„Zbytečná“ Prague Pride „teplým vítězem týdne“

Festival Prague Pride se sebeironickou kampaní od Made by Vaculik slaví v Reklamní katovně jasnou výhru. Popravčí pochválili i printy z vlastní dílny vydavatelství Economia.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 30. týden 2017

  1. Made by Vaculik: Zbytečný festival (57 %)
    značka, klient: Prague Pride
  2. Obsah rozhoduje (50 %)
    značka, klient: Economia
  3. WMC Grey: BarokoPlay (39 %)
    značka, klient: CzechTourism
  4. Labstore: Moneta pro tenis (28 %)
    značka, klient: Ravak
  5. CRS: #hydrofeminzenam (25 %)
    značka: Egis klient: Hydrofemin

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Prague Pride (57 %)

Tématem sedmého ročníku LGBT festivalu Prague Pride je tolerance a respekt. Komunikační tým Prague Pride letos vycházel z insightu, že řada politiků i část veřejnosti považuje festival za zbytečný, neboť podle jejich mínění jsou u nás gayové a lesby vesměs tolerováni. Kampaň poukazuje na to, že tolerance není totéž co respekt. Bude podpořena v printu, OOH a digitálu, zejména na sociálních sítích.

Na vizuálech vystupují animované postavičky, které mají hlášky podobné těm, které často zní často zní českou veřejností. „Do kampaně jsme vybrali klasické věty, které LGBT lidé běžně slýchají ve svém okolí. Zejména postoj, že gayové a lesby nevadí, dokud se neukazují na veřejnosti, zaznívá velmi často. O takovou toleranci nestojíme. Máme stejné právo hlásit se veřejně ke svému partnerovi, vzít se na ulici za ruku nebo mluvit o společné dovolené,“ uvedla výkonná ředitelka festivalu Kateřina Saparová.

Komunikační kampaň pro letošní ročník festivalu navrhl kreativní tým Vít BártekVáclav Matoušek z agentury Made by Vaculik. Prague Pride se rozhodli v rámci kampaně v nadsázce přejmenovat na Zbytečný festival. „Chtěli jsme tak upozornit na absurdní a bohužel velmi rozšířený názor, že Prague Pride je zbytečná akce, protože gaye a lesby už přece nikdo nemlátí, ani je nezavírá, tak co by ještě chtěli,“ uvedl kreativní tým Made by Vaculik. S agenturou Made by Vaculik spolek Prague Pride spolupracoval už na pátém ročníku festivalu, ze kterého vyšla kampaň 36,5° - Všichni jsme stejně teplí.

Komunikaci festivalu podpoří i vlastní magazín o rozsahu 52 stran. „Magazín nám pomáhá komunikovat jednotlivé akce festivalu zábavnější formou než standardní programový katalog, který jsme používali v předešlých letech. Magazín zaujal i naše korporátní partnery, pro které je cílová skupina festivalu zajímavá z pohledu image jejich značek,“ dodává Marian Kramařík, korporátní fundraiser festivalu.

Zbytečný festival je dobrej začátek. Ale chtělo to z toho vytěžit víc, tohle mě nechává chladným.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Líbí se mi koncept ‚Zbytečný festival‘ i minimalistické zpracování. Jenom nevím, jestli právě tato kampaň a její tonalita přiměje lidi, kteří zatím pouze tolerují, aby také respektovali.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nejlepší reklamy jsou ty, u nichž závidím tvůrcům, že na to přišli oni a ne já. A tohle je jedna z nich. Perfektní insight, exekuce jednoduchá. Super, špica. Tohle se mi ze všech Pragueprideovských kampaní líbí nejvíc. Teplý vítěz týdne.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Označit svůj festival za ‚zbytečný‘ chce skutečně koule. Výtvarné provedení animovaného spotu mne však vůbec neoslovilo.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Ha, to je fikaný. Tenhle koncept naráží na známý postoj Vašíka Klausů. Byl to přeci on, kdo v podání Oldřicha Kaisera fenomenálně okřídlil slovo ‚zbytečný‘. Možná je to kouzlo nechtěnýho, ale já to chci!
Petr Čech (Havas)

