„Začínala jsem překreslováním oblečení v The Sims,“ říká vývojářka Jana Moudrá

„Nejlepší moment pro mě byl, kdy jsem začala svou knihovnu sama reálně používat a fungovalo to,“ popisuje vývojářka mobilních aplikací z firmy Juicymo Jana Moudrá největší úspěch své dosavadní kariéry, totiž vývoj unikátního zdrojového kódu, který propojuje službu Firebase a programovací jazyk Dart. Jana je součástí globální sítě Google Developer Experts a angažuje se také v komunitě Googlu Women Techmakers. Hlásí se k tomu, že je geek, přitom má taky slabost pro hezké šaty. Ostatně, k IT se, jak nám taky řekla, dostala díky snaze vylepšit šaty svým postavičkám v populární počítačové hře The Sims.

V oboru ses proslavila tím, žes naprogramovala knihovnu pro jazyk Dart ve službě Firebase. O co jde? Co je to Firebase, co je to Dart?

Dart je open-source programovací jazyk od Googlu, lze jej používat jak pro web, tak pro mobilní aplikace a mně se moc líbí. Programování v něm je rychlejší, pro mě intuitivní a produktivnější. Firebase je služba, která mimo jiné poskytuje jednoduše dostupnou databázi, úložiště souborů a možnost přihlašování. Prostě takové věci, které vývojář obvykle ve své aplikaci potřebuje, a musí je dlouze vyvíjet. Já jsem chtěla začít používat Firebase v kombinaci s Dartem. Tak jsem si řekla, že zkusím napsat kód, knihovnu, který obě tyto technologie propojí. Zadařilo se a navíc jsem dostala příležitost svou knihovnu představit na oficiální konferenci o Dartu. V rámci přednášky jsem také ukazovala, jak si mohou lidé s její pomocí za chvilku napsat svou aplikaci. Po nějakém čase byla knihovna přesunuta do oficiálního repozitáře Googlu a její další vývoj probíhá tam.

Tvou knihovnu tak používají vývojáři po celém světě. To je celkem úspěch, ne?

Asi ano. Pro mě byl ale ten nejlepší moment, kdy jsem začala svou knihovnu sama reálně používat a fungovalo to. To, že ji používají i jiní, vnímám jako součást toho, že jsem Google Developer Expert, a tak se snažím, aby to, co vytvořím, bylo užitečné i pro další lidi v našem oboru.

Jaká byla vlastně tvoje cesta v IT? Jak ses dostala k tomu, co děláš dnes?

Původně jsem začínala s grafikou, poté jsem tvořila webové stránky, během střední školy jsem dělala i trojrozměrnou grafiku, ale pořádně programovat jsem začala až na vysoké škole. Tam mě začala hodně zajímat tvorba mobilních aplikací pro Android a časem jsem si na vývoj mobilních aplikací založila firmu. Teď mě ale zase baví web, kde se za poslední dobu technologie posunuly kupředu, a můžu tam dělat úžasné věci.

Jaká byla primární motivace, aby ses naučila kódovat?

Úplně na začátku, bylo mi asi osm let, jsem dostala svůj první počítač, na kterém jsem hrála hry. Mimo jiného i The Sims, kde se mi úplně nelíbilo oblečení pro postavy, a tak jsem přemýšlela, jestli je možné si udělat vlastní. Začala jsem se proklikávat složkami, kde byla hra na mém počítači nainstalovaná, až jsem našla složku s obrázky, kde bylo všechno oblečení. A tak jsem zkusila překreslit nějaké šaty v malování a ono to fungovalo. Poté jsem začala tvořit další a vystavovat je na web. Časem jsem se dostala k tomu, že jsem chtěla měnit i tvar šatů, protože mi ty stávající nevyhovovaly, a tak jsem začala s 3D grafikou, které jsem se věnovala i na střední škole. Opravdové programování jsem se ale musela naučit až na vysoké. Zábavné je, když si uvědomím, že v oboru jsem vlastně kvůli The Sims.

