Hodnocení jako v Reklamní katovně
Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?
- Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
- Monika Hrubalová - zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
- Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu.
- Václav Loubek - 15 let v reklamě, dříve šéfredaktor časopisu Sign mediální domu Economia a časopisu Signs & Promotion agentury Events & Promotion. Momentálně působí v marketingu a radí zadavatelům, jak správně pracovat s instore aplikacemi.
Nejprve se podíváme na aktuální ceny základních potravin.
Z aktuálního spotřebního koše
Litr stolního oleje teď v Albertu jen za 19,90 Kč.
A co se děje v maloobchodu?
Bývalý „kofolák“ chystá džemy a sirupy
Peter Szuma, který pracoval v Kofole od roku 2009 a mimo jiné stál za úspěšnými akvizicemi Semtexu a produktové řady Rauch, se rozhodl se svou manželkou Žanetou Szuma rozjet vlastní byznys. „Jsme výjimečně normální lidé a naším posláním je přinášet normálně výjimečné produkty pro naše spotřebitele,“ zní mise nové značky džemů a sirupů Yim & Piu, kterou manželský pár na český trh přivádí. Oficiální start prodeje ohlásila firma na 1. července 2016, prodávat se začne v kamenné prodejně Yim & Piu v obci Žebrák. Kromě toho bude možné koupit sortiment značky i přes vlastní e-shop firmy a ve vybraných partnerských prodejnách v Praze, Brně nebo Plzni. Do konce roku plánují Szumovi ještě znásobit investici, která už dnes přesáhla 2 miliony Kč, a postupně rozšířit síť obchodních partnerů i v jiných městech. Příští rok spustí prodej i na sousedním Slovensku.
Sortiment Yim & Piu s typickými puntíkovanými obaly, se dělí do sedmi kategorií - první tři jsou různé typy džemů (tradiční, žádané s příchutí jako mirabelka s vanilkou a kategorie bez sladidel), dále hroznové želé, štrúdl, sirupy do mléka a medy z rodinného včelařství Jiří Smolík. Suroviny na výrobu si nechává značka dodávat od lokálních dodavatelů. například ze sadů Louny, Bílé Podolí, Schwarz Vranov nebo z vinařství Krásná Hora. Konceptem a aspirací Yim & Piu je stát se součástí každodenních snídaní a svačin pro všechny. To, že cílovou skupinou je široký okruh lidí vychází ze sloganu Drsný kluk připravuje v neděli snídani pro svou dívku, dobrá máma dělá svačinu pro své děti každý den - Yim & Piu, drsně dobré. Na oslovení zákazníků bude firma využívat prostředky guerillového marketingu. Odlišit od konkurence se chce tím, že přinese hned dvě novinky na trhu - zavařeniny na výrobu štrúdlu, netypické sirupy do mléka, kromě toho i tradiční a netradiční příchuti džemů. Do konce roku je cílem prodat řádově tisíce výrobků.
Je moc dobře, že vznikají malé, kreativní výrobní firmy. Podíl malých a středních podniků je u nás i 27 let po pádu totalitní ekonomiky katastroficky nízký - viz srovnání nejen s Německem, Rakouskem, ale třeba i s Polskem. Název Yim & Piu mne osobně moc nebere, mimo jiné proto, že mi přijde zaměnitelný s bratislavským potravinářským obchodem Yeme.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Každému, kdo podporuje místní dodavatelé fandím, takže žádná kritika, naopak pochvala.
Monika Hrubalová
U velkého výrobce se širokým portfoliem a několika řadami výrobků v rámci jedné značky je vždy souboj o to, o kolik musí být kvalitativně horší a designově ošklivější vždy ta další řada cenově „pod“. Hezký obal by mohl totiž být u všech řad nad sebou, ale vzhledem k tomu, že ‚obal prodává‘, tak by mohlo docházet k tomu, že by lidé nebyli ochotni platit za prémiovější řady větší peníze a nižší řady s hezkým obalem by oslabovaly celkovou značku produktovou kvalitou. U takovýchto nízko objemových produktů tento problém odpadá a je skvělé, že táhnou celkový obalový design kategorie nahoru. Menší očekávané prodeje pak umožňují také vyšší nastavení ceny.
Martin Boček
Já nějak nevím. Cílení značky napříč různými segmenty – od drsného chlapce, co miluje svou dívku tak, že ji nosí snídani do postele, až po něžnou maminku, co své děti nakrmí každý den mňamózní marmoškou, než je pošle do systému, v kombinaci s hipsterským obalem… Takový mix ovoce, cílovek a cukru.
