Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. F. H. Prager má novou colu a tonic
Nápojářství a jablářství F. H. Prager přidalo do své nové řady Illegal Brewery Colu a Tonic, nové nápoje doplní nabídku tří nealko piv Ale, IPA a Stout. Druhou novinkou Prageru je změna lokality, pražský showroon stěhují z Dejvic na Žižkov. Třetí důležitou zprávou výrobců cideru je změna balení, nově chystají místo hnědých lahví zelené s twist-off zátkou a upravenými etiketami.
Tohle je totálně cool. Žádné pozérství, ale radost z produktu, z obalu i z marketingu.
Václav Loubek
Sem s novinkami, každé osvěžení na trhu je vítané. Nápaditá balení, je potřeba zkusit vše, protože zákazník někdy nechce jen novou příchuť, ale i něco dalšího.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Kvalitních novinek není nikdy dost, zvlášť když se dají pít.
Daniel Procházka (Ipsos)
Zrovna nedávno jsem někomu v pivovaru vysvětloval, jak to bylo za socíku se zelenýma a hnědýma lahvema na pivo. A koukám, že kolegové od ciderů to teď řeší také. Přidávat do nabídky další položky se zdá nevyhnutelné a v tomto případě také pochopitelné a logické. Ač osobně nabídku F. H. Prager neznám, z celé jejich prezentace mi vychází, že to ‚zavážení rudlíkem po Žižkově‘ je něco, co by jim sedlo jak zadek na hrnec.
Petr Podlešák
2. Cross Café má „drive“ pro řidiče
Český kavárenský řetězec CrossCafe v listopadu představí v Hradci Králové nový koncept Drive. Jako první se do nové prodejny zaměřené na řidiče promění bývalá funkcionalistická čerpací stanice v Hradci Králové. CrossCafe chce pro řidiče přichystat čistě kavárenskou nabídku a tím se odlišit od stávající nabídky čerpacích stanic. Síť CrossCafe meziročně ve 3. čtvrtletí zvýšila obrat o 12 %. Na konci letošního roku bude mít v Česku síť CrossCafe 23 poboček, převážně franšíz.
Vůbec jsem netušil, že taková krásná ex-benzinka v Česku je. Myslím, že další cestu na Moravu vezmu po hradecké trase, jen proto, abych se na tu krásu podíval. Koncept kavárny tam docela zapadne. Ještě nějaký ten americký dinner by to chtělo. Třeba Denny’s, který už léta franšízou vyhrožuje.
Václav Loubek
Fajn nápad, ještě by to chtělo rychloobjednávku přes mobilní appku, rovnou i s platbou, a bude to dokonalé.
Jan Penkala (Acomware)
Konečně něco také jinde než v Praze. Dobrá cesta, další krok ke zvýšení kultury prodeje na benzinkách. Nelze vše testovat jen v Praze a proto u mne velký palec nahoru.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
To je cross-promo s výrobcem prášků na praní, anebo budou řidičům dávat bryndáky? Příčinou většiny dopravním nehod v České republice je nevěnování se řízení, tak aby z toho nebyl nakonec problém.
Daniel Procházka (Ipsos)
Natankovat kofein a navíc ještě s pořádnou dávkou funkcionalistické architektury, to bych si dal líbit. Je fajn, že se o uzavřený objekt někdo postaral. Jen nevím, jestli si tím CrossCafe na sebe neupletlo bič, protože když jednou začnete s funkcionalistickým objektem, tak s jakou úrovní architektury budete mít úspěch příště?
Petr Podlešák
3. Sklizeno zavede „fresh“ automaty
Síť s potravinami Sklizeno chystá na příští rok start nového konceptu automatů Fresh Point. Pro podporu menších dodavatelů navíc chystá program MyFoodCentrum. Na konferenci Franchise Day to řekl Aleš Kotěra, který je partnerem ve Sklizenu a majitelem loni připojené sítě Náš Grunt, a Jan Langer, který řídí obchod sítě Sklizeno. Fresh Pointy mají fungovat jako automaty, které vydávají jídla a nápoje po přiložení bezkontaktní karty. V první fázi spuštění jsou Fresh Pointy určeny hlavně do kanceláří, do budoucna však není nevyloučeno ani jejich případné rozšíření do veřejných prostor. Sklizeno našlo inspiraci v americké síti kvalitních potravin The Whole Foods, která nyní patří Amazonu.
