YouTube Works: Grand Prix má pivo Zlatý bažant

Výroční soutěž podruhé ocenila nejlepší české a slovenské videokampaně na YouTube.

Provozovatel nejnavštěvovanějšího světového videowebu YouTube podruhé představil výroční výběr nejlepších českých a slovenských videokampaní YouTube Works. Grand Prix si odnesla slovenská kampaň pivní značky Zlatý bažant, od agentur Made by Vaculik a Dentsu pro klienta Heineken. O vítězích rozhodovala jedenáctičlenná porota. Vyhlášení se letos kvůli covidu konalo virtuálně formou videopřenosu, který moderovali agency lead Googlu Marie Krátká a youtuber Janek Rubeš.

„Chtěli jsme oslavit a ocenit všechny skvělé nápady, které stály za nejúčinnějšími a nejinovativnějšími kampaněmi na YouTube v roce 2020. Požádali jsme 11 marketingových odborníků, od kreativních ředitelek po zakladatele a generální ředitele, aby nám pomohli tyto kampaně najít,“ popsala Vanda Wolfová, vedoucí agenturního obchodu Googlu.

Porota

  • Lenka Auerová, operations director, Adexpres
  • Pavel Flégl, creative director, Isobar
  • Matouš Fridrich, creative director, Triad Advertising
  • Andrea Hurychová, managing director, WeDigital
  • Daniel Kafka, CEO, Fragile
  • Adéla Krausová, managing director, WMC Grey
  • Peter Michalka, adman, Respect APP
  • Anna Olvecka, head of client service, Performics
  • Michal Pastier, creative director, co-founder, Darwin & the Machines
  • Tomáš Varga, CEO Central Europe, Publicis Groupe
  • Hana Zachová, brand lead, Glami

Porotci v YouTube Works posuzovali kreativu kampaně, mediální strategii a zohledňuje zejména obchodní a mediální výsledky kampaní. „V těchto nejistých dobách musely značky prokázat obrovskou schopnost flexibilně reagovat a inovovat rychleji než kdykoli předtím,“ doplnila Wolfová.

Grand Prix & Nejlepší integrace YouTube

Heineken: Zlatý Bažant (Made by Vaculik, Dentsu)

Zlatý Bažant je nejprodávanější značkou piva na Slovensku. V roce 2016 pivovar úspěšně uvedl na trh ikonický produkt v retro designu na bázi receptury z roku 1973. O tři roky později však začaly prodeje klesat. Společnost proto spustila na YouTube kampaň na zvýšení povědomí o značce, která se inspirovala kultovní písní 70. let, singlem Rasputin od skupiny Boney M. Díky vtipnému textu, chytlavé melodii a dokonale autentickému videu se píseň stala virálním hitem. Uživatelé začali toto video vyhledávat a nahrávat své vlastní cover verze. Tato kampaň byla oceněna za maximalizaci potenciálu YouTube a výrazné překročení obchodních cílů.

Nejlepší sociální dopad pomocí YouTube

Ikea (Triad Advertising, Bistro Films, Dentsu)

Téměř každá druhá Češka a Slovenka zažila nějakou formu domácího násilí. Během globální pandemie, kdy měl náš domov být paradoxně tím nejbezpečnějším místem, se počet hlášených případů dokonce zdvojnásobil. S využitím motivu hrůzy a strachu vytvořila Ikea devadesátivteřinové video, které ukazuje, že domácí násilí nemusí být jen fyzického charakteru. Kampaň dosáhla 2,5 milionu zhlédnutí v Česku a 1,3 milionu na Slovensku, vzbudila značný zájem o toto téma a změnila povědomí o značce Ikea. Porota ocenila úspěšnou integraci sociálního tématu do komerční komunikace.