Václav Loubek
Do e-shopů se řetězce pouští opatrně
Trvalo to několik let, než se k velmi úspěšnému e-shopu Tesca z roku 2012 připojily další řetězce s potravinami. V tomto týdnu ohlásil Globus, že v rámci oslav 20. výročí vstupu na český trh a miliardových investic plánuje spuštění e-shopu, zatím zaměřeného na vína. „Poslední tři roky pro nás byly velmi úspěšné. Proto jsme se rozhodli pro významné investice,“ prohlásil na úterní tiskové konferenci Bronislav Matyšek, vedoucí vývoje nových kanálů Globus. Chystané investice si vyžádají 4 miliardy Kč a Globus s jejich realizací počítá během tří let. Mezi další plánované novinky přitom patří rozšiřování digitálního systému nakupování Scan&Go, koncept malých prodejen v centrech měst, rekonstrukce a modernizace vybraných hypermarketů.
Dobře nakročeno k zavedení e-shopu má z tohoto segmentu zatím jen Lidl. Jeho fungování má nacvičené z Německa, kde prosperuje, ovšem jen na bázi trvanlivých potravin. U nás Lidl téměř bez povšimnutí v Plzni staví logistické centrum, které otevře na podzim, a které má být základem pro e-shop. Podle mluvčí Lidlu Zuzany Holé se oficiální spuštění předpokládá na první čtvrtletí 2017. O podobě sortimentu zatím nebylo rozhodnuto, je zatím pouze jisté, že jeho součástí bude spotřební zboží z kamenných prodejen. Německý kolega Lidlu Kaufland se chystá k zavedení e-shopu pro svou mateřskou zemi v příštím roce, Čechy nezamítá, ale nezmiňuje se o žádném konkrétním termínu fungování e-shopu.
Albert prošel ve vývoji svého e-shopu zásadními rozhodnutími. Už v roce 2013 vydal totiž prohlášení, že online služba bude velmi reálně do konce toho samého roku fungovat. Své plány rychle přehodnotil a nakonec oznámil, že je to finančně velmi náročná investice s dlouhodobou návratností, od té doby už se k tématu žádný mluvčí, včetně ve své funkci relativně nové Barbory Vanko, nevyjádřil. Stejně jako Lidl, i Albert má v zahraničí dobře fungující e-shopy s potravinovým i nepotravinovým zbožím. Billa už před dvěma lety sdělila, že se spuštěním e-shopu rozhodně počítá, jen není možné určit přesně, v jakém časovém horizontu k zavedení této služby dojde. I ona má funkční e-shop v Německu.
Poslední na řadě, Makro, má zavedenou online službu, zatím však jen pro členy Makro Distribuce přes sytém www.m-objednávka.cz. Protože hodně maloobchodníků Makra je z řad vietnamské komunity, od roku 2013 funguje portál i ve vietnamském jazyce.
Tohle je docela složité téma, určitě ne na ‚jeden katův šleh’. Velmi stručně řečeno: na rozdíl od e-commerce v jiných oblastech (non-food, cestovní ruch a další služby, gastronomie atd.) si internetový prodej rychloobrátkového zboží zatím nenašel svého zákazníka, kterého by byl schopen servisovat ekonomicky smysluplně (o udržitelném zisku se ani neodvážím psát). Docela intenzivně jsme to diskutovali na loňské konferenci Retail in Detail/FMCG Online (závěry zde) a právě chystáme další specializovanou konferenci Omnichannel. Tam bude adekvátní příležitost to probrat do detailu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Vše je to jenom otázka investic, což logicky v Čechách je problém s návratností těchto investic, a to kvůli malému a zatím neprofilovaném trhu.
Monika Hrubalová
Maloobchodní řetězce byly během posledních několika let vystaveny velmi silnému konkurenčnímu tlaku. Vzájemné cenové souboje přivedly jednotlivé hráče do situace, kdy dlouhodobé větší investice byly nerealizovatelné. Z výzkumů poslední doby je patrné, že s oživením ekonomiky přichází také ochota lidí připlatit si za vyšší kvalitu a pohodlí. V kombinaci s klesající oblibou trávení volného času v nákupních centrech se začínají vytvářet podmínky pro rozvoj společností zabývajících se prodejem a rozvozem potravin a drogerie do domácností. Vždy je zapotřebí na novinky zákazníky naučit a u tohoto druhu služby se zdá, že se to postupně jednotlivým hráčům úspěšně daří.
