YouTube blokuje ruská média. Státní i opoziční

Platformy omezují ruské kanály v Evropě. Rusko zřejmě YouTube zablokuje na svém území.

Americké platformy Facebook, Instagram, YouTube, ale i čínský síť TikTok od úterý blokují na území Evropské unie kanály ruských státních médií. „Tento kanál není ve vaší zemi dostupný,“ hlásí od včera YouTube patřící Googlu po vyhledání kanálu ruské státní televize RT. Rusko naopak začíná s blokováním přístupu na videoserver YouTube, napsal na sociální sítě investigativní novinář Christo Grozev ze skupiny Bellingcat.

YouTube v Rusku ale neblokuje pouze státní kanály, ale i opoziční médium Echo Moskvy. Vysílání liberální rozhlasové stanice přitom týž den zakázaly ruské úřady. „Včera, když nás ruská generální prokuratura odpojila od vysílání a webu, Google současně zablokoval náš kanál na YouTube v Evropě jako spojený s Gazpromem,“ cituje šéfredaktora Echa Moskvy Alexeje Venediktova na Twitteru moderátor ČT Václav Moravec.

Echo Moskvy na YouTube není v Česku k dispozici

Echo Moskvy na YouTube není v Česku k dispozici

Google už byl za svůj přístup k invazi kritizován o víkendu, když oznámil, že odstřihne ruské kanály od peněz z reklamy. Podle kritiků to byl nedostatečný krok. Včera Google představil další opatření, zejména pak to, že ruská státní média celosvětově omezí ve svém vyhledávači. Weby napojené na stát nenabízí v panelu Hlavní události ani své službě Zprávy. Google také přestal ve svých mapách zobrazovat informace o vytíženosti míst a dopravní situaci na Ukrajině, aby informace nešly využívat pro armádní účely. Mapy ale našly i „mírové“ využití: lidé píšou „recenze“ k restauracím a dalším místům v Rusku, v nichž informují o válce. Recenze ale podle některých postupně mizí.

Podobně jako Google postupuje společnost Meta provozující sociální sítě Facebook či Instagram. Ruské kanály blokuje pouze na území Evropské unie, ve zbytku světa jim nedovoluje využívat reklamní systém a k jejich účtům přidává upozornění, že jde o média napojená na stát. Státní média speciálně označuje delší dobu také Twitter, který už v roce 2019 zakázal veškerou politickou reklamu.

Společnost Meta současně odmítla žádosti představitelů Ukrajiny, aby zabránila v přístupu k jejím platformám v Rusku. Podle zástupců společnosti by tak běžní Rusové přišli o možnost získávat informace. Na druhé straně Meta odmítla požadavek ruské vlády, aby Facebook přestal označovat příspěvky od státních médií a podrobovat je fact-checkingu. Vláda na to reagovala prohlášením, kde mluví o „částečném omezení“ přístupu na platformy, které obviňuje z cenzury. V praxi jde zejména o omezování rychlosti při načítání webů a aplikací.

Russia Today a Sputnik ode dneška v EU zakázány

Záměr omezit dostupnost ruské propagandy v neděli oznámila Evropská komise. Počínaje dneškem tak je na celém území Evropské unie zakázáno šířit jakýkoli obsah státem financovaných médií Russia Today a Sputnik. Podle šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella je cílem zákazu znemožnit „systematickou manipulaci s informacemi a šíření dezinformací, které Kreml používá jako nástroj při útoku na Ukrajinu“.

„Sankce se týkají všech prostředků pro přenos a distribuci, jako je kabel, satelit, IPTV, platformy, webové stránky a aplikace, stejně jako všech jejich distributorů včetně poskytovatelů převzatého vysílání. Tato opatření se týkají všech členských států Evropské unie včetně České republiky a jsou plně platná od dnešního dne, to je 2. března 2022,“ informovala dnes Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, tuzemský regulátor.