Žít Brno - nejúspěšnější startup roku

Dělat legraci není legrace, ale v Brně je nešvarů, patvarů a paskvilů tolik, že munice snad nedojde.

V nominacích na Křišťálovou Lupu se objevil pro mnohé nepochopitelný projekt Žít Brno. Během Webexpa jsem musel asi pětkrát vysvětlovat, co to vlastně má znamenat a proč se Brno bude od 1. 1. 2012 jmenovat Krno. Je to recese, politika, nejúspěšnější startup za poslední rok nebo boj za svobodu projevu? Nebo všechno dohromady? Už mě začalo malinko unavovat vysvětlovat to pořád dokola, takže tady to máte.

Nejprve fakta. Město Brno si v loňském roce za 720 tisíc korun (600 tisíc bez daně) nechalo vypracovat dokument, jehož hlavním výstupem bylo slogan města „Žít Brno“. Tento slogan se setkal mezi profesionály s odmítnutím, ale kromě pár článků v lokálním tisku se nestalo vůbec nic. Nezačal se používat, nikdo o něm nevěděl, a co víc, město si ani nezaregistrovalo doménu zitbrno.cz.

Michal Kašpárek (disclaimer: můj spolužák z brněnské žurnalistiky a kamarád), brněnský patriot, který už dlouho (a dobře) píše nejen o Brně (například pro Finmag) a stará se o jediný rozumný anglicky psaný web o Brně BrnoNow.com, si toho všiml a doménu si zaregistroval. Dal na ní ta nejtrapnější videa z YouTube z Brna (například toto zde), ale stejně se nikdo neozval.

Uplynul přesně rok (doménu Michal registroval na konci července 2010) a na www.zitbrno.cz byl spuštěn parodický web, který vypadá v mnoha ohledech propracovaněji než oficiální brněnský. Jedná se ovšem o komplexní mystifikaci a komunální satiru, která upozorňuje zejména na záležitosti, o kterých se brněnské radnici moc mluvit nechce. Došlo tak na témata jako akademický titul „nejlepšího brněnského primátora na světě“ (MBA v angličtině - aniž by byl schopný mluvit anglicky, bakalářská práce Onderky i inženýrská jeho náměstkyně na zcela neadekvátní úrovni), nechybí samozřejmě dlouhodobě propírané téma odsunu brněnského nádraží nebo nekontrolovaná podpora hazardu (která vyvrcholila přejmenováním haly Rondo na Kajot Arenu).

Všechno jsou to témata velmi závažná, nicméně vzhledem k (ne)komunikativnosti magistrátu - viz hra „kdo uteče před novináři“ - řada lidí pozbyla naděje, že by se dalo s magistrátem nějak normálně bavit - a jak jinak zaujmout veřejnost, než dobrou legrací, která má přitom vážný obsah?

Nejde tedy o čistou satiru - ale zároveň to není žádná politická kampaň proti konkrétní straně. Po měsíci fungování se podařilo získat solidní návštěvnost a když vyšel přelomový článek o přejmenování Brna na Krno, získal rychle přes 2000 „lajků“ na Facebooku.

Proč bude Brno nově Krno?

Největšího úspěchu skupina dosáhla článkem o přejmenování města. Podle studie City Identity (jejíž částí bylo vytvoření sloganu Žít Brno) je Brno vlastně B-blízkost, R-rozvoj, N-nápaditost, O-otevřenost (B měla být původně bezpečnost, ale počátkem července se to bez jakéhokoliv vysvětlení změnilo na blízkost). No a protože přesun nádraží by kazil ono „Blízkost“, změní se to na „K-koncepce“... Proto se bude Brno muset přejmenovat na Krno!

Propracovanost akce byla podpořena tím, že na stránce krno.cz vznikla kopie oficiálního webu 1:1 (všude bylo jen místo Brno napsané Krno) a podobně i dpmk.cz bylo kopií stránek Dopravního podniku města Brna (tento fórek ovšem aktuálně vyznívá ještě docela jinak, protože šalinářům expirovala doména - nejspíš chybou O2 - a přišli o ni a tak je dnes na dpmk.cz opravdovější web než na dpmb.cz).

Tahle legrácka už magistrát naštvala natolik, že zaslali Michalu Kašpárkovi „kmotrovský“ e-mail, na kteréžto bububu zareagoval dle mnohých zcela brilantně - ostatně, přesvědčte se sami: dopis magistrátu versus MK.

Ať už dají případně právníci Michalovi za pravdu, že stránky města mají charakter obecní kroniky a nepodléhají proto striktním formulacím autorského zákona, to hlavní zaznělo v závěru: „Vy [primátor a úředníci] nejste město Brno. Jediný zaručený způsob, jak můžou představitelé samosprávy zesměšňování a kritice předejít, je nezavdávat k nim důvody.“ Zatímco stránky zitbrno.cz běží na HostMonster.com, krno.cz bylo hostováno na webhostingu Savana.cz, který - aniž by dal majiteli domény možnost obhajoby - okamžitě web stáhnul (dnes již znovu běží na HostMonster). Jde tedy - mimo jiné - o boj za svobodu dělat si legraci z neschopných politiků.

Zároveň se ovšem povedlo téhle partičce recesistů něco docela jiného - mrtvý slogan, který nikdo nepoužíval, se díky nim (nikoliv reprezentaci města) nakonec skutečně ujal a lidé ho začínají užívat i mimo jeho recesistický význam. Stačí se podívat třeba na Klábosení. Ale nejde jen o online - leckde se začaly objevovat přelepené cedule z Brna na Krno nebo ze Starobrněnské na Starokrněnskou.

Co bude dál? Držím autorům palce, aby jim nedošla pára. Dělat legraci není legrace, ale v Brně je těch nešvarů, patvarů a paskvilů tolik, že do konce roku by snad munice dojít nemusela. Ba naopak, myslím, že je pomalu čas spustit zitprahu.cz - protože česká metropole tentokrát dostala dobrou lekci, jak se dělá marketing pro město.

Z Krna,