V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

YouTube se vyvinul v platformu kanálů

S českými youtubery, mladými tvůrci videoobsahu, se na pražském VidKonu sešli zástupci největšího světového videoserveru.

Setkání youtuberů v pražském TechSquare

Místo serveru, na nějž jednotliví uživatelé nahrávali svá amatérská videa, se největší světový videoserver YouTube za devět let své existence změnil v platformu jednotlivých kanálů, ne samosatných klipů. Svůj obsah na něj přitom nenahrávají zdaleka jen amatéři, ale soustavně také profesionálně organizované týmy tvůrců. Na sobotní konferenci VidKon v pražském prostoru TechSquare to řekla Anna Bartošková z londýnské centrály americké internetové společnosti Google, jež YouTube od roku 2006 vlastní a provozuje. Videoserver vznikl nedlouho předtím, v roce 2005.

Jak se změnil YouTube

Bartošková zároveň připomněla, že klíčovým kritériem úspěchu videoobsahu není přitom počet zhlédnutí jednotlivých klipů, byť je jako takové uváděno nejčastěji. „Hlavní metodikou měření je přitom od roku 2012 tzv. watch time,“ upozornila. Nejde o dobu, který divák stráví u jednoho videa, ale o délku tzv. sezení (session), v jehož průběhu si pouští různá videa souvisle za sebou.

Tím se YouTube, původně úložiště jednotlivých videosouborů, přiblížilo principu televize, televizního vysílání - také to usiluje udržet diváka co nejdéle u toku svého obsahu. YouTube má díky interaktivitě prostředí možnost takovou snahu podpořit nejen obsahem samotných klipů - tvůrci mohou přidat do vrstvy nad přehrávaný videoklip odkaz jinam (na přihlášení odběru novinek, na jiný videoklip, na objednávku souvisejícího zboží), různě skládat seznamy klipů či propagovat jiné kanály spřízněných tvůrců.

Anna Bartošková z londýnské centrály Google v pražském TechSquare

Anna Bartošková z londýnské centrály Google v pražském TechSquare

„Watch time se určuje podle toho, jak dlouho jednotlivého uživatele baví dívat se na videa daného kanálu, případně jak rychle jej zavře a odejde k dalšímu obsahu, nejde tedy o čas sledování jednotlivého videa,“ doplnil spolupořadatel konference Petr Sládeček. „Každé video na YouTube si tak nese určité skóre, jestli je pro diváky zajímavé a dokáže zaujmout k prohlédnutí dalších videí na témže kanálu daného tvůrce, podle toho je také nabízeno dalším uživatelům,“ dodal.

Konferenci VidKon pořádala multikanálová síť Youtubeři.net ve spolupráci s e-shopem RealGeek.cz. Účastnila se jí padesátka mladých videobloggerů. Ty - jako tváře atraktivní pro jejich vrstevníky - stále častěji oslovují s nabídkami product placementu a dalších forem reklamy zavedené obchodní značky.