Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 17. týden 2017
- Zaraguza: Něco na těch nerdech je (42 %)
značka: Axe, klient: Axe Česká Republika - Bistro: Here to Create (41 %)
značka, klient: Adidas - Soffa poprvé v češtině (34 %)
značka: Soffa, klient: Mladá fronta - McCann: Na zdraví zdravému rozumu (26 %)
značka, klient: Microsoft - Czech Promotion: Týden s Tescomou (20 %)
značka, klient: Tescoma
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. GoGo poprvé v reklamě (42 %)
Kosmetická značka Axe spolu s agenturou Zaraguza a slovenským youtuberem GoGem ukazuje mladým mužům, že na každém z nich něco je. Pilířem komunikace je video na YouTube, které ukazuje, že každý, včetně nerdů, v sobě má něco, co jej činí přitažlivým. Tomuto videu předcházel teaser přímo na videokanálu GoGa (který během pár dní dosáhnul 180.000 zhlédnutí), doplňuje jej making of. Kampaň běží od 10. dubna v Česku, od 17. dubna na Slovensku, končí 28. května. Kromě YouTube využije Facebook, Instagram a afinitní portály. Kampaň bude vidět i v outdooru, značka Axe byla přítomná i koncem dubna na festivalu Utubering. Kampaň je lokální adaptací globální komunikace You Got Something k nové řadě produktů Axe You. Dává si za cíl podpořit sebevědomí mladých mužů. Cílí na teenagery, tedy cílovku trávící hodiny a hodiny na YouTube sledováním videí svých oblíbenců. Proto agentura Zaraguza oslovila youtubera GoGa.
Cílem je podpořit sebevědomí teenagerů. No, já myslím, že když si tohle někdo pustí, spíš se mu přitíží. GoGo by se měl spíš vrátit do svýho kanálu.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Aspoň to je k Axe, kde WTF effect je součástí brandu...
Vilém Rubeš
Líbí se mi ten blogger a místní tým udělal dobrou práci, ale z celého toho jsem vlastně smutný. Jedna z největších kreativních platforem na světě (Axe Effect) ničena fokusovými skupinami a slabými markeťáky, kteří se nedokázali přizpůsobit.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Uch. Mohlo to bejt dobrý, děsně dobrý. Bohužel není. Na vině je leklé tempo, toporné herecké výkony i generická zvuková složka. Škoda veliká.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Natočený je to hezky, ale ta doslovnost je skoro nesnesitelná. A vlastně nevím, jestli má bejt nerdovství cool, nebo necool. Závěrečné „jůů“ pobavilo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Video má asi všechno, co reklamní video má mít. Je tam vtip, nadsázka, youtuber, určitě afinitní cílení a 90 vteřin. Takže to bude mít asi deset tisíc sdílení, milion přehraných views a až bude Google sestavovat žebříček nejsledovanějších reklamních videí, tak to tipuji na top 5. Za mě dobrá práce, pokud Axe bojuje s nízkou awareness u mladších ročníků.
Milan Černík (Nestlé)
Pokračování mé oblíbené kampaně Get a Girlfriend od Axe. Zvolil bych jí jako vítěze, ale pořád je to adaptace, i když takhle by se adaptace měly dělat.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Důkaz toho, že jůtůbeři pořád ještě frčí. Může to být popisné a zdlouhavé, ale když tam dáte správného jůtůbera, máte hned milion shlédnutí. Co až jůtůbeři dofrčí? Snad se najde zase něco jiného.
Martin Charvát (Remembership)
Pohľadný mladý muž, ale taaaaak ukeeeeecaaaaaanýýýý. Snáď to Axe aspoň dobre vonia, inak ho už nič nezachráni.
Zuzana Kubisová
Gogo je super a aj tu je to sympaťák, ktorý to s prehľadom utiahne. Vtípky by sa dali určite dotianuť a trošku ma irituje to pojatie „nerdovstva“, ale tento týždeň je to pre mňa jasný víťaz.
Tomáš Hrábek (Symbio)
2. Kreativně překonávat limity (41 %)
V rámci kampaně Here To Create pro výrobce obuvi Adidas se agentura Bistro postarala o koncept, realizaci a rozmístění po Praze série interaktivních instalací, jejichž cílem je oslovit a zapojit především ženské publikum. Bistro spolupracuje se značkou Adidas od loňského roku 2016 a vedle správy oficiálního instagramového účtu a nově také profilů na Facebooku se podílí především na vytváření kreativních konceptů na podporu lokálních kampaní značky. Zmíněná série interaktivních instalací v rámci současné globální kampaně spočívá ve snaze dostat do sportu víc kreativity a oživit vnímání tréninků coby rutinní dřiny - v duchu této idey Bistro vytvořilo dva koncepty interaktivních instalací, které jsou s ohledem na cílovou skupinu rozmístěny po frekventovaných místech v Praze.