To zní jako dobrý koncept. Jsem zvědavý, jak se FreshPointy rozšíří do veřejného prostoru, protože když se dneska podíváte na libovolný automat, ve kterém je nějaká pochutina, tak buď je to totální junk food, případně rozblemcaný sendvič či bageta, jež mají nejlepší léta za sebou. Teda pokud to provozovatelé těch automatů nemyslí jako nabídku archivního zboží, což by se podle ceny dalo klidně tak brát.
Václav Loubek
Pěkná inovace mezi tisíci automaty s jídlem a sladkostmi. Jsem rád, že čím dál více těchto automatů je na bezkontaktní kartu, škrábat mince už nikoho nebaví. Na druhou stranu si myslím, že mimo Prahu, Brno bude dosah a účinnost malá (cena vs. koupěschopnost lidí).
Jan Penkala (Acomware)
Zajímavý krok, dle vizuálu může zákazníka zaujmout, jen mám obavu, aby se nevytratilo to čerstvé pojetí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Ředkvičkový organický kapitalismus na čudlík.
Daniel Procházka (Ipsos)
Ten automat se mi moc líbí a něco takového bych si na pracovišti vážně přál. Pro někoho kdo chce mít čerstvé a zdravější (v porovnání s obligátními bagetami) jídlo, ideální věc. I to placení kartou je super. No, zaměstnavatele kvůli tomu zatím měnit nebudu.
Petr Podlešák
4. Majitel Chodova jde i na Zličín
Unibail-Rodamco, skupina vlastnící nákupní centra na pražském Chodově a Černém Mostě, se stala spolumajitelem Metropole Zličín. Zprávu přinesl deník E15. Skupina získala poloviční podíl ve firmě CGI Metropole, jež zličínské nákupní centrum ovládá. Zbývající polovinu dál vlastní německá Commerz Real Investmentgesellschaft. Cenu transakce firmy nezveřejnily. Celková hodnota centra se pohybuje v řádu jednotek miliard korun. Unibail chce rovněž expandovat s novými projekty, například v prazškých Bubnech.
Trh se hýbe. Otázka je, proč. Doufejme, že je to za účelem rozvoje, vycházejícího z ekonomického růstu, a ne ze strachu z nějakého ekonomického propadu.
Václav Loubek
Zákazníkovi je jedno, kdo centrum vlastní. Jestliže dojde i k nějaké změně směrem k zákazníkovi, hlavně tedy pozitivní, je to jen dobře. Snad tedy přijde nějaká zásadní modernizace pro zákazníka.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Jistě nejdůležitější zpráva, dáno množstvím peněz. Zkušenosti a recenze nakupujících naznačují, že je zde příležitost pro posílení výkonu (atraktivity, zážitku, hodnoty, příjezdu).
Daniel Procházka (Ipsos)
5. Freshlabels mají obchod jen s batohy
Český e-shop s módou Freshlabels nově zrekonstruoval a vybavil svou první pražskou prodejnu v Panské ulici. Udělal z ní multibrandový obchod specializovaný čistě na batohy. V nabídce má vybrané modely značek Herschel Supply nebo Fjällräven spolu s malými značkami z Berlína, Soulu nebo Kodaně. Během příštího jara se chystají uvést čtyři nové zahraniční značky. „Zároveň také jednáme s další lokální, českou značkou, s níž chceme začít spolupracovat podobně jako s Alex Monhart,“ říká Jan Bouška, spolumajitel a marketingový ředitel Freshlabels. Minulý týden v nové prodejně uvedli i další, novou značku Freitag, stali se tak oficiálním prodejcem těchto švýcarských batohů.
Naše firemní batohy máme od značky Vinga ze Švédska, a jsou superkvalitní. Takže tuhle potřebu saturovat nepotřebuji. To se nechlubím, to konstatuju, sorryjako.
Václav Loubek
Freshlabels nejsou oproti Zootu tak mediálně vidět, každopádně práci dělají dobře. Obchod zajímavý, dobrý, pro cílovku správný. Expanze do zahraničí měla přijít možná o rok, dva dříve.
Jan Penkala (Acomware)
Opět Praha, turistická oblast, tak snad taková prodejna uspěje. Okruh zákazníků, byť se to nezdá, může být velký, ale otázkou pro mě zůstává, kde jinde má tento typ prodejny šanci na úspěch.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Mám rád specializované prodejny, je to návrat k logice věci, řemeslnosti, kvalitě, rozumu.
Daniel Procházka (Ipsos)
Že prý jsou teď batohy nové kabelky, četl jsem někde. V tom případě je to od Freshlabels zcela jistě správné rozhodnutí otevřít zrovna takovýto obchod.
Petr Podlešák