V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

ZenithOptimedia: Reklamní příjmy novin budou příští rok naposledy vyšší než internetu

Tempo růstu světového trhu s reklamou v příštím roce zrychlí na 4,7 % z letošních 3,5 %. Předpověděla to mediální agentura ZenithOptimedia. Výdaje na reklamu by napřesrok měly podpořit prezidentské volby ve Spojených státech a letní olympijské hry v Londýně.

ZenithOptimedia nicméně prognózu pro příští rok zhoršila z dříve předpokládaných 5,3 %. Odhad letošního růstu snížila pouze mírně z 3,6 %. Za zhoršením prognóz stojí dluhová krize v eurozóně, která má negativní dopad na podnikatelskou důvěru.

Agentura přitom počítá, že reklamní investice do novin a časopisů budou v následujících třech letech klesat, jako se to děje už několik let, přičemž rok 2012 bude posledním obdobím, ve kterém budou reklamní výdaje do novin převyšovat ty do internetu. V roce 2013 už to má být naopak.

„Časopisy trpí méně než noviny, protože napodobit na internetu zkušenost se čtením časopisu je těžší a proto, že se tolik nespoléhají na dodávání informace v čase takovým způsobem, v němž má internet nad novinami velkou výhodu,“ uvádí ZenithOptimedia.

Odhad podílů jednotlivých mediatypů na celkových reklamních výdajích

ZenithOptimedia je ve výhledu na příští rok o něco pesimističtější než další mediální agentury Magnaglobal a GroupM. Magnaglobal odhaduje růst na 5 % a GroupM dokonce na 6,4 %.

GroupM upozornila, že výdaje na reklamu napřesrok kromě amerických voleb a olympiády podpoří také mistrovství Evropy ve fotbalu. Všechny tři agentury navíc poukázaly na oživení zájmu o reklamu v Japonsku, které se zotavuje z ničivého březnového zemětřesení.

„Světový trh s reklamou je proto pozoruhodně silný v době, kdy hrozí, že eurozóna upadne zpátky do recese a zbrzdí růst svých obchodních partnerů,“ uvedla agentura ZenithOptimedia. Upozornila, že na rozdíl od hospodářského útlumu v roce 2008 mají nyní firmy dostatek hotovosti a jsou připraveny ji využít ke zvýšení podílu na trhu.