Zubní pasty nakupuje aspoň občas 95 % Čechů, nejčastěji kupující vybírají podle ceny a předchozí zkušenosti, menší roli hraje kvalita. Při průměrném nákupu past utratí lidé 109 Kč, mladší do 34 let pak průměrně 118 Kč. Nejvíce si dotazovaní vybavují značky Signal, Colgate a Odol. Češi nejčastěji kupují obyčejné pasty, následují pasty pro citlivé zuby, pro péči o nemocné dásně nebo na bělení zubů.
Ukazuje to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla v květnu 2019 agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace republiky.
K metodice výzkumu
- Množství značek vstupujících do výzkumu je stanoven na 10 zástupců. Vybraní zástupci reprezentují největší, nejznámější, nejsilnější značky. Není možné pokrýt celý trh a zařadit zástupce všech výrobců/poskytovatelů na trhu. Je-li víc značek podobné velikosti, známosti, síly a podobně, je rozhodujícím ukazatelem pro zařazení do výzkumu pořadí podle objemu investovaných prostředků do reklamy v ceníkových cenách Ad Intel.
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 16. do 21. května 2019 na vzorku 507 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace Česka starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Výběrové a vážící kvóty: pohlaví, věk, vzdělání, kraj a velikost místa bydliště. Váhy jsou v rozmezí 0,46 až 2,13.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar a platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.
Otázky a odpovědi podrobně
Jaké značky zubních past znáte, nebo jste o nich už někdy slyšel/a?
- Největší spontánní znalosti dosáhla značka Colgate, kterou si vybavila téměř polovina dotazovaných (46 %). S mírným odstupem si respondenti spontánně vybaví také značky Odol (40 %), Signal (34 %) a Elmex (34 %), a nakonec Parodontax (23 %). Na značku Colgate si jako na první vzpomněli nejčastěji mladší respondenti (15 až 34 let), na zubní pasty Elmex zase lidé s maturitou a vyšším vzděláním.
Které z následujících značek zubních past znáte?
- Nejvyšší podpořenou znalost má značka Colgate, kterou uvedlo 99 % dotázaných. Následovaly značky Signal (97 %) a Parodontax (93 %). Zubní pasty Parodontax znaly lépe ženy (98 %) než muži (89 %), podobně je na tom značka Sensodyne, kterou zná 96 % žen, oproti 85 % mužů.
Nakupujete aspoň občas zubní pasty?
- Zubní pasty občas nakupuje 95 % dotázaných.
Kterou značky zubních past nakupujete?
- Ve víc než polovině případů si dotázaní, kteří zubní pasty kupují aspoň občas, vybírají značku Colgate. Zubní pasty Signal kupuje 5 z 10 respondentů, třetina kupujících pak nakupuje značky Elmex a Sensodyne.
Kterou značku zubních past nakupujete nejčastěji?
- Nejčastěji lidé nakupují Colgate (33 %), kterou si vybírá zejména věková kategorie 35 až 44 let. Muži (36 %) označili Colgate jako nejčastěji kupovanou značku víckrát než ženy (30 %). Následovaly Signal (20 %) a Elmex (18 %), kterou za nejčastěji kupovanou označily naopak víc ženy (22 %) než muži (14 %).
Kolik zhruba utratíte za zubní pasty v rámci jednoho nákupu?
- V rámci jednoho nákupu past na zuby utratí respondenti průměrně 109 Kč. Nejvíce za zubní pasty utratí nejmladší věková kategorie 15 až 34 let, kde jde průměrně o 118 Kč.
Kde obvykle nakupujete zubní pasty?
- Zubní pasty lidé nakupují nejvíc v drogeriích (63 %). Druhým místem jsou supermarkety (58 %). Ženy kupují pasty častěji v drogeriích, muži naopak v supermarketech.
Jak často nakupujete zubní pasty?
- Víc než polovina (56 %) dotázaných nakupuje zubní pasty několikrát za rok, 36 % pak jednou měsíčně a častěji.
Nakupujete zubní pasty v nějakém období v roce častěji?
- Zubní pasty si většina nakupujících (98 %) nespojuje s konkrétním ročním obdobím.
Které z následujících faktorů pro vás hrají roli při nákupu zubních past?
- Spotřebitelé si vybírají zubní pasty zejména na základě ceny (54 %), předchozí zkušenosti (54 %) a kvality (48 %). Téměř polovina dotázaných uvažuje při koupi zubní pasty i o jejím zdravotním účinku. Ženy sází při výběru zubní pasty nejčastěji na předchozí zkušenost, muži se dívají víc na cenu.
Jaký typ zubních past nakupujete nejčastěji?
- Čtvrtina dotazovaných uvádí, že nejčastěji nakupuje běžné zubní pasty, 20 % pak kupuje pasty pro citlivé zuby. Menší množství respondentů nejčastěji kupuje pasty pro péči o nemocné dásně (17 %) a pasty na bělení zubů (15 %).
Jak často používáte jednotlivé přípravky pro zubní hygienu?
- Dvakrát denně používají respondenti zubní pastu (67 %) a klasický zubní kartáček (56 %). Jednou denně používají respondenti hlavně ústní vodu (20 %) a mezizubní kartáček (19 %).
Co podle Čechů online vystihuje dané značky
Colgate
- O značce Colgate si lidé myslí, že je známá, stojí za tu cenu a je kvalitní.
Signal
- Podle respondentů je značka známá, stojí za tu cenu a je kvalitní.
Parodontax
- Parodontax je podle spotřebitelů značka známá, léčivá a kvalitní.
Sensodyne
- Sensodyne lidé vnímají jako známou, kvalitní a léčivou.
Elmex
- Značku Elmex lidé považují za známou, kvalitní, léčivou a šetrnou.
Oral-B
- Značka Oral-B se podle respondentů vyznačuje tím, že je známá, kvalitní a drahá.
Herbadent
- Pasty na zuby od značky Herbadent respondenti označují jako léčivé, kvalitní a šetrné.
Zendium
- O značce Zendium lidé říkají, že že je drahá, kvalitní a známá.
White Pearl
- Značka White Pearl je podle dotazovaných charakteristická tím, že je drahá, kvalitní a exkluzivní.
Stáhněte si kompletní zprávu z průzkumu
Tržby za zubní pasty a jejich cena rostly
Podle agentury Nielsen utratili čeští spotřebitelé za zubní pasty v období od května 2018 do dubna 2019 celkem 1,6 miliardy Kč, tedy o 5 % víc než předchozí rok. O 6 % vzrostla také průměrná cena zubních past. Meziroční spotřeba naopak o 1 % klesla.
Nejvíce preferovaná velikost balení je 75 mililitrů. Následuje o něco větší balení 76 až 100 mililitrů, přičemž však platí, že spotřeba zubních past v těchto baleních klesá. Na druhé straně roste spotřeba v rámci menších segmentů, jako jsou právě ta největší i nejmenší balení.
Ve sledovaném měsíci květnu 2019, kdy průzkum proběhl, činila ceníková hodnota reklamního prostoru kategorie zubních past podle dat z Ad Intel celkem 33 milionů Kč. Dominantním mediatypem byla televize (29,2 milionu Kč), doplňkovými tisk (2,2 milionu Kč), internet (0,8 milionu Kč) a out-of-home (0,7 milionu Kč). První místo v hodnotě reklamního prostoru obsadila značka Parodontax s 10,1 milionu Kč, která svou inzerci umístila do televize (9,8 milionu), internetu (241.000) a tisku (75.000).