Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Za zvuku eurovizních fanfár

Vyšla zajímavá analýza vztahu veřejnoprávních rádií k internetu a mobilním službám.

Evropskou vysílací unii (EBU) si nejvíc čtenářů spojí asi s písničkovou soutěží Eurovize a svéráznou televizní olympiádou Hry bez hranic. Ale švýcarské ústředí této organizace, která sdružuje veřejnoprávní média, nežije jenom pořady, jimž předchází známá fanfárová znělka Te Deum. V prosklené budově v ženevské čtvrti Le Grand-Saconnex vznikají také různé srovnávací studie.

Aktuálně EBU připravila analytický dokument, jak si evropské rozhlasy veřejné služby rozumí s internetem, mobilními službami a novými médii obecně. Souhrn této analýzy vyšel jako tisková zpráva, zbylých víc než dvě stě stran mají k dispozici jen členské organizace.

Pár zajímavých dat vám ale přece jenom prozradím. Když jsem na jaře za Český rozhlas vyplňoval jeden z dotazníků, napjatě jsem čekal, jestli uhájíme pozici progresivního veřejnoprávního rozhlasu. A to nejen mezi médii z bývalého východního bloku, ale v rámci celé Evropy.

Výsledky mě příjemně překvapily. Srovnání dat z celé Evropy ukázalo, že společně s belgickým rozhlasem RTBF například zpřístupňujeme vysílání na nejvyšším počtu různých technických platforem. Čeští posluchači mohou vedle klasického FM ladit různé formy pozemního digitálního vysílání (DVB-T, DAB), rozhlasové stanice jsou v kabelovkách i na satelitu, v IPTV, v mobilech a samozřejmě na internetu.

Analýza dále vypočítává, že Český rozhlas patří mezi pouhých osm evropských rádií veřejné služby, která zpřístupňují na webu naprostou většinu odvysílaných pořadů (ať už ve formě podcastingu, nebo přímého stahování záznamů v MP3). Neobvyklý zůstává i rozsah tohoto internetového archivu, protože momentálně nabízíme přes 255 000 souborů za devět let (!) zpátky. Nejstarší dostupný záznam je Radiofórum ČRo 1 – Radiožurnálu ze 14. října 2002 s tehdejším poslancem ODS Vlastimilem Tlustým. (Pro úplnost: internetový archiv jako takový vznikl pod názvem Rádio na přání v roce 2004, starší pořady do něj přibyly dodatečně.)

Roční přírůstky v internetovém archivu pořadů
2002 52
2003 306
2004 1.244
2005 9.731
2006 26.257
2007 35.940
2008 44.261
2009 52.950
2010 53.645
2011* 30.576
*) do 10. července 2011

V zásadě je v iRadiu všechno, co můžeme s ohledem na související práva dál šířit po internetu, ať už přímo k uložení na disk počítače, nebo alespoň jako stream.

Kladné body přinesla Českému rozhlasu také existence mobilní verze internetových stránek, která zrcadlově zprostředkovává obsah „velkého“ webu. Aplikace pro telefony má většina evropských veřejnoprávních rozhlasů, ale zatímco Češi, Švédové, Belgičani a Italové v nich mohou poslouchat kompletní nabídku, v jiných zemích bývají mobilní aplikace zaměřeny třeba jen na nejpopulárnější stanici.

Český rozhlas má aplikace pro operační systém Android, telefony iPhone, v přípravě je verze pro platformy Symbian 3 a Windows Phone. Kromě poslechu živého vysílání je možné stáhnout aplikaci s aktuálním zpravodajstvím (momentálně na iPhone, pro Android bude brzy). V tomto směru sleduje Český rozhlas evropské trendy: podle studie jenom třetina rádií veřejné služby nepřikládá mobilům a webu zásadní význam.

K tak dobrým výsledkům se vlastně ta eurovizní znělka docela hodí. Mimochodem, dotyčná skladba pochází od francouzského barokního hudebníka Marc-Antoine Charpentiera. Je to Preludium k Te Deum (H. 146), respektive jeho výsek – ale to určitě všichni diváci novoročních koncertů vídeňských filharmoniků dobře vědí…