Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Youtubeři si uvědomují svůj vliv a odpovědnost

Návrat ke čtení knih, instruktáž o první pomoci či charitativní živé přenosy jsou mezi nejnovějšími nápady populárních tvůrců online videa.

Jakub Steklý alias Stejk. Foto: Jiří Koťátko

Jakub Steklý alias Stejk. Foto: Jiří Koťátko

Od mladých tvůrců videa pro YouTube jejich diváci čekají hlavně zábavu a inzerenti zase levný, autentický obsah, oni ale chtějí propůjčovat své populární tváře i výchovným či charitativním akcím. Uvědomují si přitom, že pro své publikum představují následováníhodné autority a že s takovou silou a vlivem se má pojit odpovědnost. Mluvili o tom na mikrokonferenci Médiáře o videomarketingu.

„Youtubeři mají hodně velkou sílu a děti na ně někdy dají víc než na příbuzné,“ přesvědčil se Jakub Steklý známý jako Stejk. „Když člověk má za sebou takovou masu, bylo by dobré něco edukativního předávat,“ je si vědoma Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol. „Od nás to vezmou víc než od učitelů či od rodičů,“ říká i ona. Konkrétní projekty, které mají pomoci, už mají vymyšlené.

Čtení, první pomoc, charita

Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol. Foto: Jiří Koťátko

Nikola Čechová alias Shopaholic Nicol. Foto: Jiří Koťátko

„Od té doby, co dělám YouTube, jsem přestala číst. A uvažovala jsem, že bych znovu učila číst i ostatní. Každý týden bych dala tip na vybranou knihu, dala divákům týden na to, přečíst ji, a pak bychom o ni v rámci jednoho videa diskutovali,“ načrtla Čechová.

„Napadlo mě, že tu nikdo účinně neinformuje o první pomoci,“ nastínil další možný směr Jakub Steklý. „Učí se to ve škole, mladí to ale stejně nejlíp vezmou od nás. Já jsem v patnácti letech trpěl mentální anorexií. Později jsem o tom udělal video, popisoval jsem, jak jsem se cítil, co jsem prožíval. A psala mi spousta holek i kluků, kteří mají ten samý problém, že jim sice rodiče či kamarádi ve škole radili, co s tím mají dělat, ale teprve když až moje video jim otevřelo oči.“

Nejpopulárnější čeští tvůrci online videa počítají svá publika na sociálních sítích na statisíce fanoušků. I když by výchovné klipy nepatřily k nejsledovanějším z jejich tvorby, pořád mluvíme o desetitisících zhlédnutí a velkém množství interakcí v diskusích. „Není potřeba se zapojovat do velkých projektů, stačí udělat video, které má hlavu a patu. Třeba nebude mít milion zhlédnutí, protože zrovna na sebe něco neleju nebo nepatlám, ale na lidi to bude mít mnohem větší vliv,“ věří jeden z nejznámějších českých vloggerů Jiří Král.

Hovoří Jiří Král. Foto: Jiří Koťátko

Hovoří Jiří Král. Foto: Jiří Koťátko

„Chtěl bych uspořádat charitativní stream, při kterém by se vybíraly peníze na určitou věc,“ plánuje. Překážky jsou podle něj zatím v technickém provedení – z právního hlediska je třeba nechat zaštítit takovou akci konkrétní charitativní organizací. A složité na přípravu je prý také nechat online zobrazovat aktuálně zaslané peníze se jménem dárce, jako to dělá při podobných přenosech Česká televize.

Jakub Steklý se už charitě dal: „Na jaře jsem se zapojil do charitativní akce Pekáč buchet zaštítěné Kapkou naděje. Kromě youtuberů v ní byly vidět i celebrity známé z televize či z rádia. Zpočátku jsem dělal videa o tom, jaký mám progres ve cvičení. Lidem se to líbilo, mají taková videa rádi. Měli jsme se vyfotit před a po a za každý ‚pekáč buchet‘ šly peníze dětskému popáleninovému centru nemocnice na Vinohradech. Přišlo mi strašně moc fotek, na konci souhrnné video mělo asi sto padesát tisíc zhlédnutí. Plánuju podobné akce, byť ne tak masové, dělat dál. I edukativního typu.“

Podle Nikoly Čechové tuzemské charitativní organizace youtubery jako účinný prostředek propagace teprve objevují: „Jsme tomu otevření. Zapojila bych se do čehokoli, ale nabídky zatím nejsou.“

Víc z konference Videomarketing 2015