Nejčastější dotaz, který slýchám, kdykoliv potkám televizního nadšence, není, jaké pořady chystá ten který program České televize, nýbrž kdy pustíme archiv pořadů ČT „iVysílání“ z webu do televizorů.
ČT přibližně před půl rokem dokončila pilotní projekt s firmou Samsung na bázi widgetu. Služba s iVysíláním sice existuje, ale firma ji nezprovoznila. Televizor tak měl být dvoukolejný. Na jedné straně by ČT dále poskytovala lineární vysílání čtyř programů, na druhé by existovala možnost libovolně stahovat odvysílané pořady v přehledném systému.
Proč vyvolává konverze internetových služeb a klasického televizoru takové vzrušení, když iVysílání poskytuje výše zmíněné služby už na webu ČT a brzy bude i na multimediálních tabletech iPad a po nich i dalších? Navzdory pocitům počítačových fandů, televizor na zdi nebo stojánku se nechystá zemřít, spíše se nadechuje k další slibné kariéře.
Otázkou není, zda internet vpadne do televize, pouze KDY.
ČT zahájila jednání s několika výrobci televizorů i společnostmi, které nabízejí kabelové připojení. Z hlediska výrobce programů totiž není příliš racionální vytvářet aplikaci pro každého výrobce přijímače. Zvlášť když vidíme, jak se v Německu rozvíjí platforma HbbTV podporovaná organizací EBU a na trhu se množí iniciativy typu Google TV a jiné.
Už nyní je jasné, že exkluzivní experiment se Samsungem byl jediný svého druhu. ČT bude chtít, aby nejen její čtyři programy – ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4, ale i nabídka pořadů na vyžádání byla ve všech přístrojích všech výrobců na trhu, případně skrze poskytovatele typu kabelové nebo satelitní společnosti. To se ale musí obejít bez větších investic do aplikací, bez vedlejších nákladů. Televize poskytne signál a rámcovou aplikaci iVysílání pro „chytrou“ hybridní televizi napojenou na internet a výrobce televizoru, případně dodavatel doplňkových služeb by měl nést další náklady.
Výraznou konkurenční výhodou při prodeji televizorů totiž vedle jejich kvality a ceny bude do budoucna šíře doplňkových služeb v hybridním internetovém modelu, které přístroj uživateli přinese. Aplikace na vysílání pořadů ČT na vyžádání, internetové služby včetně nakupování, HD teletext a podobně. To vše bude v konkurenčním boji důležitý faktor, jak dokazoval trh s mobilními telefony už loni.
Chytré telefony nyní bude dobíhat „chytrý televizor“.
První jednání s výrobci televizorů přinesla porozumění. Každý výrobce na globální úrovni počítá s řešením pro aplikace a doplňkové služby, ale v konkrétní zemi potřebuje lokální aplikace, tedy věci, které může nabídnout jen národní televize. Zkušenosti s mobily ukazují, že trh s aplikacemi skomírá, pokud v něm není český obsah, pořady a služby.
Zatímco loni byly heslem mediálního světa tablety, letos to budou televizní aplikace. Trh očekává, že vysílatelé rozšíří služby a otevřou archivy. Nejlepší cestou by byla dohoda na společné platformě, na níž by české televize aplikace nabízely. Snížilo by to náklady všem. Lidé si nebudou kupovat televizory podle toho, na který „český“ program se nejčastěji dívají a který archiv se jim v něm otevře. Budou chtít všechny naráz, aby si mohli vybrat stejně, jako nyní přepínají mezi programy.
ČT se chystá na novou technologickou epochu odpovědně a vizionářsky, jako se věnovala digitalizaci.
Věříme, že televize sice nesníží svůj podíl na trhu ani v příštích dvou dekádách nijak dramaticky, protože sledování zpravodajství, filmů, seriálů, publicistiky a dokumentů patří k lidské přirozenosti od chvíle, kdy televize vznikla. Očima lidská bytost přijímá 80 % všech informací.
Změní se ale systém. Současné programy budou vnímány jako obstarožní fenomén, lidé budou upřednostňovat svůj výběr dle aktuální nálady. Klasicky programovaných okruhů bude ubývat, zmizí poptávka.
Za dvacet let to bude tak samozřejmé, že to ani nevzbudí lítost.