Léto je období open air festivalů, které dávají značkám příležitost oslovit lidi v místě, kde tráví volný čas. Některý z letních festivalů navštívilo nebo plánuje ještě navštívit 45 % internetové populace. Necelá třetina respondentů si pak vybavuje nějakou značku nebo firmu spojenou s letními festivaly.
Ukázal to pro Médiář exkluzivně připravený výzkum agentury Nielsen Admosphere v rámci projektu Český národní panel. V něm jsme zjišťovali, které letní festivaly jsou mezi lidmi nejoblíbenější, jaké komerční značky si s nimi spojují a jak toto spojení hodnotí.
Konkrétní značky si s festivaly spojují zejména mladí lidé do 24 let (53 %) a vysokoškolsky vzdělaní (47 %). O něco víc ženy (34 %) než muži (27 %). Dominují značky nápojů, především piv, limonád a energetických drinků. Mimo tento segment se do popředí dostaly ještě Česká spořitelna, T-Mobile, ČEZ, Evropa 2 a Agrofert. Nejvíce jsou ke značkám vnímaví lidé z Karlovarského kraje (51 %), Plzeňského kraje (38 %) a Prahy (36 %).
Jaké značky nebo firmy komerčně spjaté s letními festivaly si vybavujete?
Odpovídali ti, kteří si vybavují nějaké značky nebo firmy.
- Staropramen 23 %
- Gambrinus 17 %
- Kofola 12 %
- Radegast 9 %
- Redbull 8 %
- Česká spořitelna 8 %
- Mattoni 7 %
- Budvar 6 %
- T-Mobile 6 %
- ČEZ 4 %
- Coca-Cola 3 %
- Evropa 2 3 %
- Rudolf Jelínek 3 %
- Krušovice 3 %
- Zubr 3 %
- Agrofert 3 %
- jiné 57 %
- nevím 1 %
Sponzoring na festivalech lidem nevadí
Ti, kteří si nějaké značky nebo firmy komerčně spojené s festivaly vybavují, nejčastěji na toto spojení nemají vyhraněný názor (72 %), 42 % dotázaných se takové komerční spojení líbí, pouze 4 % respondentů vadí.
Jak vnímáte komerční spojení značek s festivaly?
Odpovídali ti, kteří si vybavují nějaké značky nebo firmy.
- Líbí se mi 42 %
- Vadí mi 4 %
- Je mi to jedno 72 %
Festivaly nejvíc lákají mladé lidi a ženy
Letní festivaly navštěvují nejvíce lidé do 24 let (60 %), nejméně pak lidé nad 55 let (28 %). Častěji na letní festivaly zavítají ženy (51 %) než muži (39 %), dále pak lidé se středoškolským (51 %) a vysokoškolským vzděláním (53 %). Podle místa bydliště pak na open air festivaly jezdí nejčastěji lidé z Karlovarského kraje (80 %), Jihočeského kraje (63 %) Prahy (57 %) a Plzeňského kraje (53 %) .
Kolik lidí navštívilo nebo plánuje letos navštívit letní festival
Podle věkových skupin, odpovídal celý vzorek.
- 15-24 let 60 %
- 24–34 let 50 %
- 35–44 let 44 %
- 45–54 let 47 %
- 55 let a více 28 %
Podle vzdělání, odpovídal celý vzorek.
- ZŠ/SŠ bez maturity 33 %
- SŠ s maturitou 51 %
- VŠ/VOŠ 53 %
K festivalům, které lidé nejvíc navštěvují nebo je plánují navštívit, patří Hrady CZ, Colours of Ostrava a Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech.
Jaké letní festivaly jste navštívil/a nebo plánujete tento rok navštívit?
Odpovídali ti, kteří navštívili nebo plánují tento rok navštívit letní festival.
- Hrady CZ (České hrady, Moravské hrady) 19 %
- Colours of Ostrava 10 %
- Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech 8 %
- Masters of Rock (Vizovice) 6 %
- Benátská noc (Liberec) 6 %
- Rock for People (Hradec Králové, Plzeň) 6 %
- Letní shakespearovské slavnosti (Praha) 4 %
- Majáles 3 %
- Natruc (Kolín) 2%
- Votvírák (Milovice) 2%
- Mácháč 2%
- Open Air Festival Trutnov 2%
- Sázavafest 2%
- Okoř 2%
- jiné 59 %
- nevím 2 %
Open air festivaly značky podporují i pořádají
O výzkumu
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 16. 7. 2015 na vzorku 501 respondentů. Cílovou skupinu představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.