Byly začátky těžké?

Jak se to vezme. Svou první knížku o programování v Javě jsem nejdřív vůbec nechápala, takže jsem ji četla stránku po stránce, neustále dokola, dokud se to nezlomilo a nezačala jsem tomu rozumět. Pak už to bylo lepší a lepší. Nakonec mě to tak chytlo, že jsem přešla od grafiky k vývoji, kterému se v poslední době věnuji víc.

Tvrdíš, že vývoj může dělat kdo chce. Mně se to ale tak nezdá. Jaký člověk může kódovat? Jsou potřeba speciální charakterové vlastnosti? Znalosti?

Všechno záleží na silné vůli, člověk musí opravdu chtít a nevzdat to hned na začátku, než to stihne pochopit. Když pak překoná obtížný start, už to zvládne. Navíc dnes je dostupné velké množství online kurzů, které mohou právě v začátcích hodně pomoct. Důležité je také logické myšlení, i když i to lze vytrénovat, a pak také praxe.

Říkalas, žes založila vlastní firmu a začala podnikat. Mají se toho vývojáři bát?

Jana Moudrá na přehlídce AppParade v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek

Jana Moudrá na přehlídce AppParade v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek

Firmu mám s Tomášem Jukinem od roku 2013, jmenuje se Juicymo a specializujeme se na mobilní a webové aplikace. Založili jsme ji v době studií, protože rádi posunujeme věci vpřed, vylepšujeme je a líbí se nám mít možnost o nich rozhodovat. Nejtěžší je určitě začátek, spousta administrativy a nějaká doba, než najdete první zákazníky. Potom je třeba těžké najít a přijmout prvního člověka do týmu. Ale určitě si myslím, že mít firmu je skvělá věc a rozhodnutí podnikat bych neměnila, naopak bych začala ještě o rok nebo dva dřív.

Jsi členkou komunity Women Techmakers. Jak si mám představit taková setkávání? Co tam jako ženy řešíte?

Jana Moudrá na přehlídce AppParade v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek

Jana Moudrá na přehlídce AppParade v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek

Akce Women Techmakers mají podpořit holky a ženy v tom, že dělat IT je úplně normální a že je to také zábava. Mnoho žen se ve svém okolí setkává s názorem, že IT pro ně není, že by si měly vybrat naprosto odlišný obor. To je ale špatně, protože IT ženy potřebuje a ženy mu mohou být hodně prospěšné. Holkám například ukazujeme, jak se dá jednoduše programovat a že se opravdu není čeho bát.

Stává se ti, že narazíš na nějaký kód a řekneš si‚ to je super, to bych chtěla, aby byl můj nápad‘?

Teoreticky ano, hlavně z hlediska produktu, tam je však třeba rozlišovat mezi nápadem a reálnou implementací. Z cizích zdrojových kódů se učím, rozšiřuju si obzory a inspiruju se.

Máš nějaký nápad, který bys chtěla brzy zrealizovat?

Už od vysoké školy přemýšlím nad nějakou šikovnou mobilní aplikací, která by sdružovala informace o second-handech. Součástí aplikace by byly mapa, zobrazování nejbližších obchodů v okolí, hodnocení, diskuze nad úlovky a další. V poslední době uvažuju, že bych to zrealizovala, a při té příležitosti vyzkoušela projekt Flutter, kde v Dartu tvoříte s jedním kódem aplikace jak pro Android, tak pro iOS. Snad si najdu čas a projekt uskutečním.

Příběhy úspěšných českých vývojářů vám přináší Google, letošní sponzor AppParade

Alžběta Houzarová na přehlídce AppParade v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek

Spolupráci s AppParade uvedla Alžběta Houzarová z Googlu na přehlídce v únoru 2017. Foto: Tomáš Pánek