Zapojit vlastní kreativitu při vytváření netradičních tréninkových póz a výsledek nasdílet na sociální sítě mohou ženy do čtvrtka 27. dubna třeba v obchodním centru Palladium, fitness centrech Euforie, Kotva, Jóga Letná nebo Bitevní pole. Instalace byla umístěna také v rámci Prague Design Weeku. Do kampaně agentura ve spolupráci s Aki Votrubovou na začátku zapojila influencerky spojené se značkou Adidas, jsou jimi Michaela Štoudková, Anna Šulcová, Dominika Lukášová, Tereza Červenková a Tereza Menclová.
Aktivace uživatele probíhala pomocí dvou konceptů. Koncept Power to Create je rozmístěn na třech místech v Praze, jimiž jsou obchodní centrum Palladium, sportoviště Bitevní pole a Prague Design Week. Koncept spočívá v myšlence, že pomocí Adidas a kreativy lze překonat vlastní limity. Instalace je založená na optickém klamu, kdy se všechny rekvizity umístily do instalace o 90 stupňů doprava na boční straně boxu. Uživatel se zavěsí na tyči a poté se fotografie v telefonu otočí o 90 stupňů a vytvoří efekt „lidské vlajky“. Pomocí instalace se promuje nový model dámské boty Ultra Boost X. Koncept Your Way je umístěn po sportovištích v Praze a je založen na myšlence, že trénink není pouze těžká dřina, ale lze využít vlastní kreativitu pro to, aby byl zároveň i zábavou. Polepy na zeď vyzývají návštěvníky sportovišť, aby zapojili svou kreativitu a vytvořili originální lidské obrazy, nafotili se a dali na sociální sítě s hashtagy #heretocreate a #adidascz.
Mně teda ty influencerky moc neinfluencovaly. I když promovat nový model dámské boty zavěšením na tyč a vytvořením efektu „lidské vlajky“ zní hodně lákavě.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Více kreativní botky! Svět je zachráněn!
Vilém Rubeš
Exekuce je v pořádku, ale co to má znamenat pro Adidas - tvořivost? Každý rok nový slogan a zdá se, že vždy chtějí být někým jiným a přitom zachytit nejnovější trend. V konečném důsledku to dopadá tak, že vypadají zoufale. Škoda! Výrobky jsou skvělé.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Mně se to líbí, je to čistotka. Obecně fandím fyzické propagaci skrze fyzickou atrakci, interakci či zážitek, avšak podobných věcí v patřičné kvalitě je u nás jako šafránu.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Je to zábavný, hezký a podle fotek to lidi i fakt dělaj. Ale že se pomocí instalace promuje nový model dámské boty Ultra Boost X, to jsem fakt nechytil.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Oba dva koncepty super. Afinitní umístění se silnou kreativou. Za mě lajk.
Milan Černík (Nestlé)
Je to fajn, má to přesah, vypadá to dobře. K Adidasu se to výborně hodí. Winner takes it all...
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Hezká vychytávka.
Martin Charvát (Remembership)
Určite príjemné oživenie retailu. Avšak okrem oficiálnych fotografií nevidím nikde reálnu interakciu so zákazníkom alebo športovcom, čo je na škodu celého konceptu. Možno to chcelo viac naboostovať.
Zuzana Kubisová
Kreativita je preceňovaná a najviac je to vidieť vtedy, keď dávame úplne každému možnosť byť „kreatívny“ v prefabrikovaných kulisách. I keď vyzerajú pekne, je to stelesnené klišé.
Tomáš Hrábek (Symbio)
3. Magazín Soffa taky česky (34 %)
Český lifestylový dvouměsíčník Soffa, který vychází online a v tištěné verzi v anglickém jazyce, je od dubnového čísla 20/2017 také v češtině. Upozorňuje na to video na Facebooku. Každé číslo Soffa je tematicky zaměřeno – první dvě letošní témata byla Generace a Tajemství, nadcházející letos budou Čas, Hudba, Krása a Československo. Dalšími aktivitami redakce jsou kreativní workshopy a e-shop se souvisejícími produkty, v minulosti i podcast.
Pohodlně jsem se usadil a... usnul. Já asi prostě nemám na slow living čas.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
‘Naučíme vás zpomalit a užívat si života.‘ Fajn, vraťte mi dvě minuty života. Těch pět procent je za koťátko. Škoda, že takové jedno Pámbu zabije za každé zhlédnutí tohohle banálu.
