Podruhé za sebou obsadila americký technologický gigant Apple první příčku výročního žebříčku nejhodnotnějších značek Kantar BrandZ výzkumné společnosti Kantar. Podle jeho aktuálního vydání figurují v první trojce ještě Google a Microsoft, který předstihl loni třetí Amazon. Nejhodnotnější netechnologickou značkou je McDonald’s, do první desítky se vrátila Coca-Cola. Právě Coca-Cola a ještě francouzský Louis Vuitton jsou jedinými značkami v top 10, jejichž hodnota meziročně vzrostla. Hodnota vedoucího Applu měla podle loňských předpokladů Kantaru atakovat bilionovou hranici, meziročně ale klesla z 947 na aktuálních 880 miliard.
Top 10 nejhodnotnějších značek světa podle Kantar Brandz
značka | země původu | hodnota 2023* | hodnota 2022* | |
1 | Apple | USA | 880 | 947 |
2 | USA | 578 | 820 | |
3 | Microsoft | USA | 502 | 611 |
4 | Amazon | USA | 469 | 706 |
5 | McDonald’s | USA | 191 | 197 |
6 | Visa | USA | 169 | 191 |
7 | Tencent | Čína | 141 | 214 |
8 | Louis Vuitton | Francie | 125 | 124 |
9 | MasterCard | USA | 111 | 117 |
10 | Coca-Cola | USA | 106 | 98 |
* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023
Celková hodnota sta top světových značek letos činí 6,9 bilionu dolarů. „Navzdory 20% poklesu celkového indexu hodnoty značek oproti roku 2022 jsou letošní výsledky pokračováním dlouhodobého trendu růstu značek, který začal po globální finanční krizi v roce 2008 a pokračoval až do začátku pandemie v roce 2020,“ uvádí Kantar. „Zatímco trh se ukázal jako nestálý a byl výrazně ovlivněn globální makroekonomikou, pohled spotřebitelů na značky se ukazuje jako mnohem stabilnější – nejhodnotnější značky na světě zůstávají stejně vysoce ceněné jako kdykoli předtím,“ tvrdí Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ. Kantar žebříček sestavuje od roku 1998, a to na základě rozhovorů se 4,2 milionu spotřebitelů u 20.000 značek na 54 trzích.
Úspěchy a propady v top 100 pro rok 2023
- Celkem 16 značek v top 100 zaznamenalo nárůst hodnoty. Nejvyššího nárůstu oproti roku 2022 dosáhly značky Airtel (76. místo; +24 %) a Pepsi (91. místo, +17 %).
- Značka Coca-Cola zvýšila svou hodnotu o 8 % a poprvé po sedmi letech se vrátila do top 10. V roce 2012 se jí přitom podařilo získat první místo v žebříčku.
- Do top 100 se vrátilo devět značek včetně Colgate (95. místo ), Sony (99. místo) a Pampers (100. místo).
- Do žebříčku se poprvé dostaly dvě nové čínské značky, a to Shein na 70. místě a Nongfu Spring na 81. místě.
- Značky, které dokázaly ospravedlnit vyšší cenu než konkurence na základě síly svého kapitálu u spotřebitelů, rostly dvojnásobným tempem: za poslední čtyři roky přidaly na své hodnotě 67 %.
- Udržitelnost zůstává pro značky nevyužitou příležitostí: pouze 2 % nejhodnotnějších globálních značek jsou v této oblasti vnímány jako „vedoucí“.
- TikTok (41. místo) je stále vnímán jako druhá nejrozporuplnější značka v top 100, hned po Tesle (25. místo). Tesla je však zároveň považována za skutečného gamechangera, který se umístil na 1. místě v kategorii automobilového průmyslu s oceněním v roce 2023 ve výši téměř 68 miliardy dolarů.
- Největší odolnost jako celková kategorie prokázaly značky potravin a nápojů, které meziročně poklesly jen o 3 %. Druhou nejvýkonnější kategorií je rychlé občerstvení (Burger King, Chick-Fil-A či Starbucks).
- Odolnost vůči výkyvům na trhu ukázala i kategorie luxusního zboží. Luxusní značky si udržely svůj status i při soustavném zvyšování cen. Louis Vuitton je jedinou luxusní značkou v celosvětové top 10, která si polepšila o dvě místa na 8. místo s hodnotou 125 miliard dolarů. Nejrychleji rostoucí značkou v této kategorii je Dior, který zvýšil hodnotu o 9 % na víc než 11 miliard. Celkově dobré výsledky kategorie podtrhují dobrou práci marketérů, kteří navzdory ekonomickým problémům dokážou využívat charakteristické přednosti luxusních značek k vyšší poptávce a cenové síle.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