Martin Boček
Docela mě zajímá, jak se promění obor instore komunikace, až se tohle rozšíří. Přeci jen, dnes si výrobce vybere ten správný supermarket i třeba s ohledem na regionální cílení, tam umístí stojany a další promoprvky, třeba hostesku. Na e-shopu oblíbeného supermarketu si prostě naklikám to nejnutnější, co mi doma chybí a zábava je pryč. Dokonce na mně ani obchodník nevydělá na prodeji toho, co jsem původně ani nechtěl, nepotřebuji a nelíbí se mi to, ale koupil jsem si to, protože mě to v prodejně uhodilo do očí. To jsou možná i důvody, proč s tím většina obchodníků tak otálela, samozřejmě s ohledem i na nutnost vybudování nové logistiky. Nejdřív si ověřili, že to funguje Tesku, a když se začaly rozjíždět nezávislé e-shopy, tak to chtějí všichni.
Václav Loubek
HN: Babiš má v Praze utajené řeznictví
Hospodářské noviny si všimly, že ve Vinohradské ulici ve stejnojmenné pražské čtvrti vznikl obchod s názvem Pražské řeznictví na Vinohradech, které - logicky i vzhledem k lokaci - nabízí dražší a kvalitnější sortiment. Kromě uzenin (i Kosteleckých) a masa se tam dají pořídit sýry, vína nebo třeba koření. Hlavně ale patří pod Agrofert ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše. Lépe řečeno, patří pod jednu z jeho přidružených společností - PMU, kterou vede člen strany ANO a současný radní v Roudnici nad Labem Pavel Elias. Přestože část výrobků v obchodě pochází z firem Agrofertu, jeho jméno nikde na výloze nefiguruje, uvádí deník.
Síť Aupark na podzim vstoupí do Čech
Slovenská developerská skupina HB Reavis chystá na podzim otevřít v Hradci Králové první české obchodní centrum ze své sítě Aupark. Nacházet se bude konkrétně v lokalitě U Koruny v Gočárově třídě. Aupark, jehož plocha činí 22 000 metrů čtverečních, je prý už z 80 % pronajat. Objeví se v něm pro město nové značky jako Ecco, Le Premier, Costa Coffee nebo Vegg Go. Proč si developeři vybrali jako první místo otevření své sítě právě Hradec Králové bylo zdůvodněno tím, že město ještě v rámci velké saturace země obchodními centry představuje výjimku. Bližší detaily nebyly poskytnuty. I přes tuto domněnku to Aupark nebude mít v Hradci lehké, konkurovat mu bude nákupní centrum Futurum, OC Atrium nebo Orlice Park shopping.
Pevně doufám, že jak investor, tak město si to nechali dobře spočítat před tím, než sáhlido peněženky, respektive na povolovací razítko. Český maloobchodní trh je silně saturovaný a další metry čtvereční prodejních ploch zavání špatnou návratností investice a hlavně negativním dopadem na stávající obchodní síť i celkovou urbanistickou strukturu města. To platí obecně - jak to mají v Hradci s Auparkem nevím, jen doufám, že vědí, co dělají.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Co by na tuto stavbu řekl architekt Josef Gočár, který se mimo jiné zasloužil o rozvoj architektonické koncepce Hradce Králové.
Martin Boček
Néééé, prosím, už žádné bezduché krabice se stále stejnými obchody. Koho tam chtějí dát? Písíčko s e-shopem?
Václav Loubek
Unilever přivádí na trh značku Surf
Na český a slovenský trh vstoupí během června nová značka pracích prášků Surf. Značka, která je ve světě v běžné nabídce supermarketů a má miliardové obraty, bude u nás podpořena kampaní v televizi, na Facebooku, na YouTube a instore. Ke komunikaci využívá značka maskota Surfíka z mýdlově pěny, který je nositelem hodnot radosti a potěšení. Prášek bude k dostání ve formě kapslí, tuhého gelu i klasicky, a to ve většině obchodní řetězců u nás. Za menší balení 20 dávek prášku se doporučuje cena zhruba 130 Kč, za 50 dávek pak 330 Kč. Vybrat si při nákupu můžou zákazníci ze tří variant vůní - růžová Tropical Lily & Ylang Ylang, fialová Iris & Spring Rose nebo modro-bílá White Orchid & Jasmine. Zda bude úspěšný, jako jeho konkurenti Ariel nebo Persil, se ukáže.
Odvážný tah, vyrazit proti Arielu a Persilu… To stručné mediální sdělení asi ne zcela detailně popisuje, co nabízí Surf (kromě sympatického jména) jiného než velcí konkurenti, ale snad se Unileveru podaří to spotřebitelům i obchodníkům vysvětlit.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Vy zíráte, my surfujeme.
