Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a zadavatelů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 28. a 29. týden 2020
- DDB Prague: Mekáč až ke dveřím (59 %)
značka: McDonald’s, klient: McDonald’s ČR - VCCP: Chuť zážitků (58 %)
značka: Birell, klient: Plzeňský Prazdroj - Havas Prague, Digičáry: Když může Savo vonět (44 %)
značka: Savo, klient: Unilever - FTV Prima: Slunečné léto (38 %)
značka: Prima, klient: FTV Prima - Friendly Friends: Jaromír Jágr x Zalando (31 %)
značka, klient: Zalando
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Mekáč má bigboardy jako tašky
Jednou z komunikačních priorit fast foodu McDonald’s na českém trhu je letos i rozvozová služba McDelivery. Součástí její integrované kampaně Mekáč až ke dveřím z dílny agentury DDB byly také speciální venkovní nosiče. Desítky bigboardů po celém Česku se tak na čas proměnily v samotný symbol celé kampaně – tašky McDelivery. „Na dálnici není čas číst nebo se zamýšlet. Proto vždy hledáme kreativní řešení, které by u těchto formátů hlavní message doručilo vmžiku a zároveň lidi zaujalo,“ sumarizuje Gert Laubscher, kreativní ředitel DDB. Donášková služba McDelivery funguje ve světě delší dobu, do Česka dorazila loni na podzim. Aby si tuzemští zákazníci řetězce zvykli objednávat jídlo taky na doma, McDonald’s přišel s velkou integrovanou kampaní, která ve vlnách propaguje novinku během prvního roku od jejího spuštění. Lokální kampaň zaujala i v zahraničí. Televizní spot i některé další výstupy dosud adaptovali v pěti zemích, a to ve Španělsku, Portugalsku, Maďarsku, Chorvatsku a Austrálii. Součástí kampaně je televizní spot, série radiospotů, několik vln venkovní reklamy s kreativou přizpůsobenou různým cílovým skupinám, social a online.
Baví mě bigboardy, televizní spoty zase tolik ne, ale to je určitě jen otázka osobního vkusu – zrovna nedávno na ně pěl chválu jeden můj kolega. Důležité je, že kampaň jako celek funguje a přináší jednoduché sdělení.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
A tak ale jo. V roce 2020 říkat, že my taky vám to dovezeme? Snad to nedopadne jako se stejnými cenami v KFC. Taška dobrý, ale trochu mi usnuly nohy.
Vilém Rubeš
Tohle má ale zase všechno. Nezlobte se na mě, ale zase je ten Mekáč jednička. Dal bych si jedny velký hrany a šejk, sím.
Petr Laštovka
Vždy se mi líbily billboardy, které fyzicky přetvořili pro kampaň. Líbil se mi i na první dobrou hravý spot. Takže kampani, narozdíl od jídla, dávám palec hore.
Michal Šoller (Cognito)
Takový Den otevřených dveří. Každý den.
Ivan Peterka (Peppermint)
Je to dobrý, vtipný a svižný. A zase dobrá hudba. Otvírák s afterparty objednávkou Mekáče vše vysvětlí, zbytek je pro pobavení...
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
2. Zážitky s Birellem propaguje Homolka
Hlavním hrdinou a inspirací celého konceptu nové kampaně značky Birell, kterou dal dohromady tým VCCP Prague, se stala legendární postava dědy Homolky z filmu Ecce homo Homolka. Spot v délce 30 vteřin byl nasazen v Česku a na Slovensku. O produkci se postarala agentura Armada Films a režie se chopil Tomáš Řehořek. Známý Homolkův monolog má ve spotu popsat explozi prožitků po několikatýdenní karanténě, absenci sociálního kontaktu a zákazu téměř všech kratochvil. Koncept navazuje na strategii komunikace značky, jejíž mottem je Chuť zážitků. „Na tomto konceptu nás zaujala především jeho nadčasovost a hluboká pravda, která je tam skryta. Příroda je tu pro nás přece stále, stačí se jen rozhlédnout a naplno prožívat všechnu tu krásu okolo,“ říká Veronika Hořáková, marketingová manažerka Plzeňského Prazdroje pro nové kategorie.
