YouTube, hračka roku

Zdá se, jakoby YouTube zatím českém marketérům tak trochu unikalo.

Na videoserveru YouTube denně uživatelé celosvětově zhlédnou 2 miliardy klipů. YouTube se stal druhým největším vyhledávačem. O téhle internetové televizi se toho povídá dost. Všimli jste si ale, kam se YouTube úspěšně „infiltruje“? Čím dál častěji se videa objevují v přirozených výsledcích vyhledávání na Googlu. A tak mají specialisté na SEO (optimalizace výsledků vyhledávání) zase co dělat.

YouTube dalo už dávno prostor kreativním jednotlivcům, ovšem vyřádit se tam mohou právě marketéři. Ti by se neměli nechat zahanbit a konečně začít s YouTube pracovat alespoň tak, jako se o to pokouší SEO specialisti. Kdo dřív (na YouTube) přijde, ten dřív mele – to je nasbírá si dobrou historii a jeho videa budou konkurenceschopnější.

SEO hračka

A jak že to funguje? Natočte video, vytvořte oficiální kanál, popište dokonale video a čekejte, až to přijde. Vlastně těžko říct, co všechno byste měli udělat, aby vaše video dostalo do výsledků Googlu. Probíhají nejrůznější debaty – není jasné, ve kterých případech se videa ve výsledcích vyhledávání objevují. Řídit se ale můžete podobně, jako když optimalizujete pro vyhledávače webové stránky.

Klíčové jsou nadpisy, popisky a tagy (YouTube ke každé stránce s videem automaticky z uživatelského popisku vygeneruje metadata). Ty samozřejmě pomohou maximálně i pro zviditelnění v samotném YouTube vyhledávání. Hlavně nezapomínejte, pod každým videem může být odkaz na váš web a takový zpětný odkaz se samozřejmě počítá.

Praktickým příkladem, jak vám může být YouTube video prospěšné je případ našeho klienta. Během loňské kampaně jsme dosáhli zajímavých výsledků například na jedno z nejpopulárnějších klíčových slov, které se týká péče o trávník. Video se potom zobrazovalo na třetí až čtvrté pozici ve výsledcích Googlu, kam se jinak klient se svým webem nedostal (čekal na nový web).

YouTube a videoobsah tak může pomoci, když s webem zatím hnout nejde. Je to nový způsob, jak ovlivnit viditelnost ve vyhledávání. Výborné především je, že výsledek videa je v Googlu doprovázen miniaturou videa, která má dobrý potenciál zaujmout.

Marketéři, do pozoru!

Tvořte ideálně krátká videa, která vůbec nepůsobí reklamně, a udělejte jich hned několik. Více videí znamená více zpětných odkazů, tedy vyšší počty zhlédnutí, potažmo lepší historii kanálu. A že nemáte profi kameru? Ve slušné kvalitě dnes už točí nemálo telefonů a fotoaparátů. Pokud neumíte videa upravovat a doplňovat je popisky a hudbou, také nezoufejte. To uděláte přímo na YouTube a tak každé vaše video může být doplněno vhodným „call to action“. Můžete vytvářet video příběhy pomocí odkazování na další videa a možností je mnohem víc.

A když nemáte video, máte přece fotky. Z nich prakticky kdokoliv může vytvořit pěknou slide show (zkuste třeba Animoto) a s trochou kreativity to bude bavit i uživatele, což je klíčové pro další sdílení. A když přijde na popisování videí v kanálu na YouTube, nezapomeňte zkusit vděčného pomocníka, kterým je YouTube keyword tool. Dobře také funguje prostě přirozeně popisovat, co se ve videu děje.

S YouTube si v budoucnu ještě užijeme spoustu zábavy. Ve výsledcích Googlu i YouTube je zatím volno. Stále ještě čekáme, kdy se na českém YouTube začnou objevovat videa (a to hlavně zajímavá videa) komerčních projektů. Zdá se, jakoby YouTube zatím marketérům tak trochu unikalo. A jestli sami víte o těch, kteří se do toho opřeli, vyzdvihněte je pro příklad v komentářích.