti AI a vytvořit dílo, které se bude posluchačům líbit a vzbudí pozitivní emoce,“ shoduje se duo kreativních ředitelů Wundermanu.

Model not
Celý projekt si ale žádal daleko víc, zejména vysokou kvalitu hudební interpretace. „Když se do projektu zapojila PKF - Prague Philharmonia, věděli jsme, že o projekt bude hudebně velmi kvalitně postaráno a získá tak nejen punc prestiže, ale dodáme mu i lidský rozměr,“ dodává Filip Humpl.
Pražská filharmonie připravuje nejen živé provedení, ale rovněž kompletní nahrávku tohoto díla. „Tímto neotřelým způsobem chceme přitáhnout pozornost mladé generace k vážné hudbě a ukázat, že v prostředí klasické hudby může zaznít i ledacos neotřelého, nového, experimentálního a vyvolávajícího zajímavé otázky,“ popisuje šéfdirigent Emmanuel Villaume.
V první fázi projektu se tak zrodila skladba pro klavír, kterou ve světové premiéře v Praze uvedl český klavírista Ivo Kahánek. Druhá část skladby bude uvedena 4. července při koncertu PKF – Prague Philharmonia a kapely Vypsaná fixa na festivalu Rock for People. Projekt vyvrcholí 15. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina představením třetí, závěrečné části pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele PKF – Prague Philharmonia Emmanuela Villauma.
„Nad tímto projektem jsme strávili stovky hodin času a společné práce. V bankovnictví používáme digitální řešení pro zlepšení nabídky klientům. V rámci partnerství s PKF – Prague Philharmonia se nám oba světy propojily do tvorby něčeho nového a krásného,“ podotýká Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky, která projekt financovala. „Umělá inteligence je v současné době brána téměř jako symbol technologického pokroku. Kde končí člověk a kde začíná umělá inteligence? Dokáže umělá inteligence vytvořit něco originálního, co svět ještě neviděl a neslyšel? Jakou to má pro člověka hodnotu? To jsou otázky, které nás baví vyvolávat a vést o nich diskusi,“ říkají Humpl se Stiebitzem.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