Nejde o nic, co by udělalo díru do světa, ale je to příjemná práce. Hezká kamera, autentická letní atmosféra a samozřejmě starý dobrý Homolka.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Takže nejdřív moderní alternativa, pak piciglisti - a ted něco jako Toma Natura. To je sešup k typicky české upděnosti. Pánové a dámy, vzpamatujte se... NKP.
Vilém Rubeš
Já tě řeknu, mám ve svém okolí pár takových, kteří se vyjadřují prakticky jen hláškami z filmů. A totok mi mé kamarády samozřejmě připomnělo. Myslím, že je to potěší. A pár birellků si dají. Hezké to máte.
Petr Laštovka
Nejsem si tak úplně jistý, jak nealkoholický Birell pomáhá k zážitkům. Nebo jak to souvisí s přírodou, nebo že si ho můžeme donést do přírody? Doufám, že si ho také z té přírody odnesem. Ale jako reklama na přírodu je to super.
Michal Šoller (Cognito)
Použít audio stopu Homolkových je lehký a osvěžující nápad. Ale stejně mi přijde, že byl původně určený pro jiný produkt.
Ivan Peterka (Peppermint)
Žádné krásné, rádoby šťastné, sportovní, rodinky a partičky. Normální život a „chill“ v podání velkého neherce. Naprosto uvěřitelné. Snad poprvé mám chuť na Birell.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
3. Savo je už bez chloru a voní. A pere
Značka Savo, která byla v Československu uvedena na trh v roce 1973 a nyní spadá pod Unilever, má sice u spotřebitelů vysoké povědomí, ale také historicky silně zakořeněné spojení se zápachem chlóru a nebezpečím užívání. Negativní konotace spojená se zápachem je také hlavní překážkou pro zvažování koupě modernější řady Savo bez chloru. Právě s tímto předsudkem bojuje nová kampaň, která přiznává slabou stránku starého známého Sava, ale obrací ji ve prospěch nového, modernějšího portfolia řady bez chloru, která voní a je vhodná ke každodennímu užívání. „A když Savo voní, tak vás nic nepřekvapí! Ani to, když se z Vašeho psa stane Mozart a dítěte Picasso,“ uvádějí tvůrci kampaně z agentur Havas a Digičáry. Kromě spotu propagující čističe se značka Savo v nové kampani věnuje také kategorii praní, do které vstoupila poměrně nedávno. Tato část portfolia potřebuje zvýšit povědomí a informovat o hlavních benefitech, kterými jsou odstraňování odolných skvrn, zanechání hygienicky čistého prádla a vůně.
Vizuály jsou poměrně děsivé, ale pes hrající na piáno? Proč mi to děláte? To nemohu hodnotit jinak než kladně. Ale vážně: určitá rozpustilost značce podle mě sluší.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Překvapivě vonavé Savo je něco jako Překvapivě tiché bombardování. Sorry, předsudek je silnější než realita - a mimochodem, ten smrad Sava, to byl vždycky proof, že to funguje. Zbavit se zvláštnosti své značky, to je jako nagelovat Einsteinovi vlasy.
Vilém Rubeš
Zdá se mi, že poslední dobou je „překvapivé“ kdeco. Ale, lidi, já viděl i koně blinkat, takže mě voňavé Savo nepřekvapuje. Už to vím z předchozích kampaní několik let. Takže mě pořád přesvědčovat už nemusíte. Tohle je možná vtipná záležitost, ale na mě to nefunguje, le pardón.
Petr Laštovka
Milé a s vtipem. Fakt se mi to líbí!
Michal Šoller (Cognito)
Je to trochu snaha překvapit za každou cenu.
Ivan Peterka (Peppermint)
Sdělení je jasný, použili Savo a ze starýho dobrýho Sava nic nezbylo...
