Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

„Zavádíme až dvouměsíční placenou dovolenou“

„Začínáme na pěti týdnech dovolené, každý rok a čtvrt přibude další týden,“ říkají šéfové komunikační skupiny Konektor Jaroslav Duroň a Rostislav Starý k nové výhodě svých zaměstnanců. Skupina o padesátce lidí se chystá mezi klienty vrhnout nové aplikace pro rozšířenou realitu a pro HR. A brzy opustí dosavadní sídlo na pražském Náměstí Republiky.

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Letos jste založili společnost El Paso Investments, abyste mohli investovat do startupů. Bližší pohled naznačuje, že vlastně zakládáte nové marketingové firmy se svými lidmi. Má tedy El Paso podpořit kreativitu vašich lidí tím, že je zapojí i byznysově, anebo chcete dávat peníze opravdu i do startupů vně Konektoru?

Rostislav Starý: V principu má naše nová aktivita několik cílů. Naši lidé mají sny, nápady, mohou se tak zapojit a společně je s námi zrealizovat, přičemž my vkládáme peníze a know-how. Primárně jde o projekty, které nějakým způsobem rozšiřují či rozvíjí náš záběr marketingové komunikace. Dávají velký prostor růst nám i našim lidem, ale nechceme se omezovat jen na to. Zajímají nás projekty zvenku, ať už od lidí, které známe, nebo těch, kteří přijdou „z ulice“. Chceme nápady, které nás posunou v marketingu. Na oplátku můžeme nabídnout své zkušenosti, síť lidí, s nimiž děláme, kontakt na klienty či bývalé klienty, peníze i marketing samotného projektu.

Jak El Paso funguje? Vyčlenili jste peníze do fondu, anebo financujete ad hoc to, co přijde?

Jaroslav Duroň: Počítáme s tím, že nějaké peníze budeme vydávat, ale vydáváme je za běhu. 

Přibližme si vaše jednotlivé projekty, začnu aplikací pro rozšířenou realitu Arnie budovanou ve firmě Augmented Society. V čem je nová v rámci rozšířené reality či marketingu?

Starý: Je to jiný přístup. Dosud když značka chtěla mít ve své kampani prvek rozšířené reality, vyvinula za peníze a za relativně hodně času vlastní aplikaci, potom musela lidi přinutit, aby si aplikaci stáhli, až následně se k lidem dostal zážitek, s ním se pak už často nepracovalo. Celé se to přitom prodražilo a hlavně protáhlo. Arnie je vyvinutá platforma, stačí už jen přidávat na ni další a další kampaně. Pro značky je tato možnost jednak levnější, zadruhé rychlejší – nebavíme se totiž o vývoji celého enginu, ale už jen o předání 3D objektů či markerů, to vyjde řádově na týdny –, za třetí kumuluje uživatele. Ti budou moci zažívat víc kampaní, ale dostanou i nekomerční obsah. Zpropagovat aplikaci vůči uživatelům nám pomohou vybraní youtubeři.

Chcete vytvořit stálou komunitu, kterou pak budete moci vystavovat různým kampaním, půjčovat značkám?

Starý: Cíl je ještě ambicióznější, je to nápad Lukáše Bašty a ten rád mluví o tom, že by aplikace měla fungovat jako sociální síť, Youtube pro rozšířenou realitu. Počítáme proto do budoucna s možností zalistovat nejrůznější počiny v rozšířené realitě od nejrůznějších tvůrců.

Kdo budou první klienti aplikace Arnie?

Starý: Aplikace je těsně před spuštěním, ladíme poslední detaily. Uvedení do provozu bychom chtěli podpořit několika marketingovými kampaněmi, přirozeně jsme se nejdřív rozhlíželi mezi našimi klienty, Arnieho jsme představili v Mondelez, Sazce, Stocku. Zároveň spoléháme na youtubery, se kterými pracujeme, jako je Jirka Král nebo Expl0ited, že nám pomohou na začátku vytvořit zmíněnou uživatelskou bázi. Té nejdřív nabídneme nekomerční obsah, až později komerční kampaně.

