Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Nový zákon omezí reklamu loterií a politiků

Senát schválil novelu zákona o regulaci reklamy, která zakazuje reklamu na nepovolené loterie a omezuje anonymní politickou inzerci.

Online gambling. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Online gambling. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Zadávání, zpracování i šíření propagace na nepovolené loterie bude nově porušením zákona o regulaci reklamy. Stanovuje to novela této normy, kterou dnes schválil Senát. Nyní ji dostane k posouzení prezident Miloš Zeman.

K návrhu zakázat reklamu na nepovolené loterie ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) senátorům řekl, že reklama na loterie by se tak dostala do podobného režimu jako reklama na tabákové výrobky. „Šiřitelé reklamy by si museli zjistit, jakou loterii by propagovali,“ citovala Mládka ČTK.

Proti postihu za šíření reklamy na nepovolené loterie se stavěli mimo jiné zástupci Sdružení pro internetový rozvoj. Podle kritiků reklamu vkládají na internetové stránky jiné firmy, jimž se tato místa prodávají. Tvrdí proto, že provozovatelé portálů nemají šanci ovlivnit to, co se na jejich stránkách jako reklama objeví.

Anonymní politické inzeráty skončí

Novela také zakazuje zveřejňování anonymních oznámení týkající se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování. Do předlohy prošel návrh ministerstva průmyslu a obchodu nahradit pojem „reklama“ zákazem anonymního oznámení. Dosavadní ustanovení je podle ministerstva v praxi téměř nepoužitelné a nepostižitelné. Problém je právě v pojmu reklama, který se týká výhradně podnikatelské činnosti. Nově by tak mělo být zakázáno „šíření anonymního oznámení, týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování“. Porušení by mohlo být pokutováno až 2 miliony Kč.

V této věci už existuje jeden pozměňovací návrh, který médiím prezentoval senátor za Stranu zelených Václav Láska. Ten navrhuje omezení rozšířit a rovnou zakázat veškerou billboardovou politickou reklamu. „Chci podat návrh na zákaz politické reklamy na billboardech, protože je to nejdražší prvek předvolební kampaně a přitom má nejmenší sdělovací hodnotu pro voliče. Ukazuje jen obličej a dvě, tři chytlavá slova,“ uvedl ve svém prohlášení Láska. Zákaz podle něj „bude výhodný jak pro politické strany, kterým umožní ušetřené finanční prostředky investovat do smysluplnější kampaně, tak pro voliče, protože zmizí reklama, která jim dává minimum informací pro odpovědné rozhodnutí“.

„Situaci je bohužel nutné řešit zákonem, protože když od reklamy na billboardech neustoupí byť jen jediná strana, ostatní budou nucení investovat do billboardů také, aby nedovolili dotčené straně přivodit si výhodu tím, že oni budou jediný, kdo bude velkoplošnou reklamu mít. Zákaz tedy přivodí rovné podmínky pro všechny,“ dodává Láska.

Na reklamu potravin dohlédne státní inspekce

Předloha novely také navrhuje převést dozor nad reklamou na potraviny, která obsahuje výživová nebo zdravotní tvrzení, a nad reklamou na potraviny uvádějící v omyl, z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Zpřesňuje také omezení reklamy na provozování pohřební služby nebo krematoria. Zatímco nyní je zakázána v prostorách zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, nově by nemohla být v jejich areálech.