„Nad rámec děje“ šla Česká televize při propagaci rychlého občerstvení McDonald’s letos v květnu při mistrovství světa v hokeji, v pořadu Hokejové poledne na programu ČT Sport. S hostem Pavlem Richterem sehrála moderátorka scénku, v níž se příliš propagovalo jídlo zmíněné značky. Došla k tomu regulační rada pro vysílání. České televizi tento týden udělila pokutu 350.000 Kč. Ve správním řízení, zahájeném v červnu, mohla od regulátora padnout pokuta až 2,5 milionu.
„Výsledek správního řízení rady pro vysílání zatím Česká televize oficiálně neobdržela, jakmile se tak stane, zvážíme další kroky,“ reagovala za veřejnoprávní instituci Karolína Blinková z tiskového oddělení. Televize se proti pokutám od regulátora často brání u soudu.
Blíž o kampani McDonald’s na ČT Sport
Jak radní pokutu zdůvodňují
Vysílatel Česká televize v pořadu Hokejové poledne, odvysílaném dne 7. května 2015 v čase 12:00 hodin na programu ČT sport, jehož součástí byly i komentátorské vstupy z improvizovaného studia z tzv. fanzóny Galerie Harfa, pojal jeho začátek jako „scénku“ spočívající v prvotní absenci moderátora ve studiu, který vzápětí vychází ze stanu McDonald’s a nese podnos s občerstvením (hamburger/sendvič a hranolky). Poté, co prochází kolem stěny s logem McDonald’s, se dostává do studia a pokládá podnos s občerstvením na stolek před sebou. V čase 12:01:47 hodin nabízí komentátor jeden hranolek kolegyni tak, že jí jej vkládá přímo před obličej, čímž jí přiměje k tomu, aby moderování přerušila a zareagovala. Ačkoli není explicitně verbálně vyjádřeno, o jakou konkrétní značku rychlého občerstvení se jedná, je tato skutečnost dostatečně vykreslena prostřednictvím bohaté obrazové složky obsahující opakované záběry na loga McDonald’s. Umístěný produkt byl ústředním tématem úvodu pořadu. Byla na něj zaměřena pozornost i během komentování, přestože tematicky s pořadem nikterak nesouvisel (ve studiích se zpravidla vůbec potraviny nekonzumují, nedošlo tedy k tomu, že by byl běžně užívaný produkt pouze nahrazen konkrétní značkou), čímž došlo k nepatřičnému zdůraznění umístěného produktu. Předimenzované záběry „produktu“, které ve spojení se „scénkou“ s nabízením hranolku, respektive slovním komentářem („Přeji vám příjemné poledne, dobrý den, a měl ho přát i Pavel Richter, ale někde se nám asi zdržel. Před námi je dvouhodinové vysílání, předpokládám, že šel nějakým způsobem zřejmě na malou svačinku...“; „...už Pavla vidím, je to tak. Včera na Václavském náměstí nás trochu vydráždily ty příjemné pachy, které jsme tam měli“. „Pavle, to ti teda pěkně děkuji. Už vysíláme, ale snad to ještě stihneš do studia.“; „Hezký dobrý den, a kdo právě jí, jako budu jíst já za chvilku, tak přeju dobrou chuť.“) působí nad rámec děje.
Zdroj: tisková zpráva rady pro vysílání