Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

ZenithOptimedia snížila svůj odhad růstu reklamních investic ve světě letos na 3,6 %

„Globální výdaje na reklamu letos porostou i přes nepokoje na akciových trzích,“ zůstává optimistická.

Celosvětová mediální agentura ZenithOptimedia upřesnila svůj odhad globálních výdajů na reklamu, pro letošní rok předpovídá růst o 3,6 % (červencová prognóza činila 4,1 %). Pro příští rok se předpovídá nárůst o 5,3 %.

Snížení výhledu způsobily hlavně nepokoje na finančních trzích v ekonomicky rozvinutých zemích a obavami z možného nástupu druhé finanční krize. To mělo za následek, že se někteří inzerenti rozhodli v druhé polovině letošního roku pro omezení původně plánovaných výdajů do reklamy.

Odhady pro rok 2012 zní stále pozitivně

V roce 2012 lze stále z globálního pohledu očekávat značný nárůst investic do reklamy, a to díky konání LOH v Londýně, mistrovství Evropy ve fotbale nebo prezidentským volbám v USA. Odhady v současnosti hovoří o 5,3 % růstu (červencová prognóza činila 5,9 %).

Nejrychleji poroste Asie a latinská Amerika

Dle studie ZenithOptimedia porostou nejrychleji výdaje do reklamy na latinskoamerických trzích (7,1 % ročně), v Asii a Tichomoří (vyjma Japonska), kde by se měl průměrný meziroční růst pohybovat kolem 10,1 % (v letech 2010 – 2013). Podobnou situaci lze očekávat rovněž v zemích střední a východní Evropy.

V západní Evropě by měl průměrný meziroční nárůst za roky 2010 až 2013 činit 2,8 %, v Severní Americe pak 3,3 %.

Naopak značný pokles investic do reklamy za letošní rok předpovídá ZeninthOptimedia v blízkovýchodních a severoafrických zemích (pokles oproti loňskému roku o 14,2 %), kde proběhly značné politické nepokoje. V příštím roce by pak i v tomto regionu mělo dojít k mírnému oživení.

Nejrychleji rostoucím médiem z pohledu investovaných finančních prostředku bude i nadále internet, u kterého předpovídá agentura ZenithOptimedia průměrný roční růst (2010 – 2013) o 14,6 %.

Česko

Tuzemský reklamní trh letos zatím vykazuje pokles. Tržby z reklamy u všech typů médií kromě internetu se letos v Česku od ledna do června v ceníkových cenách podle údajů společnosti Kantar Media meziročně snížily o 5,2 % na 25,48 miliardy Kč. Pokles postihl zejména reklamu v denících a časopisech, naopak televizní reklama mírně vzrostla.

Také tuzemské investice do zobrazované internetové reklamy v první polovině letošního roku v ceníkových cenách meziročně klesly o 3,82 % z 1,98 miliardy Kč ve stejném období loňského roku na 1,91 miliardy Kč. Ukazuje to průzkum AdMonitoring, který pro Sdružení pro internetovou reklamu na základě ceníkových cen provedla agentura Mediaresearch.