Vilém Rubeš
Vypadá to krásně... nejsem si jistý, co dalšího říct.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Chcete mě naučit zpomalit a užívat si života? Pak u toho prosím neblikejte v kulometné kadenci titulky a střihy, děkuji. Spot by si zasloužil třikrát delší ‚best of‘ záběry na poloviční stopáži. Atmoška jinak dobrá.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Připusťme, že existuje potřeba časopisu, který má lidi naučit zpomalit, aby si užívali života. Předpokládáme tedy, že než si ho přečtou jsou stále ještě zrychlení. Co budou zrychlení lidé cítit u tohoto videa? Abych ocitoval paní šéfredaktorku: ‚stejně silný zážitek ale možná budete mít i při pohledu na skalní reliéfy z Vysočiny.‘ Na ten mě ale nikdo nenutí koukat 100 vteřin.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Já tady asi spíše budu hodnotit produkt a ten já si co nejdříve objednám. Super!
Milan Černík (Nestlé)
Chci být taky slow, ale moje okolí pro to nemá pochopení. Spíš než reklamu bych proto řešil filozofii hnutí. Ale když mně poradíte jak být slowmanem a přitom si nechat výdobytky fastlifu, začnu si ten časák snad i kupovat. Exekučně je to pro mě trochu moc ‚instagramový‘, ale to je můj osobní problém.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Máte časopis, který propaguje životní styl slow living. A vy dáte do reklamy Otavu, Rabí a koťátko. Škoda nevyužité šance.
Martin Charvát (Remembership)
Ďakujem za tento časopis. Je presne to, čo o sebe hovorí. Keď chcem ľahko a príjemne rozjímať, rada po ňom siahnem. Oku lahodiace fotografie, elegantná typografia, papier, ktorý je hebký na dotyk a nedbala by som zabaliť sa do neho. To všetko dohromady so zaujímavou tematikou. Video pôsobí ešte kúzelnejšie. Gratulujem celej redakcii k úžasnému výkonu. Kiež by mnohé exekúcie v podaní reklamných agentúr mali tento šarm. To je moja óda na Soffu.
Zuzana Kubisová
V tomto prípade video skvele funguje ako filter. Tak napríklad ja si už voči Soffe nastavujem selektívnu slepotu, pretože som pri sledovaní toho proma doslova cítil, ako starnem. Budem si ten pokoj a nudu musieť vykompenzovať nejakým instantným infarktom z FirstClass.cz.
Tomáš Hrábek (Symbio)
4. Jak je důležité chodit na pivo (26 %)
Odstartovala nová kampaň značky piva Gambrinus. Obsahuje trojici spotů, outdoor materiály včetně velkoformátů, inzerci v tisku i digitální komunikaci. Sdělení kampaně je, že Gambrinus podporuje pivaře, aby se nezabývali zbytečnostmi, řídili se zdravým rozumem a soustředili se na to, co je v životě důležité. To vše je podpořeno heslem Na zdraví zdravému rozumu. Kampaň tak dál rozvíjí komunikaci z předešlých let Na ty, kdo mají jasno. Hlavním hrdinou kampaně je samotný král Gambrinus, kterého má pivo ve znaku.
V český pivní reklamě je poslední dobou nějak překrálováno. Přitom jí ale nikdo nekraluje.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Zdravý rozum a přerostlý Gambrinus. Komentář se vejde do slabiky: ‚Au.‘ Nedozvěděli jsem se nic o pivu, ani o světě.
Vilém Rubeš
Celý je to divný - kamera, střih, hudba-nehudba... Proč je ten maskot takovej neprůbojnej tydýt? Co třeba zapracovat na zvuku? Přechod do packshotu je smooth a má nápad, to je asi tak vše.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Lézt do cizího teritoria, kam nepatříme a kde o nás nikdo nestojí? Všichni občas děláme hlouposti...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Já mám to pivo docela rád, nejsem žádný hejtr, kampaň na Patrona a následný follow up považuji za to nejlepší v posledních letech, co se tu na poli rekamy vytvořilo, ale tohle je takovy nemastný neslaný, snadno zaměnitelný. Za týden si nevzpomenu, na jaké pivo to bylo.