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Druhý startup z vašeho El Pasa se jmenuje Moood Factory, sliboval v létě přinést nový nástroj pro personalisty, pro oblast lidských zdrojů, HR. Co to bude?

Duroň: Jde o HR nástroj postavený na mobilní a webové aplikaci, jmenuje se Moood. Jeho hlavním účelem je pomoci zaměstnavatelům měřit spokojenost zaměstnanců v reálném čase. Předcházet tomu, co se často stává ve velkých firmách, kde prostupnost informací o nespokojenosti je složitější, zvlášť když jde třeba o obří výrobní společnost. Naše nová aplikace by měla problémům tohoto typu předejít a pomoci je řešit včas, ne až v okamžiku, když začínají chodit výpovědi.

Za tím tuším srdceryvný příběh o tom, jak jste přišli na to, že by za tím mohl být byznys.

Starý: Myšlenku nosil v hlavně Tadeáš Novák, který po letech strávených v PR.Konektoru odešel, vedl agenturu Pria, nato pracoval v Americe a když se vrátil do Čech, domluvili jsme se, že u nás povede tým pro strategickou komunikaci a společně budeme vyvíjet zmíněnou novinku. Tadeáš se intenzivně věnuje zážitkové psychologii, kde je klíčové dostat lidi do relativně úzké zóny, kde se rozvíjejí – vyvedou se z komfortní zóny, ale nedostanou se do zóny paniky. A okamžitý feedback na to, jak se lidi cítí, je proto nezbytný. A podobný princip možné okamžité zpětné vazby, ale digitálním způsobem, chce Tadeáš teď přenést do aplikace.

Ta je anonymizovaná?

Starý: Samozřejmě, veškerá data zaměstnanců jsou zpracovávána anonymně. Je to nutný předpoklad k tomu, aby Moood pracoval s pravdivými daty. Pokud dosáhneme větší báze klientů, neomezíme se jen na Česko, budeme moci dávat mezinárodní benchmarky, například říkat, co je po nástupu nového šéfa standardní průběh a co už naopak problém k řešení. Byznys, který je na to navázaný, pak může zahrnovat třeba poradenství v oblasti interní komunikace.

Aplikace Moood umožní zaměstnancům anonymně hodnotit vedení firmy

Aplikace Moood umožní zaměstnancům anonymně hodnotit vedení firmy

Jak funguje aplikace Moood

Jak funguje aplikace Moood

Když aplikace bude anonymní, neobáváte se, že vznikne takový elektronický „bonzáček“?

Starý: Moood je primárně postaven na sběru a analýze anonymizovaných kvantitativních dat. Tedy nejde o to posílat vedení firmy konkrétní stížnosti na konkrétní osoby, pokud tak byla otázka míněna. Hlavním principem Mooodu je sběr hodnot spokojenosti od zaměstnanců, kteří tuto hodnotu mohou v reálném čase jednoduchým způsobem kdykoliv aktualizovat. Výsledkem jsou souhrnná data za celou firmu, případně jednotlivá oddělení. Nicméně kromě kvantitativních dat obsahuje Moood i funkcionality jako jsou komentáře k aktuálnímu stavu nebo funkci „black mark“ pro nahlašování konkrétních, předem definovaných negativních jevů, se kterými se firma potýká. Ať už jde o šikanu, nebo o to, že opět nefungoval kávovar. Tam už samozřejmě aplikace přenáší k zaměstnavateli i kvalitativní data, ale jde o to, jak se ve firmě s aplikací pracuje. Cílem je, aby byla nejen zdrojem aktuálních informací pro zaměstnavatele o spokojenosti a náladě ve firmě, ale aby byla i efektivním nástrojem pro zaměstnance, jak dát najevo bezprostřední reakci na dění ve firmě, změny, HR opatření, vývoj prostředí či kolektivu a podobně. Zaměstnanec by měl cítit, že tím dostává větší šanci ovlivnit směřování firmy a rozhodování vedení.