Martin Boček
Asi nemohu dát žádný kruciální stejtment, pro prací prášky jezdím k sousedům do Němec. Fakt líp perou, voní a jsou asi o půlku levnější. I když, to je vlastně taky stejtment. Surfík bude určitě hit mezi předškolkovou mládeží.
Václav Loubek
Vyškovské pivo podvádělo s alkoholem
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) upozornila u nealkoholického piva Alkostop na vysoký podíl alkoholu a nařídila ho okamžitě stáhnout z prodeje. Přípustný limit obsahu alkoholu v nealkoholickém pivu je 0,5 %, Alkostop podle laboratorních výsledků obsahoval 1,6 % alkoholu. Nejen proto, že taková hladina alkoholu mohla například řidičům ztížit podmínky řízení, ale samozřejmě i z právních důvodů porušení vyhlášky povede inspekce s provozovatelem řízení o uložení sankce. Společnost Beverage Industry Company se všem spotřebitelům omluvila a do dvou týdnů provede interní šetření.
Docela drsný přešlap. Mají štěstí, že nepodnikají v USA, tam by je právníci svlékli do naha.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Zajímalo by mě, jestli by byl za viníka dopravní nehody označen řidič, kterému by bylo naměřeno nedovolené množství alkoholu prokazatelně po požití právě tohoto produktu.
Martin Boček
Brývečer, stržmstře, hik, nepožil jsem, jenom dvě nealko pivínka… Ale reakce výrobce přesně podle učebnice krizové komunikace – omluva, příslib vyšetření a případné nápravy do dvou týdnů, kdy už si na to nikdo ani nevzpomene.
Václav Loubek
Rossmann pošle věrné zákazníky na Bali
Agentura Kaspen/Jung von Matt ve spolupráci s marketingovým oddělením Rossmann spustila 9. května věrnostní kampaň na léto s názvem „Kdo se sbalí na Bali?“. Kampaň poběží do 17. července, za každý nákup v drogériích nad 200 Kč dostanou zákazníci jeden bod, který pak promění ve slevy na vybrané produkty nebo v hlasy do každotýdenního vyhlašování výherců, kteří poletí s cestovní agenturou Invia na zájezd v hodnotě 20 tisíc Kč. Hlavní výhrou je dovolená na Bali, také od agentury Invia. Do soutěže se mohou zájemci registrovat přes webové stránky www.rossmann.cz. Kampaň běží v tisku, v onlinu (na starost ho agentura RoiStory), v rádiu a v různých formách POS.
Jako v učebnici. Výhra má být atraktivní, a to Bali je.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Albert na pomoc opět nasazuje Bertíky
Už v období 1999 - 2012 pracoval Albert s žetony - Bertíky - které v různých kampaních sloužily jako komunikační nástroj na podporu vzdělávání a rozvoje dětí ze sociálně ohroženého prostředí. Ke stejné akci se vrací i letos, tentokrát s jednoduchým názvem „Bertík pomáhá“. Ve středu 11. května se rozběhlo dvouměsíční období, ve kterém mohou organizace a zařízení přihlašovat své projekty. Správní rada Nadačního fondu Albert vybere ve 36 regionech dva, které postoupí do podzimního finále. V něm už budou vhazováním žetonů (za nákup nad 200 Kč 1 žeton) v prodejnách rozhodovat zákazníci. Vítězné projekty si mezi sebou rozdělí téměř čtyři miliony Kč.
DámeJídlo.cz vozí obědy Lékařům bez hranic
DámeJídlo.cz, služba rozvážející jídlo z restaurací, zdarma dováží na Lékařům bez hranic obědy na Náměstí Míru, kde pořádají od 3.5. do 13.5. 2016 výstavu Polní nemocnice. Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout vybavení, které se používá v místech konfliktů, přírodních katastrof nebo epidemií. „ Jsme rádi, že můžeme v těchto dnech podpořit naší službou Lékaře bez hranic a zpříjemnit část jejich práce, která není ve válečné zóně. Každý den výstavy přivezeme oběd všem dvaceti dobrovolníkům, který si zdarma vyberou v některé z partnerských restaurací,“ komentuje akci Jan Matějů, CEO DámeJídlo.cz.