Super nápad a vydarené, jednoduché exekúcie. Už chýba len krôčik k tomu, aby festival prestal primárne apelovať na presvedčených, a začal komunikovať i s ľuďmi ‚zvonku‘. A bude to paráda!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Vždyť já ty agentury v zásadě toleruju. Tohle je úplně dobrá kampaň.
Alena Oswaldová (Nestlé)

2. Economia (50 %)

Economia a její #obsahrozhoduje

Economia a její #obsahrozhoduje

Mediální dům Economia spustil letní marketingovou kampaň Obsah rozhoduje, jejím prostřednictvím chce oslovit současné i potenciální čtenáře svých titulů z řad široké veřejnosti. Kampaň zdůrazňuje především kvalitu a nezávislost poskytovaných informací. Kontroverzní headliny psané velkým a tučným písmem jako Svoboda se nedá jíst nebo Já tomu prostě věřím mají vzbudit pozornost a motivovat k přečtení celé reklamy včetně textu mezi řádky, který koncept vysvětluje a vyznívá pozitivně.

Kampaň probíhá na outdoorových plochách v Praze, v on-linu i tištěných titulech. Výkonnostní marketing je zaměřen na displej reklamu přes Google a Sklik včetně remarketingu. Současně probíhá zacílení přes segmentaci na Facebooku. Dalším krokem je zapojení novinářů a komunikace kampaně přes Twitter s hashtagem #obsahrozhoduje a jejich aktivnější působení na sociálních sítích se snahou ukázat čtenářům, kolik úsilí stojí přinést ověřené informace.

„Chceme čtenářům pomoci zorientovat se v tom, co se děje okolo nás. Naším posláním je zprostředkovat informace v nezkreslené podobě a přispět ke kritickému myšlení. Také chceme naše čtenáře inspirovat, pobavit a nabídnout jim obsah pro volný čas. Tato kampaň má přispět k tomu, abychom víc ukázali DNA našich titulů a otevřeli se více veřejnosti,“ vysvětluje Vladimír Piskáček, ředitel redakcí Economia.

Součástí kampaně je možnost vyzkoušet si na 14 dní on-line obsah Hospodářských novin, IHNED.cz, Ekonomu a Respektu nezávazně zdarma. Po zadání e-mailové adresy na microsite a vyplnění formuláře se obsah hned zpřístupní na desktopu, v mobilu i tabletu.

Svoboda se nedá jíst. To mě opravdu nenalákalo si to přečíst celý. Když už někdo dělá čistě textovej inzerát, chtělo by to mít lepší text.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Důležitá a chytře vymyšlená kampaň.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Tahle kampaň je vytvořená těmi, kteří žijí ve své mediální bublině. Tvůrci si představu jí, že v těchto vzkazech je nějaká kontroverze. Není. Udělejte skutečnou akcii, kterou vyjádříte svůj postoj. Dokažte, že to myslíte vážně. Takovéhle reklamě stejně nikdo nevěří.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Jo, tohle je čistotka. Má to myšlenku a to se cení.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Typo pôsobí ako varovné nápisy na cigaretách, čo nie je vhodný efekt u kampane, ktorá by mala primárne ukazovať pracovnú etiku médií. V oslovení už presvedčených ľudí to ako hardsellový nástroj asi bude stačiť, ale v súboji s alternatívnymi a dezinformačnými konkurentami bude nutné vytasiť drastickejše zbrane.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tohle nejde vyignorovat a nepřečíst. Potvrzeno vlastní zkušeností!
Alena Oswaldová (Nestlé)

3. CzechTourism (39 %)

Techno a baroko, současnost a historie, poznávání pamětihodností a generace Y, to všechno lze najít v aktuální kampani CzechTourism s názvem BarokoPlay. Na videoklipu se kromě agentury WMC Grey a odborného garanta projektu a režiséra Štěpána Foka Vodrážky podíleli rovněž studenti filmových škol a široká veřejnost. O možnost natočit klip se totiž mezi studenty soutěžilo. Hlasování veřejnosti nakonec vyhrál Dužan Duong.