Milan Černík (Nestlé)
Moment, skoro se mi zdá, že někdo prodal dvěma pivovarům totožný koncept. Tahle verze mě ale přesvědčila o dost míň než Krušovice. Například nechápu výběr hlavního hrdiny. Má to být Krakonoš? Nebo Vlado Štancel? Navíc mě nepřesvědčil ani jeho ‚šedivý‘ vlas.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Claim Na zdraví zdravému rozumu je další umělý konstrukt, který je tak zašifrovaný, že by potřeboval přiložit návod s vysvětlením. Stejně tak i tiskové inzeráty. Televizní reklama je celkem standardní pivní reklama o tom, že lepší, než zabývat se pitominami, je jít na pivo. To je sice hluboká pravda, ale nějak mě to ze židle nezdvihlo. A personifikovaný Gambrinus taky ne.
Martin Charvát (Remembership)
Zámer konceptu mi príde fajn, ale televizní exekuce pokulhává. Printy sú na tom lepšie. Ale po pravde? Krušovický král mi prišiel rozhodne viac sexy. Ten by ma na pivo zviedol.
Zuzana Kubisová
Keď sa človek pozerá na printy, vraví si, že je to fakt dobré a výrazné. Ale potom vidí video a ublinkne si do pusy. V čípáckej exekúcii je strašne vidieť, ako sa pri písaní scenáru postupne odškrtávali položky z briefu. Vôbec to nelepí a kolotočiarska hudba to definitívne posiela z pivnej extraligy do kategórie regionálneho piva.
Tomáš Hrábek (Symbio)
5. Tescoma poprvé v televizi (20 %)
Český výrobce kuchyňských potřeb Tescoma přichází poprvé s vlastní televizní kampaní. „Nechtěli jsme dělat pouze klasický hardsellový spot, ale vytvořit image spot, ve kterém představujeme svět kuchyně pomocí emocí, zážitků, chutí a vůní. Svět, který milují naše zákaznice a zákazníci. Poté navazujeme na hardsellovou část, která má za cíl maximální výkon,“ popisuje šéf marketingu Tescomy Jan Podhorný.
Spot je k vidění na kanálech Nova, Nova Cinema, skupiny Prima a Barrandov od 21. dubna až do 1. května. Současně bude na videokanálech iPrima.cz, iVysílání České televize, na videowebech Seznam.cz, Mafry, Czech News Center a také na Facebooku a na YouTube. Komunikační mix zároveň zahrnuje 2 miliony letáků, rozhlasový spot na rádiu Impuls a v instoru, POS a direct mail.
Tescoma. Více než jen kuchyňské náčiní. Méně než reklama. Generičtější a víc nicneříkající spot už by se z toho asi vyvařit nedal.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Jsou lidé, kteří vidí v Tescomě více než jen nudu.
Vilém Rubeš
Vnímám spíše jako generickou reklamu na celou kategorii... než prodejní promo sdělení. Pro marketingový tým to musí být srdcová záležitost.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Obrázek neurazí, ale napříště prosím intenzivně zapracovat na odprázdnění copy. Za reklamní obrat ‚více než‘ bych navrhoval ukládat tresty v podobě veřejně prospěšných prací.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Žena vstoupí do kuchyně a usměje se. Asi je člověkem, který vidí víc než jen kuchyňské náčiní. Já jím nejsem. Přiznejme si, že ani vy jím nejste. A že tahle reklama na tom nikdy nemohla vůbec nic změnit.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Emoce, zážitky, svět který naši zákazníci milují. Může být, ale ja to v tom spotu nevidím. A přitom moje kuchyně je plná Tescomy.
Milan Černík (Nestlé)
Lidé, kteří vidí v noži něco víc a nechají se jím inspirovat, mě pořádně děsí. Ještě se ta paní tak ďábelsky směje... Pro jistotu zakázaná reklama pro moje děti.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tisková zpráva ke kampani obsahuje jednu vše vysvětlující větu: ‚Komunikační mix zároveň zahrnuje 2 miliony letáků.‘ Takže dva miliony jedna. I ta televizní reklama je rozpohybovaný leták. Jak říkal už Rimmer v Červeném trpaslíkovi: ‚Říkejte si tomu extrém, ale navrhuji, abychom tvrdě a bez prodlení zaútočili skutečně masovou letákovou kampaní.‘ Třeba nasadí i dobročinné koncerty!
Martin Charvát (Remembership)
Více než jen kuchynské náčiní... milujem variť a nepotrebujem, aby moje kuchynské náčiní bolo více než jen náčiní. Úplne postačí, keď bude kvalitné náčiní. Verím, že samotné produkty značky Tescoma sú kvalitnejšie a rafinovanejšie, ako táto nemastná a neslaná reklama. Určite si zaslúžia ‚víc než jen tuhle reklamu‘.
Zuzana Kubisová
Zážitky, chute a vône? Skôr rozhýbaný leták.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