Nejlepší dlouhodobé využití YouTube

L’Oréal: Maybelline New York (McCann, B&T, Wavemaker)

Značka Maybelline New York v minulosti bojovala s tím, jak se co nejvíce přiblížit své cílové skupině, proto hledala dlouhodobější řešení, které by bylo efektivnější než tradiční typy médií a zlepšilo by image značky. Výsledkem byl zrod YouTube seriálu „Make-up in the city“, který mladým dívkám pomáhá s líčením a inspirací. Koncept také intenzivně těží z partnerství s populární televizní show SuperStar, díky němuž vznikly některé z nejpopulárnějších videí. Vítězka loňského ročníku nazpívala tutoriál krok za krokem a tvář Maybelline musela tento návod následovat a vytvořit podle něj finální vzhled líčení. Porotu zaujala dlouhodobá konzistence konceptu této série.

Nejlepší spolupráce s influencerem

Tatra Banka (This Is Locco)

Na Slovensku je Tatra Banka jednou z nejinovativnějších digitálních značek místního bankovního sektoru a každoročně uvádí na trh komunikační kampaň zaměřenou na studenty, kteří si ještě neotevřeli bankovní účet. Protože si Tatra Banka chtěla udržet svoji vedoucí pozici, vsadila na digitální svět – doslova. A tak se zrodila Bejby Blue, mladá digitální umělkyně složená z nul a jedniček. Představovala to, čeho mladí mohou dosáhnout, pokud se rozhodnou svůj čas online strávit smysluplně. Tato virtuální influencerka se stala součástí kultury mladých lidí, streamovala online hry, vystupovala v hudebních videoklipech, učila své fanoušky žít ekologicky a udržitelně a dokonce se účastnila rozhovorů v médiích. Kampaň překročila své cíle v oblasti akvizice a to v roce, který byl obecně velmi těžký. Proto byla oceněna porotou.

Nejlepší využití YouTube pro výkonnostní marketing

Sportisimo (Bumerang.film)

Sportisimo se jako jedna z nejsilnějších značek obchodů se sportovními potřebami v Česku pohybuje ve vysoce konkurenčním prostředí. Rok 2020 značce ukázal, že není plně připravena na neočekávaný nárůst online poptávky. První videa na YouTube vznikala spíše metodou pokus omyl a to všechno s Vánoci, nejnáročnější sezonou, za dveřmi. Vynikající kampaň na YouTube však nakonec oslovila přes 2,6 milionu diváků, využila platformu pro dosah i výkon, pracovala s ideálními formáty pro dosažení jednotlivých konkrétních cílů, učila se ze svých vlastních nejlepších postupů, a proto získala od poroty nejvyšší ocenění v dané kategorii.

Nejlepší mediální strategie

Ikea (Dentsu, Kaspen/Jung von Matt)

Je něco, co můžeme jako jednotlivci udělat pro to, aby náš životní styl byl udržitelnější? Ikea si položila právě tuto otázku a v roce 2020 představila rostlinnou verzi svých ikonických kuliček, které chutnají přesně tak jako ty masové. Cílem této kampaně bylo zvýšit povědomí o tomto produktu a posílit vnímání Ikea jako udržitelné značky. Byla vytvořena série videí  využívajících claim Vy rozdíl nepoznáte, planeta ano. V Česku kampaň oslovila více než 4,6 milionu diváků, na Slovensku 2,3 ​​milionu. Porota ocenila, že Ikea použila různé formáty pro různé cílové skupiny a nebála se vsadit na YouTube jako hlavní médium.

Cena poroty za kreativní inovaci

Škoda (Peppermint Digital, PHD)

Když se před 125 lety začala psát historie českého automobilového průmyslu, společnost Škoda Auto byla u toho. Značka chtěla toto významné výročí oslavit připomenutím některých zásadních milníků své historie. Jak ale mluvit o historii moderně? Škoda Auto uvedla na trh sérii videí představující klíčové inovace v historickém kontextu, avšak s přesahem do současnosti. YouTube kanál byl hlavní platformou tohoto exkluzivního obsahu a kampaň celkem přinesla více než 9 milionů zhlédnutí. Tato práce získala zvláštní cenu poroty za kombinaci zajímavého obsahu a příkladného řemeslného zpracování.