„CzechTourism chtěl oslovit mladší publikum a ukázat mu baroko ve svěžím světle. Proto jsme přistoupili k vytvoření videoklipu. Tvůrce jsme hledali veřejně a už jen jeho výběr na sebe přitáhl velkou pozornost,“ říká David Suda, kreativní ředitel WMC Grey. Natáčení se odehrávalo hned na několila barokních památkách ČR. Například na zámku ve Vranově nad Dyjí nebo v pražském dominikánském klášteře.

Videoklip bude součástí online kampaně CzechTourism, ta bude probíhat od září do prosince 2017 v Německu, Rusku, Španělsku, Itálii, Skandinávii a Latinské Americe. Hlavním komunikačním kanálem kampaně bude Youtube a Facebook. V klipu si zahrála finalistka Miss ČR 2014 Veronika Kašáková a podpořili jej mladí influenceři, např. youtubeři Weef, Restless ChildCreep na svých sociálních sítích.

Na to sofistikovaný umčo s pážetem se žaludem místo hlavy by mně stačilo výrazně míň než 2 minuty.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Tohle je super, až sexy. Vůbec bych se nedivila, kdyby mladí začali na techno-party nosit barokní paruky!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Já tu vidím jediný vzkaz: DĚTI, NEBERTE DROGY!!! Nebo přitom alespoň pijte hodně vody, ať váš organismus není dehytratovaný. Nic jinýho mi to neříká.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Hezky natočené, ale opět moc nevím, co tím chtěl básník říci. Že techno vzbuzuje agresivitu? Že lze skrze sluchátka značky Marshall cestovat v čase? Každopádně kloubouk dolů za exekuci, která vypadá několikanásobně dražší než v článku avizovaný rozpočet.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Nevidím v tom ‚techno meets baroque‘, len ‚techno and baroque‘. Nechápem, ako to má hrať dokopy a čo mi to má povedať.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Videoklip se pěkně poslouchá, ale dost těžko interpretuje. Co si z něj mám odnést? Google mapu s itinerářem zdarma? Ta je slabá i pro mě, natož pak nějakýho toho mileniála.
Alena Oswaldová (Nestlé)

4. Moneta Labstore (29 %)

Moneta Money Bank se nyní stala generálním partnerem Českého tenisového svazu a krom toho představila také svou první tenisovou reklamu. Její kreativu svěřila agentuře Labstore, která připravila 55 sekundový klip, v němž emotivně ilustruje výchovu tenisových talentů. Režie spotu se ujal Daniel Růžička ve spolupráci s AdWood Production.

Kampaň poběží v televizi, printu a v online prostoru. Vizuály připravila rovněž agentura Labstore s fotografem Mirem Minarovych. Tvůrci s bankou spolupracovali již na předcházejících kampaních.

Motto spolupráce banky a tenisového svazu zní „Chceme pro Česko další šampiony“ a jedním z cílů projektu je i plán najít pro Česko další šampiony, kteří půjdou ve stopách Petry Kvitové či Tomáše Berdycha. Partnerství potrvá minimálně jeden rok s výhledem na dlouhodobé spojenectví. Součástí marketingové kampaně je zároveň také branding poboček v tenisovém stylu a setkání dětských hráčů s Petrou v Prostějově a s Tomášem v Praze.

Ohranej nápad poslanej hodně daleko do outu.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Je to hezké, ale bohužel jsem podobných videí viděla asi tak sto. A možná ještě víc. Není tam bohužel vůbec nic, co by spot odlišovalo od ostatních. A navíc - třeba je to jen můj pocit - je tam taková zvláště posmutnělá atmosféra, jako kdyby byl tenis mnohem víc dřina, než radost. Ale možná to tak je?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Nějak se zapomíná na to, že z těch dětí, který od mala makaj na svý kariéře, opravdu uspěje asi 0,1 procenta z nich. Zbytek se věnuje obskurnostem typu tenisový trenér, trenér fitness apod. Já nechci, aby z mejch dětí byly tenisový trenéři, a tak je raději dám do skauta, na výtvarku nebo na divokou vodu. Možná z nich nebudou Berdychové, ale ve třiceti se neprobuděj frustrovaný z toho, že nic kromě tenisu neuměj, ale ten je přitom neuživí. Ale natočené je to zase hezky. To jo.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Poetické a prázdné zároveň. Mám ocenit mladé tenisty za jejich úsilí, či je politovat kvůli ambicím jejich rodičů a trenérů, kteří je bez ustání drezůrují jako zvířata? Samotný spot mi pro toto rozhodování nedává jasné indicie.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Chybí tomu silný příběh a pořádný statement na konci. To, co mají nové spoty České spořitelny. Anebo stačilo posadit kocoura na empire a nechat ho sledovat míčky. Místo slabého image by byl silný sponzorák a značně by se ušetřilo.
Petr Čech (Havas)

