V březnu meziročně rostla jen reklama v televizi

Televize, tisk, rádio i venkovní reklama v prvním čtvrtletí skončily meziročně v mínusu.

Reklamní útraty v televizi v březnu meziročně stouply o 6 %, naopak v tisku nepatrně klesly o 0,4 % a v rádiu o 1 %. Meziroční propad u venkovní reklamy činil 39 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp březen 2020 březen 2021 změna
televize 5,67 5,99 6 %
tisk 1,43 1,43 -0,4 %
rádio 0,58 0,57 -1 %
venkovní 0,45 0,27 -39 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V prvním čtvrtletí skončily všechny čtyři zmíněné mediatypy z hlediska příjmů z reklamy meziročně v mínusu. Oproti loňskému prvnímu čtvrtletí dosáhla televize přibližně stejného výsledku (-0,3 %), tisk spadl o 7 %, rádio o 10 % a venkovní reklama o víc než třetinu, tedy o 38 %. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-březen 2020 leden-březen 2021 změna
televize 13,40 13,37 -0,3 %
tisk 3,68 3,42 -7 %
rádio 1,62 1,46 -10 %
venkovní 1,10 0,69 -38 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem v březnu byl přední český e-shop Alza.cz, který obsadil reklamní prostor v ceníkové hodnotě 179 milionů Kč. Následovaly kamenné maloobchodní řetězce Kaufland, Albert a Lidl.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, březen 2021

pořadí zadavatel útrata
Alza.cz 179
Kaufland Česká republika 150
Albert Česká republika 143
Lidl Česká republika 141
Sazka 140
Česká lékárna holding 132
Ferrero Česká 131
L’Oréal Česká republika 121
Storck Česká republika 115
10  Mountfield 113

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v březnu byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci úvěrů.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, únor 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 584
Široký sortiment s převahou elektroniky 337
Úvěry, obchodní úvěry 257
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 245
Běžné, spořicí účty 212
Pojištění 163
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 153
Široký sortiment zboží s převahou farmaceutických přípravků 149
Bankovní a spořitelní služby 145
10  Široký sortiment 142

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Sdílejte