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
4. Prima i v létě těží z obliby Slunečné
Televize Prima v návaznosti na velký úspěch seriálu Slunečná připravila kampaň, se kterou se může veřejnost setkávat na televizních obrazovkách i mimo ně. Od začátku léta mohou diváci vídat televizní spoty a letní identy s tvářemi seriálu, k tomu přibyl letní slunečný hit od Romana Tomeše. Herci Slunečné se také během prázdnin vydávají ve speciálním Slunečném busu na roadshow po dětských táborech a kempech. Volné chvíle u vody či na prázdninách pak zpestří Slunečné hry či Slunečné křížovky.
Co na to říct? Pěkně sestříhané dobré filmy a písnička, která evokuje Metaxu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako nápad integrované kampaně je to konečně něco. Copak recyklované věci v telce, ale roadshow, socky a písnička jak od Boba Geldofa, to je přece sen každého reklamního jedince.
Petr Laštovka
Nejsem velký fanda české seriálové tvorby, takže neznám ani propagátory kampaně, ale sestřih záběrů z filmů má své vtipné chvilky.
Michal Šoller (Cognito)
Marketing Primy si s marketingem už radši hlavu neláme. Když nemáte kampaň, dejte tam trailer.
Ivan Peterka (Peppermint)
Kompilace, u který jsem se ani nepobavil. Viděl jsem lepší, na YouTube od dětí. Ale Metaxa musí mít radost.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
5. Jágra zlákalo německé Zalando
Německý internetový prodejce oblečení Zalando navazuje dlouhodobou spolupráci s českou hokejovou legendou Jaromírem Jágrem. Jágr se stává novou tváří sportovní kategorie Zalanda. Značka tím posílí svou lokální marketingovou aktivaci. Jágr se zapojí do lokálního ambasadorského programu, který na českém trhu běží od loňského srpna. Připojí se tak k různorodé skupině influencerů, ve které už jsou módní redaktorka Monika Marešová, designérka Vanda Janda či influencerky Beha Nguyen nebo Tereza Hodanová. „Jde o lokální hrdiny, kteří skvěle reprezentují nejen vlastní zemi, ale také sdílí hodnoty Zalanda, tedy diverzitu a otevřenost. S Jaromírem Jágrem jsme se spojili, abychom mohli společně vytvářet zajímavý obsah, motivovali lidi k ještě většímu pohybu a k tomu, aby sami dokázali ještě víc,” uvádí Dawid Pożoga, market lead Zalanda pro Česko.
Proč Jágra pořád někdo stylizuje jako lidového filozofa? Podle mě je to ve skutečnosti celkem zábavný chlapík, co se nebere tak vážně, jak ukazují televizní spoty. Párkrát jsem ho slyšela, jak se směje, a bylo to celkem odzbrojující. Škoda.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kdo ještě neměl v reklamě Jágra, necht se dostaví k autobusu na Kladno. Pokud má pan Jágr syna, nastal čas na starý vtípek: hercův syn zvedne telefon a praví „tatínek není doma, ale bere všechno“. NKP.
Vilém Rubeš
Pomni: „Nejdůležitější je dělat všechno s láskou a hlavně pro nás samé, ne pro ostatní,“ jak pravil velký Jaromír Jágr. No a my se budeme těšit. Protože když jsi zraněnej, tak jsi zraněnej.
Petr Laštovka
Jardu mám rád, i když mi přijde, že ho poslední dobou vidím všude. Jarda je dříč a tleskám jeho snaze propagovat pohyb, přesto mi to zde přijde strašně umělé a zbytečně vážné. Nebál bych se to trochu odlehčit a přidat Jardův humor. Nechávám tomu dveře otevřené, třeba to ještě dobře dopadne.
Michal Šoller (Cognito)
Zalando s Jágrem vytahuje ze šatníku poněkud out outfit. Obnošené, stokrát přešívané kousky. Jágr už zjevně netrénuje víc než soupeři, má-li to být motivation speech, není důvod se přidat.
Ivan Peterka (Peppermint)
„Vezmem někoho slavnýho a spojíme se s ním, co? Třeba toho Jágra? Mohl by motivovat, protože toho pro vaší zemi hodně udělal. Ale potřebujeme prodávat všechno, tak by mohl dělat i jógu a basket. A image prosíme jako David Hasselhoff, ten je zase hrdina u nás!“
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.