Športovo-patetický štandard, v ktorom chýba to najdôležitejšie – pot, drina, pády a detské slzy. A šukajúci kocúr.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Zapomenuto. Během 5 sekund.
Alena Oswaldová (Nestlé)

5. Hydrofemin CRS (25 %)

Outdoorová kampaň na Hydrofemin

Outdoorová kampaň na Hydrofemin

Agentura CRS připravila novou kampaň pro Hydrofemin, zdravotní prostředek určený pro intimní prostředí ženy. Cílem kampaně #hydrofeminzenam je prolomit tabu v oblasti intimní péče. Kampaň odstartovala 1. července a pokrývá outdoor, on-line i YouTube.

Outdoor je v kampani stěžejní - na billboardech jsou neretušované originální fotografie žen všech věkových kategorií a také onkologicky nemocných žen. Celá kampaň vyvrcholí v polovině září společenskou akcí, kde se vydraží velkoformáty fotografií Terezy z Davle. Výtěžek poputuje nadaci Onkologie pro 21. století.

„Pro spolupráci jsme si vybrali fotografku Terezu z Davle, která nafotila sérii naturalistických aktů čtyř žen, zastupující určité životní období, kdy je třeba více se starat o svou intimitu,“ uvedl Pavel Košulič z reklamní agentury CRS. „Jdeme trochu jinou cestou a ukazujeme krásu skutečných žen používajících Hydrofemin. Žádné vyretušované modelky. Doufáme, že se odlišíme a ženy si produkt a jeho výhody zapamatují,“ doplňuje Košulič.

„Kampaní chceme upozornit na to, že je důležité pečovat nejen o svou tvář, ale také o intimní partie. Ženy by se neměly bát o svých intimních problémech mluvit, nejlepší je se v případě potíží poradit se svým gynekologem,“ doplnila Silvie Nagyová z farmaceutické firmy Egis, která zdravotní prostředek na český trh dodává a kampaň zaštiťuje.

Slibná variace na mýho favorita o pani, která zjistila, že nerozumý vlastní vagíně.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Fotky jsou údajně neretušované, což je, dejme tomu, fajn, ale ve mně celá kampaň vyvolává úzkost. Jde přece o péči pro intimní oblasti ženy, co takhle nějaké pozitivnější emoce?
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

‚Je třeba pečovat nejen o tvář, ale i o intimní partie.‘ To jsme tady všichni takoví špindírové (špindíry)? Cílem kampaně je prolomit tabu. To tabu znamená, že se ženy nestarají o své intimní partie? Ty ženy, co jsem ve svém životě potkal, pečovaly nejen o tvář ale i intimní partie, to vím jistě. Jedině, že by to cílilo na ženy ze sociálně vyloučených lokalit...
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Uf, napoprvé jsem to přečetl jako ‚#hydrofeminzeman‘. Jednoduché, vkusné, možná trochu nevýrazné. Ale proč ne...
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Kampaň #ImNoAngel boubelkovský značky spodního prádla Lane Bryant byla taky černobílá a taky prsatá. Jenže na rozdíl od Hydrofeminu nebyla depkózní. Tohle je jak teaser na českou Janu Eyrovou z roku 1972.
Petr Čech (Havas)

Škoda fotiek, ktoré sú logami preplácané ako plagáty k festivalovým filmom. Škoda hashtagu, ktorý nikto nepoužije. Škoda prirodzenosti, ktorá je nakoniec tak prirodzená a obyčajná, až v hlavách nemusí uviaznuť.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Prolamuje se tady tabu v onkologii nebo v intimní péči? Jsem zmatená...
Alena Oswaldová (Nestlé)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.