Žebříček Kantar BrandZ: Apple je dál top značkou světa, její hodnota ale klesla

Druhý zůstává Google, třetí Microsoft přeskočil Amazon, ukazuje žebříček Kantar BrandZ.

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023. Kliknutím zvětšíte

Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023. Kliknutím zvětšíte

Podruhé za sebou obsadila americký technologický gigant Apple první příčku výročního žebříčku nejhodnotnějších značek Kantar BrandZ výzkumné společnosti Kantar. Podle jeho aktuálního vydání figurují v první trojce ještě Google a Microsoft, který předstihl loni třetí Amazon. Nejhodnotnější netechnologickou značkou je McDonald’s, do první desítky se vrátila Coca-Cola. Právě Coca-Cola a ještě francouzský Louis Vuitton jsou jedinými značkami v top 10, jejichž hodnota meziročně vzrostla. Hodnota vedoucího Applu měla podle loňských předpokladů Kantaru atakovat bilionovou hranici, meziročně ale klesla z 947 na aktuálních 880 miliard.

Top 10 nejhodnotnějších značek světa podle Kantar Brandz

  značka země původu hodnota 2023* hodnota 2022*
1 Apple USA 880 947
2 Google USA 578 820
3 Microsoft USA 502 611
4 Amazon USA 469 706
5 McDonald’s USA 191 197
6 Visa USA 169 191
7 Tencent Čína 141 214
8 Louis Vuitton Francie 125 124
9 MasterCard USA 111 117
10 Coca-Cola USA 106 98

* v miliardách amerických dolarů, zaokrouhleno
Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023

Celková hodnota sta top světových značek letos činí 6,9 bilionu dolarů. „Navzdory 20% poklesu celkového indexu hodnoty značek oproti roku 2022 jsou letošní výsledky pokračováním dlouhodobého trendu růstu značek, který začal po globální finanční krizi v roce 2008 a pokračoval až do začátku pandemie v roce 2020,“ uvádí Kantar. „Zatímco trh se ukázal jako nestálý a byl výrazně ovlivněn globální makroekonomikou, pohled spotřebitelů na značky se ukazuje jako mnohem stabilnější –⁠ nejhodnotnější značky na světě zůstávají stejně vysoce ceněné jako kdykoli předtím,“ tvrdí Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ. Kantar žebříček sestavuje od roku 1998, a to na základě rozhovorů se 4,2 milionu spotřebitelů u 20.000 značek na 54 trzích.

Úspěchy a propady v top 100 pro rok 2023

  • Celkem 16 značek v top 100 zaznamenalo nárůst hodnoty. Nejvyššího nárůstu oproti roku 2022 dosáhly značky Airtel (76. místo; +24 %) a Pepsi (91. místo, +17 %).
  • Značka Coca-Cola zvýšila svou hodnotu o 8 % a poprvé po sedmi letech se vrátila do top 10. V roce 2012 se jí přitom podařilo získat první místo v žebříčku.
  • Do top 100 se vrátilo devět značek včetně Colgate (95. místo ), Sony (99. místo) a Pampers (100. místo).
  • Do žebříčku se poprvé dostaly dvě nové čínské značky, a to Shein na 70. místě a Nongfu Spring na 81. místě.
  • Značky, které dokázaly ospravedlnit vyšší cenu než konkurence na základě síly svého kapitálu u spotřebitelů, rostly dvojnásobným tempem: za poslední čtyři roky přidaly na své hodnotě 67 %.
  • Udržitelnost zůstává pro značky nevyužitou příležitostí: pouze 2 % nejhodnotnějších globálních značek jsou v této oblasti vnímány jako „vedoucí“.
  • TikTok (41. místo) je stále vnímán jako druhá nejrozporuplnější značka v top 100, hned po Tesle (25. místo). Tesla je však zároveň považována za skutečného gamechangera, který se umístil na 1. místě v kategorii automobilového průmyslu s oceněním v roce 2023 ve výši téměř 68 miliardy dolarů.
  • Největší odolnost jako celková kategorie prokázaly značky potravin a nápojů, které meziročně poklesly jen o 3 %. Druhou nejvýkonnější kategorií je rychlé občerstvení (Burger King, Chick-Fil-A či Starbucks).
  • Odolnost vůči výkyvům na trhu ukázala i kategorie luxusního zboží. Luxusní značky si udržely svůj status i při soustavném zvyšování cen. Louis Vuitton je jedinou luxusní značkou v celosvětové top 10, která si polepšila o dvě místa na 8. místo s hodnotou 125 miliard dolarů. Nejrychleji rostoucí značkou v této kategorii je Dior, který zvýšil hodnotu o 9 % na víc než 11 miliard. Celkově dobré výsledky kategorie podtrhují dobrou práci marketérů, kteří navzdory ekonomickým problémům dokážou využívat charakteristické přednosti luxusních značek k vyšší poptávce a cenové síle.

Zdroj: Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2023