Kdo budou první klienti této aplikace?

Starý: Byli jsme s aplikací v centrále jedné pojišťovny v Belgii, tam usilujeme o globální nasazení, v Česku jsme v kontaktu s několika dalšími značkami a určitě to nasadíme interně v agentuře.

Do třetice jste slibovali „projekt na pomezí médií a marketingu“? Co to bude a kdo se o něj stará?

Starý: Jsme ve stádiu nápadu, obecně lze říci, že jde o šíření vlastního obsahu, do kterého by se mohly zapojovat i značky. Momentálně hledáme technické řešení – bude buď naše vlastní, anebo na platformě Facebooku. Podle toho projekt spustíme ještě na podzim, nebo až začátkem příštího roku. Nápad je primárně Lukáše Bašty, rozvíjeli jsme ho s Rudolfem Kvízem, o projekt se tak prakticky stará tentýž tým jako o aplikaci Arnie.

Kam teď vlastně celou svou skupinu komunikačních a marketingových firem směřujete? Co se podle vás na trhu děje?

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Duroň: Jedni z prvních jsme tady začali propagovat integrovanou komunikaci. Tento trend sílí, a to nejen u klientů z oblasti rychloobrátkového zboží, ale také u korporátních.

Starý: Pojmenoval bych to jako další fázi integrace. Dřív šlo o integraci onlinu a offlinu, teď k tomu konkrétně v našem případě přistupuje ještě instore, respektive retail marketing. V této oblasti jsme začali spolupracovat s firmou Global Marketing Michala Bařiny [poloviční majitel firmy News Media, která vydává Médiář – pozn. red.] na projektu Smart Instore, který integruje komunikační aktivity na internetu s těmi přímo na prodejně. A třeba Arnie a rozšířená realita dává v instore řešeních úplně nové možnosti, které chceme dál s podporou Smart Instore rozvíjet. Vznik strategického týmu je zase reakcí na to, že s ohledem na stále větší prolínání disciplín vyžadují kampaně strategické vedení s velkými přesahy napříč všemi nástroji marketingové komunikace.

The Hive, relativně nová jednotka vaší skupiny Konektor, se zaměřuje na influencer marketing, což je vedle integrované komunikace další z vašich hlavních témat. Jaké změny pozorujete v této oblasti?

Starý: Zpočátku jsme dělali hlavně s youtubery, pak se přidali instagrameři, ale také třeba herci, trendy je pracovat s mikroinfluencery. Influencer marketing se navíc rozšiřuje a integruje se do komunikačních aktivit, hezkým příkladem může být kampaň pro Bebe s Lukášem Hejlíkem. Ten je silný na Instagramu, ale obsah, který jsme společně připravili a který tu publikoval si vedl natolik dobře, že s minimálními úpravami přerostl do televize ve formě klasického spotu. Dnes pracujeme s více než stovkou influencerů, pro efektivní práci jsme dlouho hledali systém CRM, který by nám vyhovoval, nenašli jsme, tak jsme si vyvinuli vlastní. Měří právě spolupráci s influencery, mimo jiné i parametr, jak je kdo spolehlivý. Influencer marketing je totiž stále nevyzpytatelné prostředí. Navíc ve spolupráci s agenturou NMS Marketing Research jsme dali dohromady typologii archetypů influencerů, dokážeme značce doporučit youtubera nebo instagramera pro dlouhodobou spolupráci podle jejich chování a průběžně na workshopech také pomáháme určovat, jaký jsou vlastně typ samy značky.

Co jste zjistili díky svému byznysu, studiu Blue M, na Mauriciu?

Duroň: Primárně tam vyvíjíme weby pro sebe a pro své klienty, koneckonců aplikace Arnie i Moood se vyvíjí tam, ale nejen díky členství v síti Eurocom pracuje Blue M taky pro klienty mimo skupinu i mimo Česko. U nás je problém s kapacitou, nejsou kodéři, nejsou odborníci, ale Josef Bouška, který tam s rodinou přesídlil, tam vybudoval efektivní hub odborníků v celém Indickém oceánu, k tomu máme několik lidí nastálo.

Starý: Jardův nápad byl založit navíc radu pro česko-mauricijskou obchodní spolupráci, mně překvapilo, jak se stala využívanou, jak dobře se to chytlo. Několika českým firmám jsme už pomáhali s vyřizováním právních věcí na Mauriciu, jedno call centrum tam založilo pobočku. Vedle toho na Mauriciu je spousta nemovitostí i v částech ostrova, které nemají hotovou infrastrukturu, dá se proto čekat, že jejich cena poroste, s několika jedinci tedy momentálně řešíme i zprostředkovávání nákupů nemovitostí na Mauriciu.

Duroň: A taky svou tamní základnu používáme jako benefit pro zaměstnance. Pracovníci roku od nás loni dostal letenky a ubytování.

Starý: Nejsme nelidové, chceme, aby si u nás lidi plnili to, co si vysnili. Aby denně pracovali osm hodin tvrdě, ale aby si udrželi životní rovnováhu. Proto jsme mimo jiné zavedli až dvouměsíční placenou dovolenou. Začínáme na pěti týdnech a s odslouženými léty dovolené přibývá.

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jaroslav Duroň a Rostislav Starý. Foto: David Bruner

Jak přesně?

Starý: Každý rok a čtvrt přibude další týden čili když u nás někdo bude tři a tři čtvrtě roku, dosáhne na maximálních osm týdnů volna ročně. Vstřícně se snažíme vystupovat i směrem k mladým matkám, třeba zkrácenými úvazky.

V Praze se kvůli tomu, že se mění vlastník budovy na Náměstí Republiky, kde sídlíte, budete stěhovat, je to tak?

Duroň: Ano, přestěhujeme se na Karlovo náměstí 17, chceme dál být v centru. Na Karláku obsadíme třípatrový dům, ve vnitrobloku, s vlastním parkováním, venku si uděláme kavárnu, bude to velmi fajn. Přesouvat se tam budeme všichni, což znamená kolem padesáti lidí.

U síťových agentur vidíme zjednodušování struktury, ať už přímo v názvu jako u Ogilvy, nebo řady agenturních značek pod jedno IČO jako Publicis One. Vy zakládáte jednu firmu za druhou, není ale čas na podobnou konsolidaci? Proč mít PR.Konektor a Konektor Social, když komunikaci prodáváte jako integrovanou? Proč nemít jeden centrální Konektor, a kolem něj nejvýš pár startupů?

Starý: Slučování firem není na pořadu dne, máme pocit, že současné nastavení nám funguje a integrace je dostatečná, klienti nás vnímají jako jednu partu Konektor, od níž dostanou integrovaný servis. My si naopak dokážeme ohlídat, aby interně nezuřil konkurenční boj, ale abychom dodali, co máme, efektivně a rychle.

Do zahraničí se vám kromě Mauriciu nechce?

Duroň: Jsme přece i na Slovensku, už jedenáct let, patříme tam mezi top 10. Teď tam máme nového šéfa Matúše Stračiaka.

Starý: Expanze do dalších okolních zemí není nutná, ostatně jsme 10 let členy Eurocomu, tudíž když klienti potřebovali obsloužit Německo, Maďarsko či Polsko, vyřešili jsme to díky partnerským agenturám, nebyl to problém. Za hranice půjdeme s novinkami, hlavně aplikace Moood má globální ambici, její princip je jednoduchý a validní pro všechny trhy. Nebo s Blue M, s jejími službami v evropském standardu za mauricijské ceny chceme oslovit zahraniční agentury. Ceny Blue M jsou oproti tuzemsku nižší o desítky procent, pro Německo nebo Švédsko, se stejným dvouhodinovým posunem jako pro nás v Česku, to může být ještě zajímavější.

Trofeje Konektoru. Foto: David Bruner

Trofeje Konektoru. Foto: David Bruner