Kofola meziročně narostla o 17 %
Za první čtvrtletí utržila Kofola zisk 1 466 mil. Kč, což je oproti loňskému prvnímu čtvrtletí 17% nárůst. Podle společnosti za tím stojí hlavně převzetí značek Rauch a Radenska nebo rebranding Semtexu. „Jsem spokojený,“ říká k výsledku Jannis Samaras, generální ředitel skupiny a vysvětluje proč: „První kvartál pro nás není nejdůležitější, pro nápojáře je klíčová letní sezóna a na tu jsme připraveni.“ Na dobrý výsledek se může Kofola pravděpodobně těšit i prostřednictvím sítě Ugo, kterou v roce 2013 koupil a která letos plánuje otevřít zhruba 17 nových poboček.
Velké banky si meziročně pohoršily
Hospodářské výsledky za první čtvrtletí zveřejnila i banka UniCredit. Meziročně vykázala 1,3 miliardy Kč, což je zhruba o pětinu méně, než ve stejnou dobu loni. „Náš hospodářský výsledek za první čtvrtletí je v souladu s vývojem ziskovosti bankovního sektoru v prostředí nízkých úrokových sazeb, a i přesto převyšuje očekávání trhu. Nejvýraznější pokles ve výnosech jsme zaznamenali v oblasti obchodování na finančních trzích. V retailovém segmentu pokračujeme v dynamickém vývoji nových produktů a digitálních inovací z oblasti spotřebitelského financování, což se odráží v zájmu klientů a dvouciferném růstu půjček a hypoték,“ komentuje aktuální stav Jiří Kunert, generální ředitel a předseda představenstva UniCredit Bank za Čechy a Slovensko. ČSOB meziročně rovněž meziročně hospodářsky poklesla, konkrétně o 13 %. Čistý zisk banky činil 3,3 miliardy Kč. Pro menší nízkonákladové banky, jako je Zuno nebo Equa bank, bylo první čtvrtletí 2016 naopak ve znamení úspěchu a snížení ztráty.
Zemský ráj to na pohled! Češi pijí více zdravých nápojů (vody, přírodní šťávy), obědvají v salátových barech a nechávají méně peněz bankéřům. Ale zase tak moc bych se neradoval – Jannis Samaras má pravdu, slavit na základě dat za první čtvrtletí by bylo trochu předčasné. Co ale není předčasné a dočasné: Radenska a UGO jsou geniální investice, Kofole se fakt povedly.
Tomáš Krásný (Blue strategy)
Personálie
Travencová jde do Nestlé radit o zdraví a výživě
Společnost Nestlé nově obsadila na pozici specialisty pro výživu, zdraví a vyvážený životní Zuzanu Travencovou. Ve společnosti Travencová působí od roku 2014, dosud se věnovala nutričnímu značení a výživě. Teď bude mít na starost v rámci externí komunikace program Plus pro Vás od Nestlé.
Kofola má nového ředitele pro gastro a impuls Komberce
Lékárenský velkoobchod Phoenix má nového ředitele
Lékárenská velkoobchodní skupina Phoenix, která je mateřskou společností lékáren Benu, má nového výkonného ředitele pro Čechy. Stal se jím Petr Doležal, ve funkci nahradil od 1. května Michaelu Jelínkovou. Doležal má za sebou bohatou praxi. V 90. letech pracoval pro KPMG, pak jako finanční ředitel v Raab Karcher Staviva nebo Conseq Finance. Poté působil jako generální ředitel drogérií Schlecker. „Zamýšlíme i nadále zkvalitňovat nabídku distribučních modelů a služeb pro naše výrobní partnery a velkoobchodní zákazníky a rozšiřovat vlastní síť lékáren Benu. Rádi bychom udrželi či zvýšili tržní podíl a ziskovost ve všech segmentech našeho podnikání,“ popsal své vize Doležal. Na starost bude mít nejen českou část skupiny, ale i tu slovenskou.
Pozvánky
Letní scéna Harfy bude hrát popáté v řadě
Galerii Harfa v pražských Vysočanech otevře popáté za sebou divadelní scénu, tentokrát s názvem „Léto plné hvězd“. Ve 24 představeních od 12. července do 4. září 2016 se představí čeští herci jako Petr Nárožný, Václav Vydra, Lukáš Pavlásek, Jana Šulcová, Mahulena Bočanová nebo František Ringo Čech. Z klasického repertoáru z předchozích let se objeví one man show Táta, Monology vagíny a nově úspěšné představení Caveman. K představením se od 1. do 4. září vždy od 17 hodin přidá pražský soubor Divadlo pohádek, které letos slaví 10 let založení. Lístky je možné si koupit přes portály TicketPro, Kulturniportal.cz, TicketArt, TicketPortal nebo přímo v Galerii Harfa.
Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt